نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

چرا میوه گران شد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چرا میوه گران شد؟

ايسنا/ رييس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي در خصوص افزايش قيمت ميوه و نقش صادرات در گراني ميوه توضيحاتي ارائه داد.

سيد رضا نوراني در پاسخ به اينکه آيا صادرات علت گراني برخي از ميوه ها در بازار است، اظهار کرد: صادرات نقشي در گراني ميوه ها ندارد، زيرا وقتي ميوه گران باشد مقرون به صرفه نيست که صادرات انجام شود. از طرفي تنها برخي از ميوه ها از جمله پرتقال، سيب و کيوي صادر مي شود و گلابي که اخيرا گفته مي شود قيمت آن بالا رفته حتي يک کيلو هم صادرات ندارد.

وي ادامه داد: در دي و بهمن  مقداري صادرات پرتقال داشتيم ولي به دليل اينکه پرتقال مصري قيمت پايين تري دارد، شيرين تر از پرتقال هاي ما است و سايز بندي استانداردي دارد بازار کشورهاي هدف را تامين مي کند و از طرفي مسير صادراتي براي آنها باز است. در صورتي که ما با مشکلات تحريم مواجهيم و  هزينه هاي حمل و نقل نيز بسيار بالا است و همين امر باعث شده صادرات مويرگي انجام شود.
رييس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي اضافه کرد: در خصوص سيب هم مي توان گفت که به اندازه کافي در سردخانه موجود است و مازاد مصرف، سيب توليد مي شود و هيچ نگراني اي براي تامين سيب شب عيد نداريم. همچنين کيوي نيز در بازار کم نيست که صادرات را علت گراني بدانيم.


وي در پاسخ به اينکه علت گراني ميوه در يکماه اخير چيست، تصريح کرد: در ميدان مرکزي پرتقال تامسون شمال واکس خورده به صورت عمده ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان، سيب درختي ۷ تا ۱۱ هزارتومان، کيوي از ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان است و اگر اين اقلام گران تر به دست مصرف کننده مي رسد بايد علت آن را در جاي ديگري جست و جو کرد.

به گفته وي در يکي دو هفته اخير بازار ميوه در ميادين عمده فروشي راکد شده است و مردم بيشتر به دنبال خريد مايحتاج شب عيد خود هستند و به همين دليل افزايش قيمتي در ميدان مرکزي نداشتيم.

نوراني در پايان با اشاره به قيمت نارنگي و گلابي گفت: توليد نارنگي در کشور محدود بوده و در حال حاضر نارنگي سياهوي بندرعباس در بازار موجود است که مقدار آن کم و قيمت آن هم بسيار بالا است.  همچنين فصل گلابي نيز تمام شده است و ممکن است قيمت آن بسيار بالا باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره