برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

کاهش نرخ بهره بانکی موجب خلق پول و ایجاد تورم می‌شود

منبع
تسنيم
بروزرسانی
کاهش نرخ بهره بانکی موجب خلق پول و ایجاد تورم می‌شود

تسنيم/يک کارشناس اقتصادي گفت: نفع کاهش نرخ بهره بانکي به همه بازارها و فعالان بازار مي رسد و ضرر آن به کل کشور؛ چرا که موجب خلق پول و ايجاد تورم خواهد شد.

کامران ندري کارشناس بانکي با اشاره به کاهش نرخ بهره بين بانکي گفت: در يک مقطع کوتاه که به چند هفته هم نرسيد، نرخ بهره بين بانکي بالاتر از حد تعيين شده بانک مرکزي رسيد و سپس در محدود 19 تا 20 درصد ثابت مانده است.

وي افزود: فشارهايي بر بانک مرکزي وجود دارد اما به طور کلي بانک مرکزي هم فعلا تمايلي به افزايش نرخ بهره بانکي ندارد؛ اين نرخ قيمتي است که بانک ها بابت تامين کسري ذخايرشان پرداخت مي کنند به همين منظور بانک ها هم از کاهش آن خرسند مي شوند.

اين کارشناس صنعت بانکداري اظهار کرد: از آنجايي که بانک ها هم خواهان سرمايه گذاري ارزان قيمت هستند،  آنها هم فشارهايي بر بانک مرکزي وارد مي کنند تا نرخ بهره بين بانکي کاهش يابد يا ثابت بماند.

ندري در پاسخ به اين سوال که کاهش نرخ بهره بين بانکي چه تاثيري بر بازارهاي موازي دارد، گفت: قطعا با کاهش اين نرخ، هزينه تامين ذخاير و منابع براي بانک ها هم کم مي شود ؛ بنابراين هر نوع سرمايه گذاري جذاب خواهد شد و بانک ها با قدرت خلق پول به حوزه خريد سهام، خريد املاک و .... وارد مي شوند.

وي اضافه کرد: کاهش نرخ بهره موجب رشد تقاضا در همه بازارها مي شود و شايد اولين تاثير اين اقدام را در بورس شاهد باشيم، بعد از آن هم ديگر بازارها و نهايتا کل اقتصاد از اين اقدام تاثير خواهند گرفت.

اين کارشناس بازار بانکي خاطر نشان کرد: نفع کاهش نرخ بهره بانکي به همه بازارها و فعالان بازار مي رسد و ضرر آن به کل کشور؛ چرا که موجب خلق پول و ايجاد تورم خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره