نحوه قیمت گذاری خودرو در سال 1400
مشرق/ دبير انجمن خودروسازان گفت: قيمت گذاري خودروهاي جديد توسط شوراي رقابت صورت ميگيرد.
نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان درباره کاهش عرضه خودروسازان و تاثيرات منفي آن بر بازار خودرو، گفت: اگر عرضه خودروسازان کاهش يابد، قيمت خودرو مجدد افزايش خواهد يافت. اگر فولاد به ميزان کافي در اختيار خودروسازان و قطعه سازان قرار نگيرد، دچار کمبود مواد اوليه مي شويم و خودروسازان ديگر نمي توانند خودرو ميزان کافي عرضه کنند.
دبير انجمن خودروسازان با تاکيد بر اينکه کمبود مواد اوليه توليد را تحت شعاع قرار مي دهد، تشريح کرد: در حال حاضر تعدادي خودرو ناقص کف کارخانه، نياز به قطعه دارند و دليل آن هم همين سرکوب مالي است که انجام دادهاند و روز به روز توان مالي قطعه سازان ضعيفتر ميشود.
نعمت بخش با تاکيد بر اينکه ريشه اصلي در ضرر و زيان خودروسازان، قيمتگذاري دستوري خودرو است، گفت: اکنون ايران خودرو به دليل اين روش قيمتگذاري، ۹ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ضرر کرده است. بايد جلوي قيمت گذاري دستوري گرفته شود و خودرو در حاشيه بازار به فروش رود تا تک نرخي شود، همين 2 نرخي بودن قيمت خودرو ضررهاي زيادي وارد کرده است.
نعمت بخش در خصوص قيمت گذاري خودروهاي جديد، گفت: قيمت گذاري خودروهاي جديد توسط شوراي رقابت صورت مي گيرد اما پيشنهاد داده ايم قيمت گذاري خودروهاي کم تيراژ توسط خود خودروسازان انجام شود. شوراي رقابت قيمت خودرو را بسيار کم تعيين مي کند و شرکت سايپا و ايران خودرو به دليل همين قيمت گذاري دستوري در 9 ماه اول سال 17 هزار ميليارد زيان کرده است.
دبير انجمن خودروسازان توضيح داد: فرمول شوراي رقابت براي قيمت گذاري خودرو مشکل اساسي دارد و بايد اين فرمول تغيير کند. همواه با اين فرمول شوراي رقابت زيان ديده ايم.