برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

پیش بینی بازار طلا، دلار و سهام در سال 2021

منبع
اقتصاد نيوز
بروزرسانی
پیش بینی بازار طلا، دلار و سهام در سال 2021

اقتصاد نيوز/ روند قيمت طلا، دلار و بازار سهام در سال جاري ميلادي چگونه است يک گروه بين المللي در قالب سالنامه طلا اين روند ها را پيش بيني کرده است.

بازارهاي جهاني باز هم چشم به يک نشست دارند؛ جلسه استماع کميته خدمات مالي کنگره با حضور جانت يلن وزير خزانه داري آمريکا و جروم پاول رئيس فدرال رزرو.

اين دو مقام عالي رتبه اقتصادي ايالات متحده قرار است درباره اثر بسته محرک مالي بايدن به نمايندگان گزارش دهند.اظهارات آماده شده اين دو مقام براي نشست مورد اشاره در اختيار رسانه ها قرار گرفته است. وجه اشتراک سخنان يلن و پاول در يک نکته است:" اگرچه اقتصاد ايالات متحده به دليل اجراي چندين برنامه محرک دولت در حال بهبود است ، اما هنوز کارهاي بيشتري بايد انجام شود." هر دو مقام تاکيد دارند: اگر برنامه هاي کمک دولت نبود ، خسارت اقتصادي ناشي از همه گيري کرونا بسيار بدتر بود.

سخنان پاول نشان مي دهد او اعتقاد دارد واکنش سريع دولت در قالب بسته هاي محرک مالي از بدتر شدن وضعيت جلوگيري کرده است اما فرايند بهبودي اقتصاد هنوز تکميل نشده است به همين دليل فدرال رزرو به پشتيباني از اقتصاد آمريکا تا هر زمان که نياز باشد ادامه خواهد داد. اين جمله خبر خوبي براي طلا است زيرا همراهي فدرال رزرو با سياست محرک مالي به معناي تزريق اعتبار بيشتر به اقتصاد آمريکا است. تزريق اعتبار نيز به کاهش نرخ بهره منجر مي شود در اين صورت طلا به عنوان يک سرمايه گذاري امن پناهگاه سرمايه گذاراني مي شود که به دنبال محافظت از سرمايه هاي خود هستند. از نظر کارشناسان طلا دارايي است در عين حالي که يک سرمايه گذاري مرده به حساب مي آيد مستهلک نمي شود. مرده بودن طلا به اين دليل است که نرخ بهره واقعي اين فلز صفر است. وقتي نرخ بهره در آمريکا منفي شود طلا نسبت به سرمايه گذاري ديگر مزيت پيدا مي کند و اگر تورم در اقتصاد آمريکا بالا رود قيمت طلا نيز رشد خواهد کرد. بنابراين در دوره همه گيري بازار طلا از دو منظر مزيت دارد منفي شدن نرخ بهره در آمريکا و احتمال افزايش نرخ تورم در اين کشور.

لحظه اميد با طعم دلهره
يک گروه مالي اقدام به انتشار کتاب سال طلا(سالنامه طلا) کرده است در اين کتاب اشاره شده که همه گيري کرونا دنيا را تغيير داده است.محرک هاي بزرگ مالي، کسري بودجه هاي دولتي و رکود حاکم بر کسب و کارهاي بخش خصوصي بزرگترين حاميان افزايش قيمت طلا هستند.

گروه CPM با اشاره به رشد اقتصادي ناچيزجهان در سالهاي آينده ، تاکيد دارد: دولت هاي سراسر جهان تلاش خواهند کرد تا سياست هاي مالي را که به عنوان پاسخي به همه گيري معرفي مي شود ، تغيير دهند. اين سناريو قيمت طلا را در ميان مدت و بلندمدت براي سرمايه گذاري جذاب خواهد کرد. سناريويي که در سخنان امروز يلن نيز بر آن تاکيد شده است. وزير خزانه داري آمريکا گرچه اعتقاد دارد روند بهبود و احياي اقتصاد سريعتر از آنچه انتظار مي رفت پيشرفت کرده است  و ما(مسئولان دولتي و نمايندگان کنگره) در يک لحظه اميدوار کننده براي اقتصاد  يکديگر ملاقات مي کنيم ، اما هنوز يک لحظه دلهره آور است زيرا در حالي که علائم بهبودي را مي بينيم ، بايد در مورد تونل تاريکي که از آن خارج مي شويم ديد روشني داشته باشيم." اين سخن يعني اقتصاد آمريکا کماکان شاهد انبساط پولي است سناريويي که در کتاب اتفاقي جذاب براي قيمت طلا عنوان شده است.

پيش بيني قيمت طلا،دلار و سهام
گروه CPM براي سال جاري ميلادي پيش بيني مي کند روند شاخص دلار ملايم باشد اما سقوط ارزشي شديدي در کار نخواهد بود،دلار ، ارزش خود را در مقايسه با ارزهاي ديگر بدست مي آورد زيرا در مقايسه با اکثر همتايان اصلي اقتصاد و دلار ايالات متحده هنوز در وضعيت بهتري قرار دارند

اين گروه درباره شاخص هاي اصلي بازار سهام در جهان هم پيش بيني کرده اين بازارها علي رغم لختي که دارند همچنان صعود کند. هر چند که بازده اين بازارها ممکن است به اندازه بازدهي دو سال گذشته جذاب نباشد.وضعيتي که مي تواند طلا را به عنوان يک دارايي متفاوت در سبد سرمايه گذاران جذاب کند.

اتفاقات عرصه سياسي به خصوص روابط ايالات متحده و چين نيز عامل تعيين کننده اي براي بازارها در سال جاري است. بر اساس کتاب سال "صرف نظر از اينکه اين روابط چگونه به پايان مي رسد ، وخيم شدن روابط باعث خرابي هاي زيادي خواهد شد." اين دليل نيز برگ برنده اي براي قيمت طلا است

در مجموع پيش بيني شده است:تقاضاي سرمايه گذاري طلا در سال جاري ميلادي همچنان قوي باشد. کتاب سال طلا اعتقاد دارد رويکرد سرمايه گذاران به طلا در سال جاري با رويکرد سال 2020 متفاوت است به همين دليل امسال انتظار مي رود که آنها طلاي بيشتري بخرند اما زماني وارد بازار مي شوند که احساس کنند قيمت طلا به کف رسيده است.

پيش بيني مي شود بانک هاي مرکزي در سال 2021 حدود هفت ميليون اونس خريد خالص طلا داشته باشند. در اين سالنامه آمده است: "بسياري از بانک هاي مرکزي ، به ويژه در کشورهاي در حال توسعه ، همچنان مي خواهند دارايي هاي خود را به دور از دلار و يورو ايالات متحده متنوع کنند."

جدي ترين نقطه ضعف قيمت طلا
گروه CPM جدي ترين نقطه ضعف طلا را افزايش بازدهي اوراق 10 ساله خزانه داري آمريکا و بالاتر رفتن شاخص دلار آمريکا مي داند.

از نظر اين گروه روند افزايش اين نرخ در ايالات متحده مهمترين عواملي است که باعث افزايش و کاهش قيمت طلا در طول سال 2021 خواهد شد.در اين سالنامه ، هر نشانه اي از افزايش نرخ بهره به عنوان يک ترمز در برابر افزايش قيمت طلا عنوان شده است زيرا موجب مي شود سرمايه گذاران به سوي اين بازار گرايش پيدا کنند. افزايش بازدهي اوراق دلاري به دليل عرضه بالاي اوراق است زيرا وقتي عرضه اوراق دلاري زياد شود قيمت آن پايين مي آيد به دليل آنکه قيمت اين اوراق با نرخ بهره رابطه عکس دارد کاهش قيمت به افزايش نرخ بهره منجر مي شود. به همين دليل توجه سرمايه گذاران به خريد آن افزايش مي يابد. گروه CPM احتمال مي دهد در صورت ادامه اين روند ممکن است فدرال رزرو در يک سياست تهاجمي مانع از افزايش بيشتر نرخ بازدهي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره