نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول درخصوص اقتصاد ایران

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول درخصوص اقتصاد ایران

خبرآنلاين/ صندوق بين المللي پول پيش بيني کرده است که اقتصاد ايران در سال جاري رشد ۳ درصدي را تجربه خواهد کرد و پس از سه سال از رکود خارج خواهد شد.

فشارهاي تحريم ها زماني بر اقتصاد ايران وارد شد که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد؛ برجامي که در سال ۲۰۱۵ توسط ايران، آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آمريکا امضا شد.

در سال ۲۰۱۷ بود که اقتصاد ايران براي آخرين بار رشد اقتصادي مثبت را تجربه کردو پس از ان براي سه سال متوالي رشد منفي را به ثبت رساند. براوردهاي صورت گرفته حاکي از آن است که اقتصاد ايران در سال ۲۰۲۰ نزديک به ۴.۹۹ درصد کوچک شده است که فاصله بسيار زيادي با رشد ۱۲.۵ درصدي ثبت شده در سال ۲۰۱۶ يعني سال پس از امضاي برجام دارد. صندوق بين المللي پول پيش بيني کرده است که اقتصاد ايران در سال جاري رشد ۳ درصدي را تجربه خواهد کرد و پس از سه سال از رکود خارج خواهد شد.

هدف اصلي تحريم هاي آمريکا بر روي تجارت خارجي ايران متمرکز بوده است که اندک اندک دامنه ان از نفت و گاز و فرآورده هاي پتروشيمي به ديگر حوزه ها از جمله فلزات و معادن کشيده شده است. طبق براوردهاي صورت گرفته توسط صندوق بين المللي پول صادرات ايران در سال ۲۰۱۹ حدود ۶.۱۱ ميليارد دلار بيشتر از واردات آن بوده است اما در سال ۲۰۲۰ ميزان واردات ايران ۳.۴۵ ميليارد دلار بيشتر از صادرات بوده است.

در سال هاي اخير بيشترين حجم تجارت خارجي ايران مربوط به سال ۲۰۱۱ با حدود ۱۶۰ ميليارد دلار بوده است که اين رقم در دو سال اخير به حدود ۶۰ ميليارد دلار کاهش يافته است.

طبق براوردهاي صورت گرفته توسط صندوق بين المللي پول پيش بيني مي شود که نرخ بيکاري ايران تا پايان امسال به ۱۲.۴ درصد برسد. نرخ بيکاري ايران در سال هاي ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ در کمترين سطح خود قرار داشت.

تحليلگر ارشد جهاني در موسسه " استراتفور" بر اين باور است که با وجود کاهش تدريجي ارزش ريال از سال ۲۰۱۸، در حال حاضر نرخ ارز به نوعي از ثبات رسيده است. با اين حال کاهش ارزش ريال به نوبه خود باعث گران تر شدن واردات، افزايش نرخ تورم و کاهش قدرت خريد جامعه شده است.

اليوت ابرامز - نماينده ويژه آمريکا در امور ايران در دوران ترامپ - در رابطه با پايان تحريم ها گفت: وقتي طرفين به برجام بازگردند، بخش بزرگ تحريم هاي اقتصادي برداشته خواهد شد و اين به معني از دست رفتن اهرم فشار آمريکا براي مذاکره جامع تر با ايران است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar