برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عقب نشینی فلزات گرانبها در مقابل بازارهای ریسک‌پذیر

منبع
اقتصاد آنلاين
بروزرسانی
عقب نشینی فلزات گرانبها در مقابل بازارهای ریسک‌پذیر

اقتصاد آنلاين/ قيمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ايالات متحده روند نزولي در پيش گرفت. هر دو فلز در شرايط کنوني در مقابل بازارهاي ريسک پذير با اندکي فشار روبرو هستند که منجر به شکل‌گيري صف فروش شده است.

 روز گذشته در بحبوحه معاملات در بازارهاي خارجي که شامل کاهش شديد قيمت نفت خام و افزايش شاخص دلار آمريکا بود، فلزات گرانبها نيز روند کاهشي در پيش گرفت. بر اين اساس روز گذشته، طلاي آتي آوريل با کاهش ۱۲ دلاري به قيمت ۱۷۲۶ دلار در هر اونس و نقره آتي مي در بازار کومکس نيويورک با ۰.۴۹۹ دلار کاهش به قيمت ۲۵.۲۶۵ دلار در هر اونس معامله شد.

روند اصلي معاملات روز گذشته از ظهر و پس از سخنراني جنت يلن وزير خزانه داري آمريکا و جروم پاول رييس فدرال رزرو در جلسات استماع کنگره درباره بسته محرک ۱.۹ تريليون دلاري جو بايدن و آغاز برنامه‌هاي زيرساختي ۳ تريليون دلاري شکل گرفت. در سخنراني‌هاي اين دو مقام اقتصادي تاکيد براين بوده است که اگرچه اقتصاد ايالات متحده روند بهبود خود را آغاز کرده است اما همچنان راهي دراز تا بهبود کامل اقتصادي در پيش است. همچنين تاکيد هر دو مقام بر اين بوده است که اگر کمک‌هاي محرک دولتي در نظر گرفته نمي‌شد، در شرايط همه گيري کرونا وضعيت اقتصادي بسيار ضعيف‌تر از حال حاضر مي‌بود.

پاول در بخشي از سخنراني خود تصريح کرد: در حالي که عواقب اقتصادي ناشي از همه گيري کرونا واقعي و گسترده بوده است اما با اقدامات سريع دولت، از وخامت اوضاع جلوگيري شده است. با اين حال نمي‌توان مدعي شد که بهبود اقتصادي به صورت کامل اتفاق افتاده و به نظر مي‌رسد زمان بيشتري براي بهبود کامل اقتصادي نياز داريم.

يلن هم در ادامه تصريح کرد:‌ ما به زودي در يک برهه اميدوارکننده اقتصادي قرار خواهيم گرفت اما همچنان يک برهه دلهره آور پيش روي خود داريم. در حالي که علائم بهبود اقتصادي قابل مشاهده است اما بايد از چاه کنوني خارج شويم تا بتوانيم به افق‌هاي روشن دست يابيم.

بازارهاي جهاني سهام روز گذشته عمدتا روند نزولي داشتند. در ايالات متحده هم در واکنش به سخنراني يلن و پاول در کنگره، هر سه شاخص اصلي روند نزولي در پيش گرفتند. روند نزولي بازارهاي سهامي جهان همچنين ناشي از افزايش موارد ابتلا به کوويد - ۱۹ در اروپا و اعمال برخي محدوديت‌هاي در برخي از کشورهاي اروپايي نيز بوده است. همچنين تنش‌هاي رو به افزايش در ميان قدرت‌هاي نظامي و اقتصادي جهان و تحريم‌هاي متقابل چين و کشورهاي اروپايي بر اين مساله سايه افکنده است. اين در حالي است که همزمان روسيه و مقامات دولت چين ديداري براي ايجاد اتحاد بيشتر داشتند.

در بازارهاي مهم خارجي روز گذشته شاهد کاهش شديد قيمت‌هاي آتي نفت خام نيمکس بوديم و هر بشکه نفت خام در حدود ۵۸.۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد. اعمال محدوديت‌هاي جديد در اروپا معامله‌گران نفتي را نسبت به شکل گيري موج جديدي از کرونا و کاهش تقاضاي نفت نگران کرده است. شاخص دلار آمريکا در معاملات روز گذشته روند افزايشي داشت. همچنين بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داري آمريکا نيز در محدوده ۱.۶۳ درصدي معامله شد.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قيمت طلا)

از ديدگاه فني، روند نزولي معاملات آتي طلا از روند نزولي کوتاه مدت برخوردار است. با اين حال افزايش قيمت‌هاي اخير حاکي از فاصله گرفتن قيمت‌ها از کف قيمت‌هاي بازار است و روند نزولي قيمت‌ها در نمودارهاي ميله‌اي روزانه به صورت موقت نفي شده است. هدف بعدي صعودي قيمت طلا دستيابي به طح مقاومت فني ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدي نزولي قيمت‌ها رسيدن به زير سطح پشتيباني فني و کمترين قيمت معاملات ماه مارس يعني ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترين قيمت معاملات هفته جاري يعني ۱۷۴۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم طلا در بالاترين قيمت معاملات ماه مارس يعني ۱۷۵۴.۲۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالي که سطح پشتيباني نخست طلا بر روي پايين‌ترين نرخ معاملات روز گذشته يعني ۱۷۲۲.۷۰ در هر اونس و سطح پشتيباني دوم بر روي پايين‌ترين نرخ معاملات هفته گذشته يعني ۱۷۱۶.۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است. 

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قيمت نقره)

معاملات آتي نقره مي روز گذشته به پايين‌ترين نرخ دو هفته گذشته رسيد. معاملات آتي نقره مي همچنان از مزيت فني کلي کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها همچنان بيانگر يک روند نزولي هفت هفته‌اي است. هدف بعدي صعودي قيمت نقره دستيابي به سطح مقاومت فني ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدي نزولي قيمت‌ها رسيدن به زير سطح پشتيباني فني و کمترين قيمت معاملات ماه مارس يعني ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترين سطح قيمت معاملات هفته يعني ۲۶.۳۵ دلار در هر اونس است و سطح پشتيباني نخست ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتيباني دوم بر روي ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره