نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

4.2 میلیون ،کف حقوق بازنشستگان

منبع
خراسان
بروزرسانی
4.2 میلیون ،کف حقوق بازنشستگان

خراسان/ با اجرايي‌شدن مرحله دوم همسان‌سازي حقوق 3.6 ميليون بازنشسته تامين اجتماعي، فيش‌هاي حقوقي آن‌ها از اين ماه تغيير قابل‌توجهي خواهد داشت و آن‌طور که «مصطفي سالاري» مدير عامل سازمان تامين اجتماعي اعلام کرده است با افزايش 130 درصدي نسبت به سال 98، حداقل آن به 4.2 ميليون تومان خواهد رسيد.


ماجراي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي روز گذشته به سرانجام رسيد و با اعلام جزئياتي درباره آن، مشخص شد که افزايش حقوق اين بازنشستگان به طور تقريبي چقدر خواهد بود. مدير عامل اين سازمان عصر ديروز در نشست خبري خود، جزئيات اين اقدام را تشريح  کرد و خبرگزاري‌هاي مهر و فارس، صحبت‌هاي سالاري را اين‌طور منتشر کردند:
* مرحله اول متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي، مردادماه سال گذشته اجرايي شد. در مهرماه سال 99 نيز ديگر صندوق‌هاي بازنشستگي همسان‌سازي و افزايش حقوق داشتند که باعث شد فاصله حقوق بازنشستگان آن‌ها با بازنشستگان تامين اجتماعي افزايش يابد و مطالبه به‌حقي براي جبران اين فاصله ايجاد شد.
* آن‌چه صندوق بازنشستگي کشوري در فروردين ۱۴۰۰به بازنشستگان خود پرداخت مي‌کند، با احتساب دو مرحله همسان‌سازي و محاسبه افزايش حقوق سنواتي، نسبت به پرداختي اسفند 98حدود ۱۳۰ درصد افزايش يافته است  و ما نيز تلاش کرديم حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي را مشابه آن‌ها افزايشي دهيم تا عدالتي برقرار و مابه‌التفاوت حقوق جبران شود.
15 هزار ميليارد تومان براي همسان‌سازي حقوق فروردين
  
مبلغي که هم‌اکنون براي همسان‌سازي پرداخت حقوق بازنشستگان در فروردين‌ماه 1400 پرداخت مي‌شود معادل ۱۵ هزار ميليارد تومان است، در حالي که در فروردين سال ۹۸ مجموع پرداختي‌ها  6.6 هزار ميليارد تومان بود. بنابراين با احتساب متناسب‌سازي انجام‌شده و همچنين افزايش سنواتي، حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي در فروردين 1400 نيز ۱۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزايش داشته است.
* افزايش حقوق سنواتي بازنشستگان نيز ۳۹ درصد است و در ساير سطوح نيز با متناسب‌سازي به همان ۳۹ درصد خواهد رسيد.


حداقل 4.2 ميليون دريافتي با 30 سال سابقه
مدير عامل تامين اجتماعي با ذکر يک مثال، ميزان تقريبي افزايش حقوق‌ها را هم شفاف کرد: فردي با ۳۰ سال سابقه کار و حداقل پرداختي بيمه که در اسفند ۹۸ يک‌ميليون و ۶۰۰ هزار تومان دريافتي داشته، در فروردين ۱۴۰۰ دريافتي‌اش به ۴ ميليون و ۲۰۰ تا ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان مي‌رسد. براي بازنشستگان با کمتر از ۳۰ سال سابقه نيز اين مبلغ، کاهش جزئي دارد و براي بازنشستگان با بيش از ۳۰ سال سابقه نيز، کمي افزايش پيدا مي‌کند.


درمسير تامين اعتبار  
مدير عامل سازمان تامين اجتماعي درباره اعتبار مورد نياز براي تداوم پرداخت حقوق‌هاي متناسب‌سازي‌شده نيز گفت: اميدواريم بتوانيم منابع اين افزايش را در ماه‌هاي آينده نيز تامين کنيم که براي اين کار به کمک مجلس و دولت نياز داريم و اميدواريم بتوانيم منابعي که مجلس براي متناسب‌سازي حقوق در نظر گرفته نيز وصول و تبديل به نقدينگي کنيم و پيش‌بيني مي‌کنيم مشکلي در تامين اين اعتبار نداشته باشيم؛ چرا که برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده است. وي افزود: اميدواريم آن‌چه در فيش فروردين‌ماه بازنشستگان مي‌آيد بدون هيچ مشکلي ادامه پيدا کند و بتوانيم در ماه‌هاي آينده نيز با همکاري دولت، وزير رفاه و رئيس سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را دريافت کنيم.


واريزي اسفند ماه، علي الحساب بود
به گفته او، مبلغ يک ميليون و ۲۰۰ هزار توماني که در روزهاي پاياني اسفندماه 99 به حساب بازنشستگان واريز شد، به صورت علي‌الحساب بوده و مربوط به اعمال افزايش حقوق‌ها در اسفندماه است و چيزي هم از حقوق بازنشستگان کسر نمي‌شود؛ آن‎چه در فروردين‌ماه به حساب بازنشستگان واريز مي‌شود هم با احتساب متناسب‌سازي و افزايش سنواتي است.
پرداخت حقوق از 19 فروردين
سالاري درباره صدور احکام بازنشستگان گفت: صدور احکام حقوق بازنشستگان از هفته گذشته آغاز شده و احتمالا تا روز يک‌شنبه (امروز) فرمول نهايي آن مشخص و امکان و مشاهده آن براي بازنشستگان فراهم خواهد شد. بنابراين از ۱۹ فروردين همانند ماه‌هاي قبل، پرداخت حقوق ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار بازنشسته با فرمول جديد آغاز مي‌شود. 
 
دهقان کيا: تاکيدمان رفع تبعيض بود
در اين‌باره «علي دهقان‌کيا» رئيس کانون بازنشستگان کارگري تهران در گفت‌وگو با خراسان درباره به ثمر رسيدن تلاش‌ها براي اجراي کامل همسان‌سازي حقوق کارگران بازنشسته گفت: خوشبختانه با همکاري مجلس، سازمان تامين اجتماعي و کانون‌هاي بازنشستگي مرحله دوم همسان‌سازي حقوق بازنشستگان اجرايي شد. وي افزود: مطالبه و تاکيد ما رفع تبعيض بين حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي و ساير بازنشستگان بود که اين خواسته محقق شده و با اعمال فرمول جديد، نه تنها اين فاصله حقوق‌ها خيلي کم شده بلکه در مواردي حتي بيشتر هم شده است.

صادقي: براي افزايش مزاياي جانبي مذاکره مي کنيم
«حسن صادقي» رئيس اتحاديه پيش‌کسوتان جامعه کارگري نيز در اين‌باره به خراسان گفت: با پيگيري‌ها و همراهي‌هاي انجام‌شده، از اين پس حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي اگر از ديگر بازنشستگان بيشتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود. صادقي ادامه داد: با وجود اين، هنوز درباره برخي مزاياي جانبي مثل افزايش ميزان حق اولاد، حق مسکن و مبلغ بن‌ها اختلاف‌نظرهاي جزئي وجود دارد که بايد در جلسات درباره آن مذاکره کنيم. صادقي تصريح کرد: مطالبه ما اين است که ميزان مزاياي جانبي بازنشستگان بايد مشابه مبلغي باشد که شاغلان دريافت مي‌کنند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره