نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

با وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی چه وسایلی می توان خرید؟!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
با وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی چه وسایلی می توان خرید؟!

باشگاه خبرنگاران/با افزايش وام ازدواج به ۲۰۰ ميليون تومان با يک حساب سرانگشتي متوجه خواهيد شد که براي خريد وسايل ابتدايي کاملا ساده نيازمند ۱۵۰ ميليون هستيد.

حدود چند روز پيش بود که رئيس مجلس شوراي اسلامي از افزايش وام ازدواج صحبت کرد. صحبت‌هايي با اين عنوان "بخش مهمي از اعتبارات خرج وام دادن به نور چشمي‌ها و ابر بدهکاران بانکي مي‌شد و نوبت مردم که مي‌رسيد مي‌گفتند بودجه نداريم. مجلس با هدف سوق دادن منابع به سمت رفع نياز‌هاي مردم و براي حمايت از خانواده وام ازدواج را به ۲۰۰ ميليون تومان براي زوج‌هاي جوان و ۱۴۰ ميليون تومان براي همه زوج‌ها افزايش داد."

نظام بانکي هميشه با موضوع افزايش وام ازدواج مخالف بوده؛ زيرا هميشه از کمبود منابع سخن مي گويد. اما در نهايت اين مصوبه توسط ث۳مجلس مطرح و تائيد مي شود.
در روزهايي که گراني دست بر گردن سراسر جامعه انداخته است, جوانان رغبتي براي شروع يک زندگي را ندارند.ازدواج در هر سني در ابتدا نيازمند مسکن, لوازم منزل و برخي کالاهاي اساسي براي ادامه زندگي است.
نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملي باعث شده تاجوانان به آينده خوشبين نبوده و به فکر تشکيل زندگي نيفتند.
 نرخ تورم هم که بيداد  و روز به روز کشور را با گراني هاي بيشتري مواجه مي کند. نرخ تورم سال ۹۸ طبق آمار مرکز آمار ايران ۴۱/۲درصد اعلام شد.وام ازدواج در سال ۹۸ ابتدا ۶۰ ميليون و سپس در مجموع ۱۰۰ ميليون تومان اعلام شد و نتوانست ذره اي درد از زوجين دوا کند.

گويا دولت با افزايش وام ازدواج به فکر حل کردن مشکل زوجين بوده است؛ ناغافل از اينکه نرخ تورم هم‌زمان با نرخ وام ازدواج در حال صعود است.

تورم در فروردين سال ۹۹ بر روي ۳۲ درصد و طبق آمار مرکز آمار ايران  ۳ ماهه ابتداي سال ۹۹ گران ترين نيمه سه دهه اخير شد. 


خريد لوازم خانگي برقي هميشه يکي از دغدغه‌هاي بزرگ بسياري از خانواده‌ها و زوج‌هاي جوان به هنگام خريد جهيزيه بوده است. کافيست دستتان در خريد باشد و گشتي در بازار بزنيد تا متوجه شويد که قيمت لوازم خانگي ايراني ۵۰ درصد و لوازم خانگي خارجي ۱۰۰ درصدرشد کرده است.

اين تنها قيمت بخشي از لوازم خانگي ضروري براي شروع يک زندگي است که با يک حساب سر انگشتي اگر بخواهيد براي شروع زندگي به کم‌ترين و ارزان‌ترين وسايل اکتفا کنيد، بايد ۱۰۰ ميليون توماني سرمايه در دست داشته باشيد.

در بحث مسکن هم بهتر است حرفي از خريد يا اجاره مسکن از طريق وام ۲۰۰ ميليوني ازدواج نکنيم. زيرا با اين اعداد و ارقام هر زوج مي تواند تنها به تهيه وسايل ضروري منزل خود کند.
پرويز فاتح کارشناس بانکي مي‌گويد: افزايش وام ازدواج به صورت نقدي امري اشتباه است. دولت مي تواند اين ۲۰۰ ميليون تومان وام ازدواج را به صورت تسهيلات در اختيار زوج هاي جوان قرار دهد.

اين کارشناس بيان کرد: به طور مثال دولت مي تواند با برخي از شرکت هاي معتبر که کالاهاي با کيفيت توليد مي کنند, قرارداد ببندد و به زوجين پيشنهاد دهد که از اين شرکت معتبر ايراني خريد کنند, در اين صورت نه تنها از مزاياي اين شرکت برخوردار مي شوند, بلکه با تخفيف مي توانند لوازم مورد نياز زندگي خود را تامين کنند.

فاتح صريح کرد: دولت مي تواندبا در اختيار گذاشتن مسکن ملي براي جوانان,از طرفي به زوج هاي جوان کمک کند و از طرف ديگر مسکن ملي را گسترش دهد. همچنين مي تواند  اين مبلغ را به عنوان پيش پرداخت يک مسکن از افراد بپذيرد. درصورتي که مسکن خالي نداشته باشد, مي تواند اقدام به ساخت مسکن کند. از اين رو بسياري از افراد در جهت ساخت مسکن مي توانند کار کنند و حقوق بگيرند.

وي اظهار کرد: در صورتي که دولت از زوج هاي جوان حمايت کند, اشتياقي براي ازدواج به وجود مي آيد و شرايط زندگي براي زوجين اندکي راحت تر مي شود. البته در صورتي که دولت چنين طرحي را تائيد کند,رانت هاي بسياري به وجود مي آيد که با زيرکي مي تواند از به وجود آمدن چنين رانت هايي جلوگيري کند.

اين کارشناس ادامه داد: اگر زوج ها براي خريد وسايل خود  به شرکت هاي معتبر ايراني مراجعه کنند, کسب و کار بسياري از اين شرکت ها رونق پيدا کرده و شعار رونق توليد تحقق مي بخشد. از اين رو زوج هاي جوان براي تامين وسايل ضروري زندگي خود, مجبور به خريد وسايل خانه با قيمت نجومي نمي شوند. در اين صورت تقاضا براي خريد وسايل خانه کاهش پيدا کرده و قيمت وسايل خانه به آرامي کاهش پيدا مي کند.

اين در حالي است که کاووسي کارشناس اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار بانک و بيمه باشگاه خبرنگاران جوان با اين نظريه به طور کلي مخالف و در اين خصوص مي‌گويد: بانک ها براي  وام هاي قرض الحسنه سودي پرداخت نکرده و بايد از منبع ضرورات پرداخت شود.

وي ادامه داد: از اين رو بانک ها مخالف افزايش وام ازدواج هستند. زماني که وام ازدواج افزايش پيدا کند،منابع بانک ها براي پرداخت وام کاهش پيدا مي کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره