نماد آخرین خبر

چرا درگاه‌های پرداخت رمز ارزها مسدود نشد؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
چرا درگاه‌های پرداخت رمز ارزها مسدود نشد؟

تسنيم/درحالي با دستور شاپرک بايد درگاه هاي پرداخت کسب‌وکارهايي چون فروش رمز ارز از هفته دوم اسفند ۹۹ مسدود مي شد که مشاهدات نشان ميدهد صرافي‌هاي ديجيتال بدون هيچ مشکلي همچنان درحال خريد و فروش رمز ارزها هستند.


همزمان با داغ شدن بازار خريد و فروش بيت کوين و ساير رمزارزها در ايران،‌ در هفته هاي پاياني سال 99، انتقادات به نبود قانون در اين خصوص بالا گرفت و بسياري از تحليل‌گران اين حوزه تأکيد کردند که اگر دولت موضع خود را در اين خصوص فوراً مشخص نکند بايد منتظر فاجعه اي در بازار بيت کوين مشابه آنچه طي ماه هاي اخير در بازار سرمايه رخ داد، باشيم.

ناصر حکيمي معاون سابق فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي در گفت‌وگو با تسنيم ضمن تأکيد بر مبهم بودن بازار رمزارزها در ايران تأکيد کرد که همانطور که دولت سال قبل براي ماينينگ قوانين وضع کرد و اين بازار را بعنوان يک صنعت به رسميت شناخت بايد براي خريد و فروش بيت کوين نيز قوانيني داشته باشد.

با اين حال اما هنوز دولت و بانک مرکزي موضع خود را در اين خصوص روشن نکرده اند و قانوني هم در زمينه مبادلات رمز ارزها وضع نشده است نه در دولت و نه در مجلس!

البته افزايش محسوس مبادلات بيت کوين در ايران در ماه هاي اخير موجب شد تا در نهايت واکنشي هرچند کوتاه از بانک مرکزي در محافل خبري مطرح شود؛ در هفته هاي پاياني سال 99 و همزمان با افزايش محسوس قيمت بيت کوين در دنيا و بعد از آنکه تعداد زيادي از مردم راهي بازار رمرزارزها مخصوصاً بيت کوين شدند،‌ بالاخره موضع بانک مرکزي درباره خريد و فروش بيت کوين در ايران اعلام شد هرچند خيلي کوتاه!

رئيس کل بانک مرکزي با تأکيد براينکه خريد و فروش بيت کوين آزاد نمي شود، اعلام کرد: در اين خصوص مصوبه هيات وزيران را گرفته ايم که اخيرا اصلاحاتي هم روي آن انجام شد و مقرر شده افرادي که به طور قانوني و رسمي رمز ارز توليد کنند امکان اين را داشته باشند که براي واردات از آن استفاده کنند. به زودي براي بيت کوين صرافي‌هايي مشخص مي‌کنيم که فقط براي مبادلات تجاري بتوان از آن استفاده کرد.

همتي تاکيد کرد: خريد و فروش بيت کوين  آزاد نمي‌شود فقط آن هايي که به طور رسمي استخراج کرده اند و تنها براي واردات کالا مي توانند از رمزارز استفاده کنند.

چندي بعد هم معاون همتي در بانک مرکزي با حضور در گفت‌وگوي ويژه خبري با تأکيد بر ممنوع بودن معاملات رمز ارز در کشور خطاب مردم گفت: مردم بدانند خطرهاي اين رمز ارزها بسيار زياد است و پرونده‌هاي بسياري در زمينه کلاهبرداري، سرقت از کيف پول و مسدود شدن کيف پول رمز ارزها تشکيل شده است.

طبق اعلام معاون اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي، بر اساس قانون شوراي عالي مبارزه با پولشويي و مصوبه هيئت دولت در سال 98 مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است. همزمان با اعلام موضع بانک مرکزي در خصوص بيت کوين و خريد و فروش رمزارزها در ايران،‌ مرکز ملي فضاي مجازي هم اعلام کرد که سايت‌هاي خريدوفروش بيت­‌کوين مجوز ندارند.  

بنابراين و با توجه به موضع گيري‌هايي که تا کنون توسط مراجع رسمي اعلام شده است، مبادله رمز ارزها تنها براي استخراج رسمي رمز ارز در جهت واردات بلامانع بوده اما معامله اين نوع ارز بين افراد ممنوع است. 


با اين حال اما بيش از 20 صرافي رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگي از درگاه‌هاي پرداخت بانکي و شبکه هاي ملي پرداخت نظير شتاب و شاپرک براي تبديل ريال استفاده مي کنند در حالي که بانک مرکزي تاکنون به هيچکدام از اين صرافي ها مجوز نداده است.

فرايند خريد و فروش با درگاه هاي پرداخت توسط صرافي هاي ديجيتال درحالي براحتي انجام مي شود که طبق سياست اعلامي بانک مرکزي در مستند رمز ارزها، خريد و فروش رمزارزها در صرافي هاي غيرمجاز ممنوع است و مشخص نيست که اين صرافي ها چگونه از بستر پرداخت الکترونيک کشور بهره مند مي شوند!

نکته جالب البته اينجاست که خريد و فروش بيت کوين و ساير رمز ارزها درحالي همچنان از طريق صرافي هاي ديجيتال انجام ميشود که 12 اسفند 99 شرکت خدمات پرداخت شاپرک با صدور بخشنامه اي به شرکت‌هاي پرداخت‌يار دستور داد که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونيک به پذيرندگان پشتيباني‌شده که کالا و خدماتي مغاير با قوانين جمهوري اسلامي ايران و بانک مرکزي ارائه مي‌کنند، اقدام کنند. اين شرکت از وب‌سايت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات خريدوفروش ارزهاي ديجيتال به‌عنوان يکي از همين کسب‌وکارها ياد کرده است.

اين وضعيت درحالي است که شاپرک از پرداخت‌يارها خواسته است که بالافاصله پس از دريافت اين نامه، ارائه خدمت به کسب و کارهايي چون فروش رمزارز، فيلترشکن و سايت‌هاي شرط‌بندي و قمار را متوقف کنند. در غير اين صورت، شاپرک راسا اين خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌يار هم برخورد مي‌کند.

مشاهدات ميداني خبرنگار تسنيم نشان مي دهد که درگاه هاي پرداخت صرافي هاي ارز ديجيتال فعال هستند و بدون هيچ مشکلي کماکان از طريق اين درگاه ها خريد و فروش بيت کوين و ساير رمز ارزها انجام ميشود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar