نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

پیشنهاد جالب وزیر به کسانی که خانه خالی زیاد دارند

منبع
مهر
بروزرسانی
پیشنهاد جالب وزیر به کسانی که خانه خالی زیاد دارند

مهر/ وزير راه و شهرسازي با اشاره به اجراي ماليات برخانه‌هاي خالي از ۱۹ فروردين گفت:کساني که خانه خالي زياد دارند، در صورت عرضه به بازار ، آمادگي داريم به آنها زمين مرغوب شهري جهت ساخت وساز بدهيم.

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي درباره تأثير ثبت اطلاعات ملکي اشخاص حقيقي و حقوقي در سامانه املاک و اسکان کشور اظهار داشت: ما روند شناسايي واحدهاي خالي را انجام داده‌ايم اما در قانون هم آمده که بايد همه افرادي که ملکي دارند، آن را در سامانه اسکان ثبت کنند.

وي افزود: ما ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار خانه خالي را به سازمان امور مالياتي معرفي کرده‌ايم؛ همچنين طبق اصلاحيه جديد قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي، قانونگذار مردم را به ثبت اطلاعات ملکي خود در سامانه جامع املاک و اسکان و وزارت راه و شهرسازي را به تهيه زيرساخت‌هاي آن مکلف کرده است.

مردم از ۱۹ فروردين به سامانه اسکان مراجعه کنند
اسلامي گفت: همين تکليف قانوني موجب شده تا شرايطي در وزارت راه و شهرسازي فراهم کنيم که مردم از ۱۹ فروردين اطلاعات ملکي خود را در سامانه اسکان درج کنند.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: ديتابيس ما در وزارت راه و شهرسازي کامل است و اگر مردم اطلاعات ملکي را وارد نکنند، ما مي‌دانيم که آنها چه تعداد املاک در اختيار دارند. اما فراخواني که از ۱۹ فروردين داريم، در حقيقت نوعي تأييد گرفتن از آنهاست؛ داشتن مسکن براي زندگي و همچنين يک اقامتگاه در شهر ديگر براي آنها مجاز است؛ اما افزون بر آن، مشمول ماليات مضاعف خواهد شد.

طي ۳ ماهه پاياني ۹۹، قيمت مسکن ۲۵ درصد کاهش يافت
اسلامي با تأکيد بر اينکه درج اطلاعات ملکي افراد در سامانه اسکان تأثير به سزايي در کنترل قيمت در بازار مسکن خواهد داشت، ادامه داد: بر اساس اطلاعات سامانه املاک و مستغلات، به محض اينکه اجراي قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي را شروع کرديم، در سه ماه پاياني سال گذشته ۲۵ درصد قيمت مسکن کاهش يافت و عرضه نيز فراوان‌تر شد؛ بنگاه‌هاي معاملاتي، مملو از فايل‌هايي است که براي فروش در اختيار املاکي‌ها قرار گرفته است.

وي يادآور شد: در هر صورت عرضه بالاتر از طاقت بازار مسکن، حتماً به تعديل قيمت‌ها کمک مي‌کند.

قيمت مسکن حباب دارد
وزير راه و شهرسازي افزود: در کشور ما قيمت مسکن همچنان دچار حباب است و قيمت‌ها واقعي نيست.

وي خاطرنشان کرد: تا کنون درخواستي از دولت براي تجميع درآمدهاي حاصل از انواع ماليات‌هاي بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازي نداشته‌ايم چون دولت به دنبال کسب درآمد از مسير ماليات‌هاي مسکن نيست بلکه به دنبال تعادل بخشيدن به بازار است و دنبال اين است که مسکن کالاي سرمايه‌اي نبوده و از سوداگري و بورس بازي خارج شود.


وزير راه و شهرسازي گفت: مسکن بايد به عنوان کالاي مصرفي در سبد مالي مردم قرار گيرد براي ما هم تمام هدف اين است که تمام پول‌هايي که براي سرمايه گذاري در مسکن وارد مي‌شود، به بخش توليد هدايت شود نه در بخش سوداگري.

آيا مالکان خانه‌هاي خالي از پس ماليات‌هاي سنگين آن برمي‌آيند؟ پيشنهاد جذاب براي مالکان
اسلامي درباره اينکه آيا بخش‌هايي از مردم مي‌توانند از پس رقم مالياتي سنگيني که براي خانه‌هاي خالي تعيين مي‌شود، بربيايند يا خير؟ گفت: نکته مهم اين است که مالکان خانه‌هاي خالي يا واحد خود را به بازار اجاره بياورند يا با فروش آن، براي سرمايه گذاري به بخش‌هاي ديگر مانند ساير بازارها منتقل کنند؛ بايد کاري کنيم که سرمايه گذاري در بخش مسکن، صرفاً به سمت توليد برود.

وي تأکيد کرد: کساني که واحد مسکوني خالي زيادي دارند، در صورت عرضه اين واحدها به بازار، آمادگي داريم در مقابل آن، زمين مرغوب شهري براي ساخت و ساز بدهيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar