نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

اخذ عوارض جدید از اصناف و مغازه داران

منبع
فارس
بروزرسانی
اخذ عوارض جدید از اصناف و مغازه داران

فارس/ معاون تبليغات و درآمد سازمان زيباسازي شهر تهران جزئيات اخذ عوارض از مغازه داران و اصناف بابت تابلوهاي تبليغاتي را اعلام کرد.

ساماندهي تابلوهاي اصناف امسال به صورت دقيق مد نظر شهرداري تهران قرار گرفته و از اين پس تابلوهاي اصناف در مناطق 22 گانه پايتخت زير ذره بين سازمان زيباسازي خواهد بود.

مغازه داران و اصناف بر اساس اندازه و نوع تبليغ بر روي تابلوي مغازه هايشان ملزم به پرداخت عوارض خواهند بود و ميزان عوارض هم قرار است به صورت ارائه فيش هاي مشابه عوارض پسماند به اصناف، بازايان و مغازه داران ارائه شود. درباره موضوعات مختلف در حوزه تبليغات و درآمد سازمان زيباسازي شهر تهران با حميدصابر فرزام، معاون تبليغات و درآمد سازمان زيباسازي شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستيم که جزئيات آن به شرح ذيل است.

شهرداري تهران اخيراً در حوزه تبليغات مربوط به اصناف برنامه‌هايي را آغاز کرده جزئيات اين برنامه به چه صورت است؟
به طور کلي تابلوها در تهران به دو دسته تقسيم مي‌شود دسته اول تبليغات تجاري بر روي بيلبوردها در خيابان‌ها و معابر و تبليغات سردر اصناف و ديگري تابلوهاي مربوط به عملکرد مغازه ها و اصناف است.ساماندهي تبليغات صنوف مدنظر قرار گرفته و شرايط خاصي از اين پس براي اين مسأله پيش‌بيني شده است. پيش از اين مديريت واحدي در اين راستا وجود نداشت و سازمان زيباسازي تنها به بخشي از اين حوزه ورود يافته بود. بر همين اساس ساماندهي تابلوهاي اصناف در سال 1400 به صورت کامل انجام مي‌گيرد.

تابلوهاي تبليغاتي اصناف مشمول عوارض 
 البته اين اقدام تا کنون بيش از آنکه درآمد براي شهرداري داشته باشد هزينه‌ به همراه داشته است. تمام تابلوهايي که بر سر در مغازه‌ها قرار گرفته اگر از لحاظ اندازه بيش از استاندارد مجاز که حدود يک متر و 30 سانتي‌متر است باشد و يا عنوان درج شده روي تابلو مربوط به عملکرد مغازه نباشد مشمول عوارض خواهد شد.

به عنوان مثال اگر روي تابلو نوشته شده اين مکان محل تعويض روغن يا سوپرمارکت و مثلا رستوران با نامي مشخص است هزينه‌ و عوارضي نخواهد داشت ولي اگر تبليغات بيش از استاندارد مربوطه باشد و يا تبليغ شرکت ديگري غير از عملکرد بر تابلوي سر مغازه انجام گرفته باشد ديگر معاف از عوارض نيست و بايد هزينه پرداخت شود.

تابلوهاي عملکردي معاف از عوارض
البته اخذ مجوز در مورد تابلوي عملکرد از شهرداري لازم است و اين قضيه تنها براي ساماندهي تبليغات نيست. ارائه مجوز در مورد تابلوهاي مربوط به عملکرد رايگان انجام مي‌گيرد ولي مضاف بر اين قضيه اگر مغازه‌داري اصرار داشته باشد تبليغاتي انجام دهد و اندازه تابلو به طول مثال از يک متر و 30 سانتي‌متر بيشتر باشد يا مثلا تبليغ از طريق شيشه نوشته يا تابلوي ال‌اي‌دي نوري يا روي پشت‌بام انجام گيرد شامل عوارض خواهد شد.

البته بايد توجه داشت که ما مجوز براي تابلوهاي تبليغاتي اصناف که سبب مزاحمت براي ساير طبقات و شهروندان شود نخواهيم داد به طور مثال اگر تبليغ از طريق نصب ديوار يا شيشه‌ باشد و اين موضوع سبب مشکل براي شهروندان شود، مجوز نخواهيم داد. بحث مشکل ايمني و آتش‌نشاني نيز بايد در تبليغات مورد توجه باشد و نماي ساختمان نيز آسيب نبيند. تابلوي نوري نيز نبايد سبب خيرگي براي شهروندان و رانندگان ايجاد کند.

برخي از مغازه‌داران تابلو بر سر در مغازه قرار مي‌دهند به طور مثال در مغازه فلافل فروشي نصب تابلو بر سر در مغازه تحت عنوان فلافل‌فروشي به طور مثال احمد شامل عوارض نمي‌شود و معاف از عوارض است ولي اگر صاحب صنف از تابلو به عنوان تبليغات استفاده کند و نه عملکرد، شرايط متفاوت است. به طور مثال همان مغازه فلافل‌فروشي تبليغ محصولي از مواد غذايي با برندي خاص را معرفي مي‌کند و ديگر اين تابلو، تابلوي معرف صنف محسوب نمي‌شود. اين موضوع قبلا مورد توجه بوده ولي اکنون به جد مدنظر قرار گرفته است همچنين به طور مثال اگر مغازه‌اي مربوط به فروش ساعت باشد و تبليغات بر روي سر در مغازه مربوط به برند خاصي باشد شامل عوارض خواهد شد.اين قضيه براي اصناف ديگر هم به همين صورت است و فرقي نمي‌کند که مغازه مربوط به فروش موادغذايي باشد يا فروش اتومبيل‌هاي خارجي.

در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيز قضيه به همين منوال است. برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تابلوهاي تبليغاتي آنها برند خاصي را تبليغ مي‌کند و اين موضوع بحثش از تابلوهاي معرف صنوف متفاوت است و شامل پرداخت عوارض است البته اين اقدام قبلا هم انجام مي‌گرفت ولي امسال متفاوت‌تر مورد توجه قرار گرفته است.


تشکيل بانک اطلاعاتي تابلوهاي اصناف
تا سال 98 اين برنامه شهرداري و مديريت تابلوها چندان سامانه‌اي نبود ولي از ابتداي سال99، 100درصد تشکيل پرونده از طريق سامانه انجام مي‌گيرد. از اين طريق برداشت اطلاعات از وضعيت تابلوهاي شهر نيز دقيق است.

بانک اطلاعاتي را در اين زمينه مدنظر قرار داده‌ايم و آمارگيري کامل خيابان به خيابان و کوچه به کوچه با همکاري برخي از دانشگاه‌ها در حال انجام است. مميزهاي ما ازطريق اپليکيشن‌هاي مربوطه اطلاعات را کسب و در بانک اطلاعاتي مربوطه قرار مي‌دهد و از اين پس همه اصناف در اين زمينه پرونده خواهند داشت.

آغاز ساماندهي تابلوهاي اصناف در 8 منطقه تهران
تا کنون چه تعداد از مغازه‌ و فروشگاه‌هاي پايتخت تبليغات تجاري و يا تابلوهاي معرفي عملکرد آنها ساماندهي شده است؟
 اين اقدام تا کنون در 8 منطقه از تهران آغاز شده و به نتيجه رسيده است. برداشت اطلاعات صورت گرفته و 14 منطقه ديگر از طريق مناقصه شرکت‌ها و پيمانکاران مشخص شده و در نيمه دوم سال 1400 براي 14 منطقه ديگر اقدامات لازم و ساماندهي دقيق صورت مي‌گيرد.


فيش تابلوها مشابه فيش پسماند

نحوه پرداخت عوارض چگونه است؟
براي عوارض مربوط به تبليغات نيز فيش تهيه شده که اين فيش‌ها مشابه فيش عوارض نوسازي است و براي هر واحد صنفي به صورت کامل و مشخص اطلاعات تابلو و عوارض مربوطه را به آنها ارائه خواهيم کرد و مشخص است در فيش‌هاي مربوطه چه تعداد از تبليغات معاف از عوارض و چه تعداد شامل پرداخت عوارض است و جزئيات کاملاً در فيش‌ها مشخص است.

اولتيماتوم مراجع قضايي به متخلفان
 همچنين در اين فيش‌ها به کاربران و اصناف اعلام مي‌شود که چقدر تخلف داشته و يا تبليغات آنها غيرمجاز است و بايد مانع از آن تبليغ شوند و در صورت بي‌توجهي از طريق مرجع قضايي به آنها اعلام مي‌کنيم که اقدامات لازم را انجام دهند و مشکل مربوطه در تبليغات غيرمجاز را مدنظر قرار داده و آن را برطرف کنند.

سامانه مربوطه در اختيار اعضاي شوراي شهر، نهادهاي نظارتي قرار گرفته و خروجي اين اقدام نيز از طريق ارائه فيش به مغازه‌داران و اصناف ارائه خواهد شد.

عکس برداري از تهران براي دريافت عوارض

ماجراي عکس برداري از خيابان‌هاي تهران چه بود؟
در دو مقطع در دهه ۹۰ يعني از بازه زماني سال ۹۰ تا ۹۹ دو بار خيابان‌هاي شهر تهران عکس برداري شده و از اين عکس‌ها به عنوان مستند تابلوها استفاده مي‌کنيم. کارشناسان سوابق تابلوها را نگاه مي‌کنند و بر اساس آن بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند.

سوابق تابلو در عکس‌ها وجود دارد و عوارض بر همين اساس اخذ خواهد شد و در صورت بي‌توجهي عوارض در حساب عوارض ملک باقي خواهد ماند مانند عوارض پسماند و به نوعي ملک بدهکار است تا زماني که اقدام لازم انجام گيرد ورود مرجع قضايي نيز براي زماني است که تابلو غيرمجاز باشد و به هشدارها جهت برداشتن تابلو بي‌توجهي شود البته چندين اخطار داده مي‌شود و در صورت بي‌توجهي مرجع قضايي ورود مي‌يابد.

ميزان عوارض تابلوها بر اساس کتاب ارزش‌گذاري املاک شهر

ميزان عوارض تابلوهاي تبليغاتي اصناف بر چه اساسي تعيين مي‌شود؟‌
ميزان عوارض تابلو بر اساس مقدار پايه تعيين شده در کتاب ارزش‌گذاري املاک شهر خواهد بود که هر ساله دولت آن را اعلام و ابلاغ مي‌کند. البته ضريبي را شوراي شهر جهت افزوده شدن به اين ميزان پايه مصوب کرده که لحاظ خواهد شد.به طور مثال اگر تبليغات خارجي باشد ضريب سه، تبليغات مربوط به محصولات تحت ليسانس باشد ضريب 1.8 باشد و اگر تبليغات داخلي باشد ضريب يک خواهد داشت و همه اين مسائل شفاف و قانوني است و مشکلي در اين راستا وجود ندارد.

نحوه نظارت بر نام مغازه هاي پايتخت

شهرداري به موضوع نام مغازه‌ها ورود خواهد کرد؟
هم براي تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر و هم تابلوهاي صنوف آئين‌نامه داريم تابلوهاي تجاري و تبليغاتي و هر چه بخواهد به عنوان تبليغات اکران شود بايد در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي مجوز بگيرد و تا زماني که مهر وزارت ارشاد نباشد ما مجوز به شرکت جهت اکران تبليغ نمي‌دهيم.

 نام مغازه‌ها هم نيز به همين منوال است و سامانه‌اي با همکاري شوراي زبان فارسي تشکيل شده و بايد از آن سامانه استعلام گرفته شود و مجوز تابلو داده شود. اگر کسي بخواهد تابلويي با نام خارجي درج کند بايد حتما مجوز لازم صورت گيرد. صنف، شوراي گسترش زبان فارسي و وزارت ارشاد سه حوزه‌اي هستند که بر نام مغازه‌ها و اصناف نظارت دارند و اقدامات لازم را در اين راستا انجام مي‌دهند.

واگذاري تابلوهاي تبليغاتي فقط بر اساس مزايده

درآمد شهرداري تهران حاصل از تبليغات در فضاي شهري چقدر است؟
تمام قراردادها در سامانه شفافيت منتشر مي‌شود و حداقل در سه سال گذشته حتي يک مورد واگذاري غير از مزايده عمومي نداشته‌ايم همه مزايده‌ها چندين بار آگهي مي‌شود و حتي اهالي رسانه مي‌توانند در اين مزايده‌ها حضور داشته باشند و هيچ واگذاري در حوزه تبليغات نداريم که بدون مزايده انجام گرفته باشد. همه قراردادها از طريق مزايده عمومي و تحت نظر مصوبه شوراي شهر انجام مي‌گيرد و همه شرکت‌هاي طرف قرارداد در سايت معرفي شده و گزارش‌هاي لازم نيز در اين زمينه ارائه مي‌شود و هيچ موضوع مخفي در اين راستا وجود ندارد.

آگهي مزايده، شرايط مزايده و خود مزايده تحت نظر نهادهاي نظارتي انجام مي‌گيرد و شرکت بهره‌بردار و برنده کاملا در اين راستا مشخص است.

طي سه سال گذشته چند مزايده مربوط به تبليغات صورت گرفته است؟
تقريبا هر ماه تعدادي جلسه تشکيل مي‌شود و سالانه حدوداً بيش از 13 مزايده انجام مي‌گيرد و در هر مزايده چندين مورد مطرح مي‌شود که آگهي و اسامي مربوطه در اين زمينه دقيقاً مشخص است. اندازه سازه، شکل سازه و قيمت پايه سازه کاملاً شفاف و عمومي است و دسترسي به آن وجود دارد.

حداقل و حداکثر هزينه انجام تبليغات در فضاي شهري چقدر است؟
شوراي شهر تهران بر اساس برنامه بودجه درآمدي را براي سازمان زيباسازي در اين زمينه سالانه تعيين مي‌کند در سال 99 سازمان زيباسازي بايد حدود 500 ميليارد تومان از اين طريق درآمد کسب مي‌کرد که تقريبا اين موضوع بر اساس مصوبه شوراي شهر انجام گرفت. البته درآمد ما به دليل اينکه وضعيت تبليغات و درخواست‌ها متفاوت است ميزان دقيق آن به صورت ماهانه مشخص نيست و سالانه به صورت کل اعلام مي‌شود.

تبليغات روي واگن و اتوبوس در جهت توسعه حمل و نقل عمومي

تبليغات بر روي بدنه اتوبوس و قطارهاي مترو چگونه است؟
تبليغات روي اتوبوس‌ها و مترو زيرمجموعه سازمان زيباسازي قرار دارد پيش از اين طبق مصوبه شوراي شهر تبليغات بر روي تاکسي‌ها و اتوبوس‌ها بايد با هماهنگي سازمان زيباسازي انجام مي‌گرفت ولي در سال 99 شوراي شهري‌ها مصوبه‌اي تصويب کردند که اين دو مجموعه مجزا واگذاري داشته باشند و درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومي کنند.

سرانجام تبليغات بر روي تاکسي ها 

اخيراً قرار بود بر روي بدنه تاکسي‌هاي پايتخت تبليغاتي انجام گيرد بخشي از درآمد آن براي تاکسيرانان و بخشي براي شهرداري باشد اين مسأله به کجا رسيد؟

 اين قضيه هنوز عملياتي نشده طرح‌هاي مختلفي مطرح شده و در دست بررسي است و زماني که به طرح مشخصي رسيد نتيجه اعلام خواهد شد. اينکه چند درصد از درآمد حاصله به دست تاکسيرانان برسد بايد از خود سازمان تاکسيراني مورد سوال قرار گيرد و ما در جريان جزئيات آن نيستيم. البته براي تاکسي‌هاي متفاوت و اتوبوس‌هاي مختلف شرايط فرق مي‌کند و ميزان درآمد حاصل از تبليغات براي مثال در اتوبوس‌هاي دولتي و خصوصي قطعا متفاوت خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar