نماد آخرین خبر

وزیر جهاد کشاورزی: آرامش به بازار مرغ بازگشت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر جهاد کشاورزی: آرامش به بازار مرغ بازگشت

ايسنا/ وزير جهاد کشاورزي گفت: با اقدامات قرارگاه ساماندهي مرغ کشور آرامش بر بازار حاکم شد.

کاظم خاوازي وزير جهاد کشاورزي در حاشيه نشست قرارگاه ساماندهي مرغ کشور جمع خبرنگاران اظهار کرد: علي‌رغم توليد کافي مرغ در کشور، در دوماه گذشته تصوير نامناسبي از وضعيت و پتانسيل توليد به نمايش گذاشته شد و در روز چهارشنبه ۱۱ فروردين ماه دولت تصميم گرفت يک ستاد يا قرارگاه را براي ساماندهي مرغ تدارک ببيند و مسئوليت آن به وزارت جهاد کشاورزي داده شد.

وي افزود: اين قرارگاه که در اصل يک واحد هماهنگي بزرگ براي ارتباط و هماهنگي همه دستگاه‌ها براي کنترل بازار است، کار خود را از شامگاه ۱۱ فروردين شروع کرده است و در روزهاي تعطيل پنجشنبه و جمعه به کار خود ادامه داد و تصميمات زيادي در اين قرارگاه گرفته شد که يکي از اين تصميمات، برنامه‌ريزي براي استان‌هايي بود که به لحاظ قيمت‌ مرغ دچار مشکل بودند.

وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: استان‌هاي دچار مشکل قيمت تهران، البرز و سيستان و بلوچستان بودند و همچنين موضوع ديگر، نظارت بر نظام توزيع و ميزان توزيع و تامين مرغ براي استان‌هاي مختلف بود.

وي افزود: با توجه به اين که ما مطمئن بوديم که مرغ به اندازه کافي توليد مي‌شود، با برنامه‌ريزي‌هايي که انجام داديم، روز شنبه نزديک به يک هزار و ۱۱۶ تن مرغ و امروز بالغ بر يک هزار و ۴۵۰ تن مرغ وارد استان تهران کرديم؛ ورود مرغ همچنان ادامه دارد و براي استان البرز هم تدارک ديده‌ايم.

خاوازي ادامه داد: با اين روند، بازار ديگر متلاطم نيست و با بازديدي که از ميادين و مراکز فروش عمده و خرده فروشي داشتم، شرايط توزيع مناسب‌تر شده و رضايت مصرف‌کننده را در پي داشته است که اين روند مي‌توانست دوماه و نيم پيش هم اتفاق بيفتد چراکه توليد به اندازه کافي وجود داشت.

وزير جهاد کشاورزي عنوان کرد: قرارگاه در حال برنامه‌ريزي است تا ديگر شاهد اين اتفاقات نباشيم.

ممنوعيت قطعه بندي و بسته بندي مرغ تا اطلاع ثانوي

وي با اشاره به اين که در خصوص تمام مشکلات مربوط به تامين و توزيع مرغ در قرارگاه بحث شده است، خاطرنشان کرد: تمام منافذي که مرغ را از دست دهک‌هاي پايين جامعه خارج مي‌کرد شناسايي شد، از طرفي هم تعداد غرف در ميادين ميوه و تره‌بار بسيار کم بود و جوابگوي نياز مردم نبود و علي‌رغم توزيع بالاي مرغ باعث ايجاد صف مي‌شد.

خاوازي ادامه داد: توليدکنندگان، وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت اطلاعات و وزارت دادگستري به کمک آمدند تا بتوانيم آرامش را بر بازار حاکم کنيم و پايش تا ثبات کامل بازار ادامه خواهد داشت.

وي با اشاره به اقدامات موقت قرارگاه ساماندهي مرغ گفت: موضوع ديگر بسته بندي مرغ در قالب زنجيره‌ها و واحدهاي توليدي بزرگ بود که با قيمت بسيار بالا عرضه مي‌شد، از اين رو تا اطلاع ثانوي بسته بندي مرغ را ممنوع کرديم.

وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: در يک واحد بسته بندي مرغ حدود ۳۶۵ تن مرغ در يک شيفت کاري وارد مي‌شد در حالي که اين واحد در سه شيفت مشغول کار بود و اگرچه ما موافق از بين رفتن اشتغال نيستيم، اما بسته بندي مرغ و عرضه آن با قيمت بالاتر اتفاق خوبي براي مردم نبود از اين رو اين رويه ممنوع شد.

وي افزود: علي‌رغم اين که رياست جمهوري و دولت موافق افزايش قيمت مرغ نبودند اما به جهت اين که از مهر سال گذشته افزايش قيمتي در حوزه مرغ نداشتيم و هزينه‌هاي توليد مانند حمل و نقل، ريزمغذي‌ها و جوجه يک‌روزه نيز افزايش يافته بود و ارز ۴۲۰۰ توماني هم ۴۰ تا ۵۰ درصد هزينه‌هاي توليد مرغ را پوشش مي‌داد، دولت با افزايش قيمت مرغ به کيلويي ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان موافقت کرد.

وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: جلسات بسياري را با توليدکنندگان و متخصصين اقتصادي داشتيم و علي‌رغم ميل باطني و تنها براي پايداري توليد، با افزايش قيمت موافقت شد و قيمت مرغ زنده در زمان تحويل به کشتارگاه به ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسيد و کشتارگاه‌ها هم بايد مرغ را با قيمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان تحويل عمده فروشي‌ها بدهند و عمده فروشي‌ها هم با قيمت ۲۴ هزارو ۹۰۰ توامن به خرده فروشي‌ها عرضه کنند.


خاوازي تصريح کرد: قرارگاه ساماندهي مرغ کشور با بررسي همه اجزاي مرتبط و هماهنگ کردن اين اجزا در حوزه مرغ، ترتيبي اتخاذ خواهد کرد تا کمبود و به تبع آن افزايش بي رويه قيمت مرغ در حاشيه بازار تکرار نشود.

وي افزود: براي توليد مرغ يک سال برنامه‌ريزي مي‌شود، گله‌هاي اجداد، گله‌هاي مادري، جوجه يک روزه و تامين نهاده دامي به اندازه کافي تا گوشت مرغ به ميزان کافي توليد شود.

وزير جهاد کشاورزي تاکيد کرد: نهاده‌هاي دامي به ميزان کافي تامين شده و در ۵ ماه گذشته تمام اجزا توليدکننده مرغ، نهاده‌هاي خود را به صورت ۱۰۰ درصد تحويل گرفته‌اند.

وي با اشاره به اين که نظارت کامل وزارت صمت و تعزيرات برقرار است، گفت: اميدواريم بازار به خوبي تثبيت شود، در دو روز گذشته هم مرغ به وفور وارد تهران شد، که روز گذشته ۷۰ تن و امروز هم ۲۰۰ تن مرغ مازاد در بازار وجود داشت.

خاوازي با اشاره به برخورد با متخلفان بازار مرغ بيان کرد: پرونده بسياري از متخلفان توسط تعزيرات و دادستان‌ها در حال بررسي است و اين افراد شامل توليدکننده، کشتارگاه و کاميون‌هاي حمل مرغ که در بين راه ناپديد مي‌شدند، هستند اما مسير کار به گونه‌اي طراحي شده تا ديگر روزنه‌هاي اين چنيني نداشته باشد.

وزير جهاد کشاورزي، اقدام ديگري که در قرارگاه ساماندهي مرغ پيگيري مي‌شود را توليد قراردادي دانست و خاطرنشان کرد: توليدکننده مرغ را توليد کرده و در اختيار وزارت جهاد کشاورزي و صمت قرار دهند تا از طريق مباشران خصوصي و دولتي، اين محصول به موقع در اختيار مردم قرار گيرد.

خاوازي با اشاره به اين که ثبت سفارش نهاده‌هاي دامي در اختيار وزارت جهاد کشاورزي است، عنوان کرد: با اقدامات خوبي که براي توليد مرغ صورت گرفت دست واردکنندگان خاص از وارد کردن دان مرغ کوتاه شد و از اين پس، همه توليدکنندگان مي‌توانند دان مرغ وارد کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره