برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

آمار وزارت اقتصاد از فروش برگه‌های سهام عدالت

منبع
مهر
بروزرسانی
آمار وزارت اقتصاد از فروش برگه‌های سهام عدالت

مهر/وزارت اقتصاد مي‌گويد ۳ ميليون و ۲۵۰ هزار نفر از سهامداران عدالت، بيش از ۸ ميليارد برگه سهام متعلق به خود به ارزش ۱۳.۶ هزار ميلياردتومان را فروختند تا فشار معيشتي ناشي از کرونا را جبران کنند. 

آزادسازي سهام عدالت در سال ۹۹ اگرچه يکي از پروژه‌هاي مهم دولت و بازار سرمايه در سنوات اخير به شمار مي‌رود، اما روايتي تلخ از آن دسته افرادي را به نمايش مي‌گذارد که مي‌توانستند با نگه داشتن سهام خود، ظرف سال‌هاي آينده از سود آن بهره‌مند شوند.

کمتر کسي سال‌هاي آغازين اجراي پروژه سهام عدالت را که موضوع سهامدار کردن مردم را مطرح نمود، از ياد برده است که بر مبناي آن قرار بود مردم ايران سهامداران دارايي‌هاي کشور باشند؛ اما اکنون شرايط به گونه‌اي پيش رفته که بسياري از اين سهامداران که از اقشار خاص درآمدي کشور هستند، سهام عدالت خود را بابت فشار معيشتي به فروش رسانده‌اند؛ در حالي که قرار بود در ابتداي دولت کنوني، تمامي مردم از يارانه‌هايي که ماهانه دولت به حساب آنها واريز مي‌کند، بي‌نياز شوند.

حال وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارشي که منتشر کرده، اگرچه اعلام نموده که انتقال مديريت سهام عدالت به صاحبان اين سهام يکي از آمال اقتصادي کشور بوده است، اما اکنون بخش عمده‌اي از صاحبان اين سهام، قادر به نگهداري آن نبوده و براي گذران زندگي آن را به فروش رسانده‌اند.

در واقع، فرآيند انتقال مديريت سهام عدالت از لحاظ حجم انتقال، بازسامان‌دهي شرکت‌هاي سرمايه گذاري استاني، ايجاد امکان فروش بخشي از دارايي، مديريت عرضه بخش آزاد شده در بازار سرمايه يکي از پروژه‌هاي بزرگ در بازار سرمايه رخ داده که در نهايت در پايان سال واريز سود سهام عدالت سال ۹۸، توانسته بزرگترين پروژه مديريت دارايي را در کشور به ثمر برساند.

بر اساس آنچه که در گزارش رسمي وزارت اقتصاد اعلام شده، طي فرآيند آزادسازي سهام عدالت، دارايي سهام عدالت مربوط به ۴۶.۵ ميليون نفر از افرادي که در قيد حيات بوده‌اند، در قالب دو گروه سهامداران مستقيم شامل ۱۸.۹ ميليون نفر و سهامداران غيرمستقيم ۲۷.۶ ميليون نفر ساماندهي شده است. همچنين با آزادسازي فروش بخشي از سهام عدالت در ماه‌هاي گذشته، بيش از ۳ ميليون و ۲۵۰ هزار نفر از سهامداران عدالت، بيش از ۸ ميليارد برگه سهام متعلق به خود در شرکت‌هاي زيرمجموعه سهام عدالت به ارزش تقريبي ۱۳.۶ هزار ميليارد تومان را به فروش رسانده‌اند.

به گفته وزارت اقتصاد، اين رقم با توجه به فشار معيشتي ناشي از شيوع ويروس کرونا در سال جاري براي تأمين هزينه‌هاي زندگي خانوارهاي ذيربط، بسيار ارزشمند بوده؛ هرچند به دليل اين آزادسازي فشار قابل توجهي به بازار سرمايه وارد شده است.

آنگونه که در گزارش آمده است، در انتهاي سال ۹۹ رقمي بالغ بر ۴,۳۰۰ هزار ميليارد تومان در قالب بخشي از سود سهام عدالت در سال ۹۸ به حساب بيش از ۴۳ ميليون نفر از سهامداران مذکور اعم از مستقيم و غيرمستقيم پرداخت شده است.

البته وزارت اقتصاد وعده داده که در آينده‌اي نزديک، گزارش جامعي از روند آزادسازي سهام عدالت را تهيه کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره