برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

حذف ۴صفر از پول ملی در ایستگاه آخر

منبع
مهر
بروزرسانی
حذف ۴صفر از پول ملی در ایستگاه آخر

مهر/حذف ۴ صفر از پول ملي که از سوي بانک مرکزي با کم‌رنگ‌کردن صفرهاي اسکناس در سال گذشته وارد فاز جديدي شده بود، به زودي عملياتي خواهد شد.

تورم‌هاي بي‌سابقه در اقتصاد ايران به خصوص در سال ۹۹ سبب شده که صفرهاي قرار گرفته پشت عدد و رقم‌هاي اسکناس ديگر معنايي جز بي‌ارزش شدن پول ملي نداشته باشد. حال ديگر تنها شايد حسابداران باشند که به صفرهاي پولي ملي دل بسته‌اند و براي اينکه اسناد حسابداري و روش‌هاي سنتي خود را دچار تغيير نکنند؛ خيلي دل خوشي از حذف صفر از پول ملي نداشته باشند؛ به خصوص اينکه سياستگذار پولي از سال گذشته کم کم تلاش کرده تا مردم را به شکل و شمايل ديگري از اسکناس آن هم با صفرهاي کمرنگ شده و به نوعي بي‌ارزش شده، آشنا کند تا بلکه در صورت تصويب و تائيد نهايي حذف صفرها از پول ملي، ديگر هزينه امحاي اسکناس‌هاي کهنه و انتشار اسکناس جديد نداشته باشد.

خردادماه سال گذشته بود که شوراي نگهبان برخي ايرادات را به لايحه حذف ۴ صفر از پول ملي وارد دانست و به همين دليل مجدد لايحه به دولت بازگشت تا بتواند مراحل حک و اصلاح را مجدد سپري کند و کار براي تبديل شدن تومان به عنوان واحد پول ملي، يکسره شود.

در واقع آن روزها شوراي نگهبان از بندي در لايحه حذف چهار صفر از پول ملي صحبت به ميان آورده بود که بر اساس آن، تعهداتي در برابر صندوق بين المللي پول ايجاد شده بود که شوراي نگهبان اعلام کرد اين تعهدات به روشني مطرح نشده و داراي ابهام است. اينجا بود که جلساتي با رئيس کل بانک مرکزي پيرامون لايحه حذف ۴ صفر از پول ملي برگزار و اعلام شد تا زماني که ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بين المللي پول رفع نشده، شوراي نگهبان در مورد آن اظهارنظر قطعي نخواهد کرد.

حالا اما مقامات مسئول در بانک مرکزي اعلام مي‌کنند که تمامي ايرادات شوراي نگهبان براي عملياتي کردن حذف ۴ صفر از پول ملي برطرف شده و کار از نظر بانک مرکزي تمام شده است.

پيگيري‌هاي خبرنگار مهر حکايت از آن دارد که هفته گذشته جلسه مشترکي ميان رئيس کل بانک مرکزي با رئيس مجلس برگزار شده و در آن، علاوه بر ارائه توضيحاتي در اين خصوص، رئيس مجلس وعده داده تا اين لايحه را مجدد در اولويت قرار داده و به صحن علني مجلس بياورد.

در واقع، اکنون حذف ۴ صفر از پول ملي به ايستگاه آخر رسيده و منتظر تائيد نهايي در صحن علني مجلس است.

يک مقام مسئول در نظام بانکي در اين رابطه مي‌گويد: هزينه انهدام پول در اين حوزه وجود ندارد و فقط در سيستم‌هاي حسابداري بايد موضوع مورد اصلاح قرار گيرد که ممکن است مساله ساز شود؛ اما پيش بيني نظام بانکي آن است که عملياتي شدن کامل اين کار، يکسال زمان ببرد تا بتوان سيستم‌ها را اصلاح کرد و با واحد پولي جديد تطبيق داد.

بر اين اساس اين اميدواري وجود دارد که تا قبل از اتمام دولت يازدهم، حذف ۴ صفر از پول ملي که تا کنون حداقل سه رئيس کل (محمود بهمني- ولي الله سيف و عبدالناصر همتي) را درگير امور مربوط به خود کرده است، صورت گيرد و واحد پول ملي ايران رسماً به تومان تبديل شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره