برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت

ايسنا/امکان دريافت وام سهام عدالت براي مشمولان از اواسط زمستان سال گذشته فراهم شده است و سهام داران مي توانند با مراجعه به دو بانک اين وام را که فيزيکي و نقدي نيست را دريافت کنند و اگر طي يک ماه مبلغ توسط فرد بازگردانده نشد، در اقساط ۳۶ ماهه بايد تسويه شود.

آزادسازي سهام عدالت درحالي به سالگرد خود نزديک مي شود که مشمولان، چه افرادي که روش مستقيم را براي مديريت خود انتخاب کرده بودند، چه افرادي که روش غيرمستقيم را براي مديريت سهام خود انتخاب کرده بودند، امکان فروش سهام خود را ندارند. البته اين امکان براي مدت کوتاهي به مشمولان مستقيم داده و پس از مدتي به دليل ريزش بازار، منتفي شد.

در اين راستا، مسئولان تصميم گرفتند به مشمولان سهام عدالت (هر دو روش مستقيم و غيرمستقيم) کارت اعتباري اعطا کنند تا افراد بتوانند به اين نحو از دارايي خود بهره مند شود.

چه کساني نمي توانند کارت اعتباري دريافت کنند؟
البته اگر مشمولان مستقيم حتي يک سهم از پرتفوي خود را فروخته باشند، نمي‌توانند کارت اعتباري را درياف کنند. همچنين اگر يک مرجع قانوني به شرکت سپرده گذاري نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقيف شده باشد، آن فرد نمي‌تواند کارت اعتباري دريافت کند. همچنين چنانچه فرد سجامي نشده باشد، احراز هويت نشده است و بنابراين امکان دريافت کارت اعتباري را ندارد.
با وجود آنکه به گفته مسئولان، مذاکرات با ۱۰ بانک براي ارائه خدمت مذکور ادامه دارد اما تا کنون فقط دو بانک ملي و تجارت براي اعطاي کارت اعتباري اعلام آمادگي کرده اند. بنابراين مشمولان براي دريافت کارت اعتباري فقط بايد به يکي از دو بانک مذکور مراجعه کنند. البته نيازي به مراجعه حضوري نيست و خدمات به صورت غير حضوري ارائه مي‌شود.

مشمولان در مرحله نخست حتما بايد در سامانه سجام به نشاني www.sejam.ir ثبت نام کرده باشند تا اطلاعات هويتي آن ها ثبت شده باشد.

پس از آن براي دريافت کارت اعتباري از بانک ملي، مشمولان مستقيم بايد بانک ملي را به عنوان کارگزار خود انتخاب کنند(مي‌توانند از طريق تغيير کارگزار ناظر اين کار را انجام دهند) سپس مشترياني که بانک ملي ايران را به عنوان کارگزار سهام عدالتشان انتخاب کرده اند مي توانند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت خود را تسهيلات کارت اعتباري (دو ميليون تومان تا سقف ۱۰ ميليون تومان) درخواست کنند.

همانطور که ذکر شد تمامي مراحل درخواست و دريافت کارت اعتباري از محل سهام عدالت غير حضوري بوده و نيازي به مراجعه حضوري به شعب نيست.

بر اين اساس، فرد متقاضي بايد به يکي از اپليکيشن هاي ايوا، بله يا شصت بانک ملي ايران مراجعه کرده و پس از آن  گزينه نشان بانک در هر کدام از اپليکيشن ها را انتخاب کند. بعد از آن  گزينه هويت سنجي را انتخاب و مراحل مربوطه را انجام دهد و سپس بايد به نشان اعتباري وارد شده و درخواست تسهيلات کند.

چنانچه متقاضي مايل باشد کارت اعتباري را از بانک تجارت دريافت کند، بايد درخواست خود را در اپليکيشن زمرد بانک تجارت ثبت کند و پس از آن، بانک نسبت به استعلام تعداد سهام عدالت و توثيق آن براي پرداخت تسهيلات اقدام کرده و پس از گذراندن ساير استعلام‌ها، مبلغ تسهيلات، سود تسهيلات، مبلغ اقساط و ... را تعيين و به مشتري اعلام و وجه تسهيلات را به شماره حساب متقاضي تسهيلات واريز مي‌کند.

شرايط بازپرداخت وام
بازپرداخت تسهيلات کارت اعتباري سهام عدالت در اقساط ۳۶ ماهه و با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود، البته در صورتي که کل مبلغ تسهيلات تا ۳۶ روز پس از دريافت آن به صورت يکجا بازگردانده شود، سودي به آن تعلق نخواهد گرفت.

نکات مهم دريافت کارت اعتباري
مهم ترين نکته در دريافت وام سهام عدالت اين است که کارت اعتباري فيزيکي نيست بلکه نشان بانک است و جز براي خريد کالاهاي داخل فروشگاه طرف قرارداد با بانک استفاده ديگري ندارد و نميتوان آن را به پول نقد تبديل کرد. بايد به اين نکته توجه شود که افرادي که سهام يک ميليون توماني دارند، وام ۱۴ ميليون توماني و افرادي که سهام ۵۰۰ هزار توماني دارند، وام هفت ميليون توماني دريافت خواهند کرد. همچنين متقاضيان حتما بايد در يکي از بانک هاي ملي و تجارت که درحال حاضر کارت اعتباري ميدهند

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره