واکنش بازار به بمب قیمتی شورای رقابت چه بود؟

خبرآنلاين/ بنابر اعلام شوراي رقابت، اين افزايش قيمت براساس تورم بخشي يکساله اعلام شده توسط بانک مرکزي و پس از کسر تورمهاي اعمال شده قبلي در سه ماهه اول و دوم سال ۹۹ و در نهايت پس از اعمال متغيرهاي کيفيت و بهرهوري محاسبه شده که براي تمامي خودروهاي مشمول دستورالعمل قيمتگذاري شورا تا پايان نيمه نخست سال ۱۴۰۰ اعمال و اجرا ميشود.
انتظار مي رفت پس از اعلام اين خبر، بازار آزاد به اين مساله واکنش نشان دهد و تحت تاثير تعطيلي اجباري نمايشگاه هاي خودرو، افزايش چشمگير نرخ ها در اين بازار اتفاق بيافتد.
با توجه به تعطيلي اجباري تقريبا يک ماهه اصناف دور از ذهن نبود که همانند دفعات قبل و پس از تصميمگيري هاي دستوري براي قيمت خودرو، بازار با شوک مواجه شود و دلالان در اقدامي خودجوش قيمت ها را کنترل کرده و افزايش دهند.
اين در حالي است که در اقدامي غيرقابل باور، بازار تقريبا واکنشي به بمب قيمتي شوراي رقابت نشان نداد و بي توجه به بستر مناسب براي افزايش نرخها، مسير عکس را در پيش گرفت و تقريبا هر روز از قيمت خودروهاي موجود در بازار نيز کاسته شد.
بررسي قيمت ها در هفدهمين روز ارديبهشت نسبت به نخستين روز اين ماه نشاندهنده روند کاهشي نرخ هاست و همان طور که گفته شد به نظر مي رسد بازار در مقابل خبر افزايش رسمي نرخ کارخانه اي خودروها، تدافعي عمل کرده و سياست بي توجهي را در پيش گرفته است.
در شرايط فعلي به دليل تعطيلي اجباري اصناف ، خريد و فروش رسمي در بازار انجام نمي شود و همچنين به نظر مي رسد سيگنال هاي ارسالي از مذاکرات وين سبب شده تا مردم انتظار ريزش قيمت ها در بازار خودرو را همانند بازارهاي ارز، سکه و طلا را داشته باشند بنابراين همچنان در برابر وسوسه خريد خودرو ادامه داده و تا مجبور نشوند نسبت به خريد اقدام نمي کنند .
بررسي بازار مجازي نشان مي دهد هر روز بر تعداد آگهي فروش خودروهاي صفر کيلومتر توليد سالهاي ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ افزوده مي شود اما معمولا خريداري براي اين خودروها وجود ندارد.
بررسي قيمت ها در بازار مجازي خودرو نشان دهنده روند کاهشي نرخ ها در هفته دوم ارديبهشت ماه است.
بررسي قيمت خودروها در بازه زماني ۱۱ تا ۱۷ ارديبهشت ماه به شرح زير است:
نام | قيمت مدل ۹۹ در ۱۱/۲ | قيمت مدل ۱۴۰۰ در ۱۱/۲ | قيمت مدل ۹۹ در ۱۱/۲ | قيمت مدل ۱۴۰۰ در ۱۱/۲ |
سمند LX | ۱۸۱ | ۱۸۵.۵ | ۱۷۷ | ۱۸۲ |
سمند EF۷ | ۲۰۵ | ۲۱۷ | ۲۰۱ | ۲۱۲ |
سمند EF۷ دوگانه سوز | ۲۲۶ | ۲۳۷ | ۲۲۳ | ۲۳۵ |
پژو ۴۰۵ SLX | ۱۹۹ | ۲۰۹ | ۱۹۷ | ۲۰۶ |
پژو پارس سال | ۲۱۴ | ۲۲۵ | ۲۰۷ | ۲۱۸ |
پژو پارس دوگانه سوز | ۲۲۸ | ۲۳۹ | ۲۲۵ | ۲۳۵ |
پژو پارس TU۵ | ۲۴۹ | ۲۵۸ | ۲۴۴.۵ | ۲۵۴ |
پژو ۲۰۷ دنده اي | ۲۷۹ | ۲۹۰ | ۲۷۳ | ۲۸۲ |
پژو ۲۰۷ پانوراما | ۳۰۵ | ۳۱۸ | ۳۰۱ | ۳۱۰ |
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيک | ۳۸۴ | ۴۰۵ | ۳۷۶ | ۳۹۴ |
پژو ۲۰۶ تيپ ۲ | ۱۹۳.۵ | ۲۰۱ | ۱۸۹ | ۱۹۷ |
پژو ۲۰۶ تيپ ۵ | ۲۶۰ | ۲۷۳ | ۲۵۷ | ۲۶۶ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | ۲۵۴ | ۲۷۰ | ۲۵۰ | ۲۶۰ |
رانا پلاس | ۲۱۴ | ۲۲۵ | ۲۱۱ | ۲۲۳ |
دنا معمولي با کروز | ۲۵۶ | ۲۷۰ | ۲۵۶ | ۲۶۸ |
دنا پلاس | ۳۰۴ | ۳۱۶ | ۳۰۰ | ۳۱۰ |
دنا پلاس توربو | ۳۵۷ | ۳۷۲ | ۳۵۱ | ۳۶۵ |
دنا پلاس توربو اتوماتيک | ۴۰۶ | ۴۳۴ | ۴۰۲ | ۴۲۷ |
پرايد ۱۵۱ | ۱۱۹ | ۱۲۳ | ۱۱۷.۵ | ۱۲۲ |
پرايد ۱۵۱ آپشنال | ۱۲۴ | ۱۳۲ | ۱۲۲.۵ | ۱۳۰ |
تيبا صندوقدار | ۱۳۱ | --- | ۱۲۹ | --- |
تيبا ۲ | ۱۳۰ | ۱۳۳ | ۱۲۷ | ۱۳۲ |
تيبا ۲ پلاس | ۱۴۴.۵ | ۱۴۷ | ۱۴۳ | ۱۴۶.۵ |
ساينا | ۱۳۸.۵ | ۱۴۲.۵ | ۱۳۵ | ۱۴۰.۵ |
ساينا S | ۱۵۳ | ۱۵۸ | ۱۵۱ | ۱۵۵ |
کوييک دنده اي | ۱۴۵.۵ | ۱۴۹ | ۱۴۳ | ۱۴۸ |
کوييک دنده اي R | ۱۴۸.۵ | ۱۵۵ | ۱۴۷ | ۱۵۲.۵ |
کوييک پلاس اتوماتيک | ۲۰۵ | ۲۱۲ | ۲۰۵ | ۲۱۱.۵ |
با توجه به روند کاهشي نرخ ها در هفته اي که گذشت به نظر مي رسد بايد منتظر اعمال رسمي افزايش نرخ مورد نظر شوراي رقابت در کارخانه ها و بازگشايي مجدد نمايشگاه هاي خودرو بود تا مشخص شود واکنش واقعي بازار به قيمت ها چگونه است و آيا خريداران از فاز احتياط خارج مي شوند يا خير؟