نماد آخرین خبر

پشت پرده صف‌های فروش بورس چیست؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پشت پرده صف‌های فروش بورس چیست؟

ايسنا/شرايط فعلي به نفع افرادي است که پول نقد دارند، زيرا مي‌توانند سهام بسيار ارزنده را با قيمت بسيار پايين تر بخرند.

در يادداشت سيده پونه ترابي آمده است: آخر شاهنامه صعودهاي شارپي بازار سرمايه خوش نبود و و روز گذشته شاخص کل بورس به پايين ترين حد خود در چند ماه گذشته رسيد. بازاري که ابزاري شد تا به گفته وزير اقتصاد، دولت از طريق آن از مردم استقراض کند و حالا نه تنها با هزار و يک ترفند و قانون ريز و درشت متعادل نمي‌شود، بلکه گويي عده‌اي کمر همت به سقوط هرچه بيشتر اين بازار بسته‌اند.
حدود يک سال از روزهاي خوش بازار سرمايه مي گذرد. همان روزهايي که شاخص کل هر روز عدد جديدي را فتح مي کرد و مردم دار و ندار خود را به بورس سپردند تا از گزند تورم دور بمانند.
سال گذشته اين روزها، چراغ بازار سرمايه سبز شد و شاخص کل بورس براي فتح دو ميليون واحد بي قرار بود؛ درحالي که اين روزها گويي ترازويي سنگين به پاي بازار سرمايه بسته شده است تا شاخص هاي اين بازار را هرچه بيشتر پايين بکشد.

سقوط آزاد بورس درحالي ادامه دارد که گزارش هايي که برخي شرکت ها از وضعيت سود، نرخ تسعير ارز و... منتشر مي‌کنند، کارشناسي و منطقي نيست و به نظر مي‌رسد هدفي مبني بر منفي کردن جو بازار پشت اين نوع ارائه گزارش است؛ درحالي که وضعيت شرکتها به بدي گزارش هايي که به سهامداران ارائه مي‌شود نيست!

از سوي ديگر سهامداران عمده و بزرگ بازار درحالي در صف فروش نشسته اند که قيمت سهام پس از اصلاحي چشمگير، ارزنده شده و رنج هاي منفي باعث مي‌شود سهام در اين روزها پايين تر از ارزش ذاتي خود معامله شود. اين اتفاق در شرايطي که چيزي در شرايط اقتصادي کشور از جمله نرخ ارز تغيير نکرده اين ايده را در ذهن ايجاد مي‌کند که شايد بنا نيست دولت فعلي بورس را با چراغ سبز تحويل دولت بعدي دهد و تزريق نقدينگي از سوي سهامداران عمده در دولت جديد صورت خواهد گرفت.

البته نمي‌توان واکنش وزارت اقتصاد و دولت را در اين ميان ناديده گرفت. مخصوصا زماني که وزير اقتصاد از استقراض از مردم سخن مي‌گويد و رئيس  جمهور بر اين باور است که دولت فعلي بورس را به اوج رسانده است و وضعيت اين روزهاي بازار سرمايه، فراز و فرودي معمولي است. به نظر مي‌رسد حتي دولت هم شرايط فعلي بورس را پذيرفته و کاري به کارش ندارد!

البته هرچند که شاهد خروج نقدينگي زيادي از بازار به دليل از بين رفتن اعتماد سهامداران به بازار سرمايه بوديم، اما ريزش بازار تا حدي ناشي از خروج نقدينگي بود. ممکن است نقدينگي موجود در بازار زور کافي براي ايجاد رشد شارپي در بازار را نداشته باشد اما قيمت سهام متعادل شد و اگر بازار در حالت عادي بود، اين طبيعي بود که سهم ها يک روز مثبت و يک روز منفي باشند و متعادل معامله شوند، نه اينکه در صف فروش قفل بمانند.

توجه به اين نکته ضروري است که درحالي که سهم و سرمايه بسياري از افراد، مخصوصا افراد حقيقي که تازه واردهاي بورس محسوب مي‌شوند در روزهاي منفي بازار آب مي‌شود، شرايط به نفع افرادي است که پول نقد پارک شده خارج از بازار دارند، زيرا مي‌توانند سهم هاي بسيار ارزنده را با قيمت بسيار پايين تر بخرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره