نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

گرانی بالای ۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گرانی بالای ۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی

ايسنا/گزارش هاي رسمي نشان مي دهد که در ماه گذشته شش گروه خوراکي افزايش هزينه بيش از ۷۰ درصدي را به خانوار تحميل کردند.

سال ۱۴۰۰ با افزايش تورم در سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در فروردين‌ماه کليد خورد و به نحوي بود که تورم نقطه به نقطه که بيانگر ميزان افزايش هزينه خانوارها در مقايسه با مدت مشابه سال قبل است تا مرز ۵۰ درصد پيش رفت.

گزارشي که اخيرا در رابطه با تورم ارديبهشت ماه منتشر شد از اين حکايت داشت که روند افزايشي تورم نقطه به نقطه متوقف و حدود ۲.۶ کاهش داشته است، ولي تورم سالانه همچنان به روند افزايشي ادامه داده و با رشد بيش از دو درصدي به ۴۱ درصد رسيده بود.

افزايش ۴۶.۹ درصدي هزينه خانوارها
اما بررسي جزئيات گزارش تورم در ارديبهشت ماه نشان مي‌دهد که هزينه خانوارهاي ايراني در تامين کالا و مواد خوراکي نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۶.۹ درصد به طور متوسط افزايش دارد.

روغن و چربي ها همچنان در صدر گراني
در اين افزايش شش گروه کالايي بالاي ۷۰ درصد گران شده است؛ به طوري که «روغن‌ها و چربي‌ها» مانند ماه‌هاي قبل همچنان بيشترين افزايش هزينه را براي خانوارها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است.
اين در حالي است که اخير هم وزارت صمت افزايش حدود ۳۰ درصدي قيمت روغن را اعلام کرده است.
در ساير اقلام نيز گروه «چاي، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبميوه» ۷۸.۴، «شير، پنير و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهي و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکيان»۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفيد و فرآورده‌هاي آن» نيز ۷۲.۹ درصد گران شده است.

 ارزاني موبايل تورم ارتباطات را کاهش داد
کمترين ميزان افزايش قيمت کالا نسبت به پارسال مربوط به گروه ارتباطات است که ۱۳.۸ اعلام و البته تورم ماهانه آن نيز منفي شده است ، در اين گروه قيمت تلفن همراه موثر است که بازار در ماه اخير شاهد کاهش قيمت تلفن همراه و ساير اقلام اين گروه و حتي فعالان بازار از به کف رسيدن قيمت ها خبر داده بودند.
در ساير کالاها نيز مي‌توان به افزايش هزينه ۶۹.۶ درصدي گروه «شکر، مربا، عسل و شکلات و شيريني»، رشد ۶۷.۶ درصدي ميلمان و لوازم خانگي»اشاره کرد.
 


کدام کالاها ارزان شد؟
اما در فاصله فروردين‌ماه تا ارديبهشت‌ماه برخي کالاها با تورم منفي مواجه شدند که مي‌توان به نان و غلات با ۱.۲-درصد، گوشت قرمز، سفيد و فرآورده‌هاي آن ۰.۴-،گوشت قرمز و ماکيان ۰.۸ -درصد، شير، پنير و تخم مرغ ۰.۵-،ميوه و خشکبار ۱۰.۳-،سبزيجات  ۰.۹ - و ارتباطات ۱.۵ درصد اشاره کرد.
در رابطه با تورم سالانه نيز بيشترين ميزان به گروه حمل و نقل با ۶۵.۱، روغن و چربي‌ها ۶۱.۳ و مبلمان و لوازم خانگي با ۵۳.۷ درصد اختصاص دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره