نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

دلیل کاهش عرضه خودروسازان مشخص شد

منبع
فارس
بروزرسانی
دلیل کاهش عرضه خودروسازان مشخص شد

فارس/ سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو با تشريح دليل کاهش عرضه خودروسازان، گفت: مطالبات بي پاسخ قطعه سازان از خودروسازان و دشواري تامين مواد اوليه باعث تشديد مشکل قطعه سازان شده است.

برخي مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هايي با عنوان «انتقاد به سايپا در واگذاري خودروها» و «گلايه از تأخير طولاني در تحويل خودروهاي ساينا» خواستار پيگيري اين موضوعات شدند.
در اين زمينه فرهاد بهنيا سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه علت ميزان کاهش عرضه خودرو‌هاي ايران خودرو و سايپا به بازار چيست؟ گفت: نقدينگي ايران خودرو و سايپا کاهش يافته و اين موضوع در عرضه آنها اثر گذاشته است.
وي گفت: بسياري از سازندگان قطعه براي دريافت پول به مشکل بر خورده‌اند که کارشان به مجلس کشيده شد.
بهنيا تشريح کرد: بزرگترين مشکل قطعه سازان، کمبود نقدينگي است و باعث مي‌شود توليد انواع قطعات مانند جلو بلندي و چراغ خودرو با بحران رو به رو شود. در اصل روش قيمت گذاري کنوني اجازه نمي‌دهد، مشکل کمبود نقدينگي حل شود.
وي افزود: چندي پيش طرح واگذاري خودرو در بورس را مطرح کردند، اما روش اجرايي آن مشخص نشده و ممکن است حتي اين روش همان رانت روش قيمت گذاري فعلي را به وجود بياورد و در نهايت، خودرو باز هم با قيمت بالا فروخته شود؛ چرا که تکليف کشف قيمت نيز در آن طرح مشخص نشده است.
سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه نهاد مشخصي براي تصميم گيري در مورد قيمت گذاري خودرو نداريم. در واقع وزارت صمت، شوراي رقابت، سازمان حمايت و مجلس روش‌هاي مختلفي را براي قيمت گذاري اعلام مي‌کنند.
وي ادامه داد: ما توانايي افزايش توليد قطعات را داريم و حتي امسال با وجود مشکل کمبود نقدينگي، حدود ۲۵ درصد افرايش توليد داشته ايم. مطالبات قطعه سازان فقط در ۲ ماه اول امسال به ۳۵ هزار ميليارد تومان رسيده است و اکنون نمي‌توانيم ورق فولادي، قطعات نيم ساخته و ديگر مواد اوليه را خريداري کنيم.
وي گفت: خودروسازان خودرو توليد مي‌کنند، اما نمي‌توانند آن را تجاري کنند، چرا که برخي قطعات را نمي‌توانند تهيه کنند. اکنون قيمت خودرو در بازار و کارخانه ۱۰۰ درصد اختلاف دارد.
بهنيا تصريح کرد: قطعه سازان براي تهيه مواد اوليه به سامانه بهين ياب مراجعه مي‌کنند، اما موانعي سر راه آنها گذاشته شده است که نمي‌توانند فعاليت خود را به خوبي ادامه دهند و ممکن است حتي توقف توليد داشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar