نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

ترخیص گوسفندان پرحاشیه با وساطت وزیر!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ترخیص گوسفندان پرحاشیه با وساطت وزیر!

ايسنا/ معاون فني گمرک ايران اعلام کرد که محموله حاوي ۶۱۰ راس دام زنده بعد از اما و اگرهاي بسيار، سرانجام با وساطت وزير جهاد کشاورزي و انجام هماهنگي توسط گمرک ترخيص شد.

هفته گذشته بود که يک شرکت با توجه به ثبت سفارش انجام شده به واردات ۱۲۰۰ راس دام مولد از کشور فرانسه اقدام کرد و بعد از ورود به گمرک آستارا در ترخيص با مانع مواجه شد، چرا که هنوز کد رهگيري بانک به منظور تامين ارز را دريافت نکرده بود و مشخصا امکان ترخيص کالا بدون ثبت سفارش و کدرهگيري بانک از سوي گمرک وجود ندارد، مگر در موارد مشمول مصوبات خاص.

شرکت، تعهد قبلي‌ها را انجام نداده باز گوسفند آورد!
با اين حال با توجه به زنده بودن دام ها و احتمال تلف شدن آنها، گمرک ايران نسبت به ترخيص محموله حاوي ۱۲۰۰ راس دام اقدام کرد، ولي شرکت مربوطه متعهد شد در اسرع وقت نسبت به دريافت کد رهگيري اقدام کند.
اما هنوز کد رهگيري واردات قبلي صادر نشده و در فاصله يک هفته، مجددا در دو روز گذشته محموله ديگري شامل ۶۱۰ راس دام مولد نژاد لاکن، توسط اين شرکت به گمرک آستارا وارد شد که باز هم کد رهگيري بانک براي آن صادر نشده بود.
حواشي گوسفندان در گمرک آستارا بار ديگر تکرار شد تا اينکه تازه ترين خبرها از ترخيص اين محموله حکايت دارد.

حتي متروکه شدن گوسفندان هم اعلام شد تا تلف نشوند

ارونقي- معاون فني گمرک ايران- در اين رابطه به ايسنا گفت که گمرک با توجه به عدم ايفاي تعهد قبلي صاحب کالا در دريافت کد رهگيري و همچنين نداشتن کد براي محموله جديد، طبق ضوابط مانع از ترخيص شد و حتي به دليل نبود زير ساخت لازم در محوطه گمرک براي نگهداري اين دام هاي زنده و احتمال تلف شدن، متروکه شدن آنها را به سازمان اموال تمليکي اعلام کرديم تا براي تعيين تکليف ورود کند.
وي افزود: با اين حال امروز(دوم خرداد) وزير جهاد کشاورزي به موضوع ورود کرده و طي مکاتبه اي که با وزير اقتصاد داشت خواستار ترخيص اين دام ها شد.

وزير گفته واردکننده تعهد را ۲ ماهه انجام مي‌دهد

معاون فني گمرک ايران با بيان اينکه  وزير جهاد کشاورزي با اشاره به زنده بودن اين دام ها و احتمال تلف شدنشان، خواستار اجراي  ماده ۴۲ قانون گمرکي شده است، گفت که بر اساس اين ماده از قانون امور گمرکي در موارد استثناء و درخصوص کالاي مورد نياز فوري اعم از دولتي يا غيردولتي، گمرک مي‌تواند با اجازه رئيس کل گمرک ايران و تعهد بالاترين مقام وزارت خانه يا موسسه دولتي مرتبط و با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم، مجوز خروج کالا را صادر کند .
طبق گفته ارونقي، وزير جهاد کشاورزي در مکاتبه خود تاکيد کرده که شرکت واردکننده اين دام ها مکلف است ظرف مدت دو ماه نسبت به ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام کند.

گمرک: پيگيري کرديم و با تعهد ترخيص کرديم

اين مقام مسئول در گمرک ايران يادآور شد: در نهايت طي رايزني هاي و هماهنگي هاي صورت گرفته از سوي گمرک و دريافت تعهد از صاحب کالا، اين ۶۱۰ راس دام زنده امروز ترخيص شده است.
گفتني است که وارداتي از اين دست، بارها در حوزه تجارت اتفاق افتاده و واردکننده بدون تکميل مدارک و بدون داشتن ثبت سفارش يا کد رهگيري نسبت به ورود کالا اقدام مي کند و به بن بست قانوني در ترخيص مي خورد، سرانجام دست به رايزني زده و بسته به شرايط مانند زنده بودن واردات صورت گرفته از قبيل اين دام ها و چندي پيش گورخرها، دستگاه هاي مربوطه در عمل انجام شده قرار گرفته براي جلوگيري از تلف شدن آنها، به هر نحوي اقدام به ترخيص مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره