نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

راه‌های بهبود معاملات بورس کدامند؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
راه‌های بهبود معاملات بورس کدامند؟

ايرنا/يک کارشناس بازار سرمايه به عوامل تاثيرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ بهره بالاي بانکي، بي‌ثباتي نرخ ارز، قيمت‌گذاري دستوري و انتخابات رياست‌جمهوري از جمله عوامل هستند که با تعيين تکليف آنها روند بازار رو به بهبود مي‌رود.

«همايون دارابي» امروز (دوشنبه)با تاکيد بر اينکه بازار سرمايه هميشه با چنين روند و روالي همراه بوده است، افزود: زماني که بازار با صعودي غافلگيرکننده همراه مي‌شود و قيمت سهام رشد عجيبي را تجربه مي‌کند در زمان ريزش  به دليل وجود دامنه نوسان، حجم مبنا و تاثير شديد متغيرهاي اقتصاد کلان بر بازار روند نزولي شاخص بورس هم فرسايشي مي‌شود.

وي با بيان اينکه مقايسه روند بازار در طول ساليان گذشته نشان‌دهنده وجود دوران رکود و رونقي مستقل در بازار است، گفت: بازار سهام در مقطعي از سال ٩٢ رشد زيادي را تجربه کرد اما از بهمن ماه وارد دوران رکود و ريزش شد و براي مدتي حدود چهار سال در اين روند باقي ماند اما از سال ٩٦ تا ٩٨ با نوسان همراه شد و در نهايت در سال ٩٩ به دوران رونق بازگشت و رشد چشمگيري  را تجربه کرد.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه اکنون بايد در بازار صبوري کرد و منتظر ماند تا چهار مساله نرخ ارز، نرخ بهره بانکي، قيمت‌گذاري دستوري و انتخابات رياست جمهوري تعيين تکليف شوند، اظهار داشت: بعد از انتخاب رييس جمهوري جديد، سياست‌هايي که قرار است در بازار به کار گرفته شود مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و دوباره شاهد ورود سهامداران و  سرمايه آنها به بازار خواهيم بود.

وي با اشاره به اينکه روندي که اکنون بازار در پيش گرفته است موقتي است زيرا گزارش ١٢ ماهه شرکت‌ها مطلوب بوده است، گفت: اکنون مشکل فعلي بازار فقط مربوط به کمبود نقدينگي است، زمان ورود دوباره نقدينگي به اين بازار در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، با توجه به اينکه شاهد خروج سهامداران و نقدينگي  آنها از اين بازار هستيم؛ بنابراين بايد منتظر ماند تا تکليف چهار ابهام مطرح شده در بازار مشخص شود.

وي به واريز نقدينگي از سوي بانک مرکزي به صندوق تثبيت بازار سرمايه اشاره کرد و افزود: مبلغي که وارد صندوق تثبيت بازار سرمايه شده است عدد خوبي بود اما با توجه به سپرده گذاري سالانه يک درصد از منابع ورودي صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه راه زيادي باقي است.

به گفته دارابي، بازار اکنون از کمبود نقدينگي رنج مي برد و ورود ٢٠٠ ميليون دلار مي‌تواند روند بازار را تغيير دهد و اثر مثبتي را بر آن داشته باشد.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه سهامداران نبايد در انتظار اين باشند تا با کوچکترين کمکي به بازار، مسير معاملات تغيير و شاخص بورس سبزپوش شود، گفت: در طول يک روز معاملاتي، شاهد بوده ايم که حقيقي‌ها رقمي معادل ٢٢٠ ميليارد تومان سرمايه از بازار خارج کردند، رقمي مانند يک هزار ميليارد تومان که وارد بازار شد فقط معادل پنج روز خروج سرمايه حقيقي‌ها از بازار است؛ بنابراين رقم چندان قابل توجهي وارد بازار نشده است.
وي به عوامل تاثيرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ بهره بالاي بانکي باعث ايجاد رکود در همه بازارها به ويژه توليد شده است، بي‌ثباتي نرخ ارز که اجازه تصميم‌گيري صحيح را به سهامداران نمي‌دهد، قيمت‌گذاري دستوري و انتخابات رياست جمهوري که سبب تغيير همه مديران مي‌شود و با گذر از اين دوران بازار دوباره به روند صعودي خود باز مي گردد. 

شاخص کل در بازار بورس امروز (يکشنبه، دوم خرداد ‌ماه) ۲۰ هزار و ۴۲۱ واحد افت داشت که در نهايت اين شاخص به رقم يک ميليون و ۱۰۷ هزار واحد رسيد.


 
 
  
  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره