نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

چه کسانی «ماینینگ» می‌کنند؟

منبع
اعتماد
بروزرسانی
چه کسانی «ماینینگ» می‌کنند؟

اعتماد/پس از قطعي‌هاي پراکنده و بدون برنامه برق و اعتراض‌هاي شديد مردم به آن، روز گذشته شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ از انتشار جدول خاموشي خبر داد. البته که اين جدول نيز نتوانست بي برنامگي‌ها يا قطعي‌هاي چند باره را از بين ببرد و همچنان در برخي مناطق مشکلاتي در اين خصوص وجود دارد و مسوولان مربوطه نيز همچنان از مردم مي‌خواهند همکاري کنند. سخنگوي صنعت برق مشکلات فعلي را به گردن استخراج ارز ديجيتال انداخته و بر اين باور است که «صنعت برق به دليل استخراج غيرمجاز ارز ديجيتال که مصرف برق بالايي را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.». 
رويترز چندي پيش نيز گزارش داده بود حدود 4.5 درصد از کل بيت کوين دنيا در ايران استخراج مي‌شود که درآمد سالانه يک ميليارد دلاري براي کشور دارد. بر اساس اين گزارش تا آوريل 2020 حدود 600 مگاوات برق توسط استخراج کنندگان رمز ارز مصرف شده است.  البته اين گزارش در ادامه مي‌افزايد که «برق مورد استفاده استخراج کنندگان ارز مجازي در ايران برابر با سوختن سالانه ۱۰ ميليون بشکه نفت است يعني حدود ۴ درصد از کل صادرات نفت ايران در ۲۰۲۰». سوختن اين ميزان انرژي براي رمزارزها در حالي است که مصرف روزانه برق کشور در اول خرداد سال جاري به ۵۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات رسيد که پيشتر براي ميانه تابستان به ثبت مي‌رسيد. به نظر مي‌رسد افزايش قيمت رمزارزها در سال جاري ميلادي از يک سو و رايگان بودن برق مصرفي توسط برخي مشترکان از سوي ديگر باعث افزايش ماينينگ در کشور شده است. اگرچه که يافتن افراد استخراج کننده نيز مشکل نخواهد بود. 

ناترازي برق تا 9 هزار مگاوات
قطعي‌هاي برق از ميانه ارديبهشت شروع شد و از اواخر ماه گذشته در شهرهاي شمالي و تهران به اوج خود رسيد. به گونه‌اي که در برخي مناطق تهران دو يا سه بار برق قطع مي‌شد و در مناطق ديگر قطعي‌ها تا سه ساعت و بعضا زودتر از زمان اعلام شده در جدول‌ها گزارش شده بود.
 تجربه قطعي‌ها به دليل مصرف بالا و فشار به شبکه، اولين بار نيست رخ مي‌دهد. در تابستان سال 97 نيز با اعلام فشار به شبکه، جدول‌هاي زماني منتشر و برق محله‌ها و مناطقي از تهران قطع مي‌شد. اما وضعيت در سال جاري به گونه ديگري است؛ اولا قطعي‌ها نامنظم و بدون برنامه است و به نظر مي‌رسد در بيشتر محله‌ها با وجود اعلام زمان قطعي، اما بيشتر مشترکان غافلگير مي‌شوند. بر اساس گزارش‌هاي رسمي ميزان مصرف برق کشور در اول خرداد به 54 هزار و 448 مگاوات رسيد که نسبت به اول خرداد سال 99 افزايشي حدود 10 هزار مگاواتي داشته که به نظر نمي‌رسد شبکه بتواند اين ميزان را پوشش دهد. 

در اين راستا مصطفي رجبي مشهدي، سخنگوي صنعت برق نيز گفت که « ناترازي توليد و مصرف برق در شبکه در اين روزها 8500 تا 9000 مگاوات است.»؛ تقريبا همان مقداري که به مصرف افزوده شده و به نظر نمي‌رسد شبکه برق کشور براي آن آمادگي داشته باشد. 

چقدر ماينر در ايران است؟
آماري از تعداد دستگاه‌هاي ماينينگ در کشور وجود ندارد. محمدرضا شرفي رييس «کارگروه استخراج انجمن بلاکچين» ايران شمار دستگاه‌هاي استخراج رمز ارز موجود در اين کشور را 500 هزار دستگاه مي‌داند. هر چند که اين رقم براي برآورد مربوط به سال 97 است. با وجود اينکه ارزش بيت کوين در آن سال 6 هزار دلار بود که با دلار 7 هزار و 435 تومان در خرداد 97 حدود 44 ميليون و 620 هزار تومان مي‌شد، اين رقم براي خرداد سال جاري به بيش از يک ميليارد و 310 ميليون تومان رسيده است. بنابراين پربيراه نيست اگر افراد با امکانات برق بخش خانگي يا بخش‌هايي که برق ارزان دريافت مي‌کنند، به استخراج ارزهاي ديجيتال اقدام کنند. 

چه کساني استخراج مي‌کنند؟
از سال گذشته صاحبان دستگاه‌هاي استخراج رمزارز مجبور به خوداظهاري هستند تا به نوعي دستگاه‌هاي آنها رجيستر شود. بر اساس گفته‌هاي شرفي «از آذر سال گذشته که وزارت صنعت صدور مجوز را آغاز کرد، حدود هزار مجوز صادر شده که به دليل مشکلات تنها 20 مجموعه مشغول به کار است.».
 اما از ابتداي هفته برق اين مراکز مجاز نيز قطع شد. بنابراين اگر مشکلات فعلي و فشار به شبکه برق نشات گرفته از فعاليت ماينرها باشد، بايد به سراغ آنهايي رفت که به صورت غيرمجاز و با استفاده از اشتراک‌هاي به جز صنعتي، با آب و برق مجاني دست به استخراج رمزارزها به صورت غيرقانوني مي‌زنند. با توجه به مصرف بالاي برق توسط دستگاه‌هاي استخراج کننده، به نظر نمي‌رسد يافتن مراکز غيرمجاز کار سختي باشد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره