نماد آخرین خبر

تلاش وزیر راه برای توسعه ترانزیت با ارمنستان، روسیه و گرجستان

منبع
مهر
بروزرسانی
تلاش وزیر راه برای توسعه ترانزیت با ارمنستان، روسیه و گرجستان

مهر/ وزير راه و شهرسازي از گفت‌وگوي ايران و ارمنستان براي راه‌اندازي کريدور خليج‌فارس-درياي‌سياه و راه‌آهن تبريز-جلفا و ايروان-تفليس خبر داد و گفت: فرآيند تجارت و ترانزيت بين ۲ کشور تسهيل مي‌شود.

محمد اسلامي که به منظور رايزني براي استفاده از مسير ارمنستان در بخشي از کريدور شمال- جنوب به اين کشور سفر کرده با اشاره به اينکه گفت‌وگو با مقام‌هاي کشور ارمنستان در پنج محور انجام مي‌شود، در بيان بخشي از جزئيات آن، گفت: راه‌اندازي کريدور خليج‌فارس- درياي سياه موضوعي است که پيگيري آن در برنامه قرار دارد و راه‌اندازي اين مسير نياز به توسعه، ظرفيت‌سازي و بهسازي دارد و بخش‌هاي مهم آن بايد احداث شود.
وي ادامه داد: محور دومي که پيگيري مي‌شود راه‌آهن تبريز- جلفا و ايروان- تفليس است. مقرر است تا با گفت‌وگوها و مذاکرات چندجانبه‌اي که با محوريت روسيه انجام شده است، بتوانيم اين خطوط را فعال کنيم و اين خط آهن به عنوان کريدور ريلي شمال- جنوب بتواند مورد بهره‌برداري قرار بگيرد.
اسلامي ايجاد فرصت براي شرکت‌هاي ايراني را در بازسازي و نوسازي پروژه‌هاي مشترک دو کشور ايران و ارمنستان از ديگر موارد گفت‌وگو با مقام‌هاي ارمنستاني عنوان کرد و افزود: طبق گفت‌وگوهايي که انجام شد، مقرر شد تا اطلاعات اين پروژه‌ها در اختيار ايران قرار بگيرد. همچنين، از کنسرسيوم ايراني و چند گروه ايراني که آمادگي مشارکت در پروژه‌هاي ارمنستان را دارند در قالب بسته اجرا و تأمين مالي بتوانيم پيشنهاد دريافت کنيم و پيشنهادهاي ارمنستان را نيز ارزيابي کرده و براي شروع پروژه‌ها، تصميم‌گيري کنيم.
وي محور چهارم گفت‌وگو را موضوع سرمايه‌گذاري پيرامون توسعه ترانزيت و لجستيک برشمرد و گفت: در خصوص سرمايه‌گذاري‌هايي که بايد در فرآيند تجارت و ترانزيت شکل بگيرد و تسهيل‌کننده و پشتيبان تجارت باشد تا جذابيت بيشتري براي استفاده از اين محور توسط بازرگانان، تجار و شرکت‌هاي حمل و نقل ايجاد کند نيز بحث و تبادل نظر شد.
اسلامي محور پاياني گفت‌وگو را موضوع عوارض عنوان کرد و گفت: عوارض بايد به گونه‌اي تعيين شود که جذابيت ايجاد کند تا شرکت‌هاي ايراني مسير ارمنستان را انتخاب کنند. در خصوص اين موضوع نيز مقرر شد، قانوني که در آن کشور در دست تصويب قرار دارد به گونه‌اي تنظيم شود که قابل استفاده باشد و جذابيت ايجاد کند تا با حداقل هزينه، شرکت‌هاي ايراني مسير ارمنستان را انتخاب کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar