برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

حقوق کارکنان دولت در دوسال گذشته چه میزان رشد داشت؟  

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حقوق کارکنان دولت در دوسال گذشته چه میزان رشد داشت؟  

ايرنا/ طبق آخرين مصوبات هيات وزيران و گزارش سازمان تامين اجتماعي در دو سال گذشته و هم‌زمان با شيوع کرونا، حقوق کارکنان دولت ۳۴ درصد و مستمري بازنشستگان ۲.۵ برابر رشد داشت.

همه گيري بيماري کرونا طي روزهاي پاياني سال ۹۸ و ادامه آن تا کنون کشورها را با مخاطرات بسياري روبه‌رو کرد و اين مشکلات براي دولت وقت با اعمال تحريم‌هاي ظالمانه چند برابر بود. سلامت و معيشت مردم مهمترين دغدغه دولت بود و مسوولين در شرايطي که به دنبال تامين دارو و وسايل بهداشتي مورد نياز جامعه بودند بايد راهکارهايي را براي بهبود معيشت مردمي که از شيوع بيماري متضرر شده بودند ارائه مي‌کردند.  

بيمه بيکاري، پرداخت تسهيلات بانکي به کسب و کارهاي آسيب ديده و يارانه معيشتي از جمله اقدامات دولت در اين مدت بود. علاوه بر اين افزايش حقوق کارکنان، همسان سازي حقوق و افزايش دستمزد کارگران نيز از ديگر اقدامات انجام شده در دو سال گذشته بود و بيشترين کمک به حقوق بگيران ثابت و بازنشستگان در سال ۹۹ صورت گرفت.

جزييات افزايش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ و ۹۹
بررسي مصوبات هيات وزيران درخصوص ميزان افزايش حقوق کارکنان طي دوسال گذشته حاکي از اين است که در سال ۹۸ حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون مديريت خدمات کشوري و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مبلغ ۱۵ميليون و ۶۳۰ هزار ريال تعيين شد به طوري که حداقل افزايش حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ از مبلغ چهار ميليون و ۴۰۰ هزار ريال کمتر نباشد.

برهمين اساس، حقوق بازنشستگان، وظيفه بگيران و مشترکان صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري و سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال ۱۳۹۸، ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزايش يافت به طوري که حداقل افزايش حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ از مبلغ ۴ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال کمتر نباشد.

همچنين حداقل حقوق بازنشستگان به ميزان ۱۵ ميليون و ۷۸۵ هزار ريال و حداکثر حقوق آنان نيز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگي تعيين شد.

حقوق شاغلين دستگاه‌هاي اجرايي در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزايش يافت به طوري که پس از افزايش مذکور، حکم حقوقي آنان از ۲۸ ميليون ريال کمتر نخواهد بود.

هم‌چنين، حداقل حقوق و مزاياي مستمر شاغلين دستگاه‌هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات کشوري به استثناي مشمولين قانون نظام هماهنگي پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به ميزان ۱۷ ميليون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ريال و حداکثر حقوق و مزاياي مستمر اين قبيل کارکنان به ميزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در اين بند تعيين مي‌شود.

حقوق بازنشستگان، وظيفه بگيران و مشترکان صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزايش داشت، پس از افزايش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۲۸ ميليون ريال کمتر نبود.

همچنين، حداقل حقوق بازنشستگان به ميزان ۱۸ ميليون و ۱۵۲ هزار و ۷۵۰ ريال و حداکثر حقوق آنان نيز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگي تعيين شد.


بررسي ميزان افزايش حقوق پس از همه‌گيري کرونا 
 بهمن سال ۹۸ بود که اخبار شيوع بيماري کرونا در رسانه‌ها منتشر شد. مقايسه ميزان افزايش حقوق کارکنان دولت از زمان همه گيري تا اواسط سال ۹۹ (مهرماه) نشان مي‌دهد که افرادي که دريافتي آنها کمتر از چهار ميليون ريال بوده ۵۳ درصد به حقوقشان افزوده شده و حقوق کمتر از ۶ ميليون نيز ۴۵ درصد و حقوق هاي ۶ تا ۱۰ ميليون نيز ۳۴ درصد افزايش حقوق داشتند.  

 برهمين اساس، بيشترين افزايش حقوق براي دريافتي‌هاي پايين بوده است.

براساس اين گزارش، مستمري بازنشستگان هم در اين مدت رشد داشته و در کنار آن همسان سازي حقوق هم اعمال شده است. براساس آخرين گزارش اعلامي سازمان تامين اجتماعي، افرادي که در سال ۹۸ يک و ميليون و ۶۰۰ هزارتومان مستمري مي گرفتند در فروردين سال جاري چهار ميليون و ۳۰۰ هزارتومان مي گيرند. يعني آنهايي که ۳۰ سال خدمت کردند بيش از ۲.۵ برابر حقوق آنها از اضافه شده است. آنهايي که خدمت آنها ۲۰ سال بوده حقوقي که در فروردين سال ۱۴۰۰ گرفتند سه ميليون و ۹۰۰ هزارتومان بوده است.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar