ایسنا/مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: در جریان اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد با تغییراتی که در سازمان برنامه و بودجه در دولت نهم ایجاد شد، از او می خواستند که ردیف های متفرقه را بدون نام و نشان باقی بگذارند تا آن طور که دلشان می خواهد هزینه ها را خرج کنند. 

محمد کردبچه که از سال ۱۳۵۴ به سازمان برنامه و بودجه رفته و تا به امروز حدود ۴۶ سالی در جریان بودجه ریزی قرار داشته، به گفته خودش این سازمان فراز و نشیب های بسیاری را در فرایند بودجه طی کرده است.
کردبچه که بعد پایان دوران کاری سالهاست به عنوان مشاور ارشد رئیس سازمان برنامه و بودجه در این سازمان فعالیت دارد در کنار امور بودجه ریزی ، مسئولیت استفرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و تدوین برنامه سالانه را نیز بر عهده دارد.
وی امروز (دوشنبه) در نشست خبری به تشریح بخشی از جریان جریان استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در نظام بودجه ای کشور پرداخت.

 می گفتند اسم نیاور تا هر جور دلمان میخواهد هزینه کنیم
این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه با اعلام این که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از موفق ترین احکام موجود در برنامه ششم توسعه است، گفت: متاسفانه در اذهان عمومی کمتر توجهی به آن شده در حالی که بهترین عملکرد را در احکام برنامه توسعه داشته است.

کردبچه در ادامه به جریان استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد اشاره کرد و گفت که بکارگیری این نظام بودجه ریزی به نوعی در سال ۱۳۸۰ کلید خورد ولی تا سال ۱۳۸۴ اقدام موثری در این رابطه انجام نشده بود
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت نهم، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه علاقمند به استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بود به طوری که از ما خواست در این رابطه موضوع را تشریح و برای استقرار آن اقدام کنیم، گفت: بر این اساس خودش مسئولیت کار را بر عهده گرفت و از آن زمان بود که ما برای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به طور جدی اقدام کردیم و در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶  مرحله اول یعنی شفاف سازی و اقدام های جدی دراین رابطه صورت گرفت. 

طبق توضیح کرد بچه، در این مدت بررسی برنامه های مربوط به دستگاههای اجرایی ، تغیین اهداف برنامه های اجرایی دستگاه‌ها، تعیین و احصای فعالیت ها و طرح ها ، توزیع و تخصیص هزینه ها بر اساس فعالیت و برآورد هزینه واحد فعالیت ها و طرح ها انجام شده است.
اما آنچه وی در ادامه به آن اشاره کرد، نشان داد که اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد فقط محدود به همین یکی - دو سال بوده و بعد از آن متوقف شده است؛ به طوری که وی گفت به رغم پیشرفت‌های نسبتا مطلوبی که در اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد انجام شد از سال ۱۳۸۷ با تغییر مدیریت سازمان برنامه و بودجه ، این روند بودجه ریزی متوقف شده است.
مشاور سازمان برنامه و بودجه با بیان این که در موافقت نامه های مربوط به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد ایرادی از سوی دیوان محاسبات اعلام شد،  افزود: اما به جای این که اصلاحی صورت بگیرد رئیس  جدید سازمان برنامه و بودجه به طور کلی موضوع این نوع بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را رد کرد؛ به گونه ای که تمام موافقت نامه ها، فرم ها و دستور العمل های مربوط بهاین نظام بودجه ریزی را دور ریختند و آنچه که انجام دادند با سه اصل مهم شفافیت، پاسخگویی و قانونمندی مغایر بود. 

وی ادامه داد: رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اقداماتی انجام می داد که قابل پذیرش نبود؛ به طوری که به شخص من می گفت " آقای کرد بچه برای پول هایی که در ردیف های متفرقه قرار می گیرد اسمی جلوی آن قرار نده که مشخص نشود این پول ها برای کجاست تا طوری که دلم می خواهد آن را خرج کنم، چون اکنون برای سفرهای ریاست جمهوری به اعتبار نیاز داریم".

نتیجه بودجه در دولت گذشته 
وی با انتقاد از آنچه که در بین سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در نظام بودجه ریزی صورت گرفت، گفت: نتیجه آن حذف فرم ها و دستورالعمل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از بخش نامه های بودجه سالانه، حذف اطلاعات مربوط به فعالیت ها و اهداف کمی ذیربط از موافقت نامه ها، افزایش تعداد و اعتبارات ردیف های متفرقه و متمرکز بدون برنامه و همچنین استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عدم شفافیت، عدم پاسخگویی، عدم التزام به قانون و بی انضباطی مالی به جای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بود.

نوبخت بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد می‌خواست و دائم نظارت می کرد
اما مشاور سازمان برنامه و بودجه در ادامه به جریان بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: با وجود اتفاق هایی که در مورد بودجه در دولت نهم و دهم افتاد بعد از استقرار دولت یازدهم، آقای نوبخت به دنبال اجرایی شدن نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بود و دائم از ما درخواست  گزارشهایی دراین رابطه داشت و بر آن نظارت می کرد می توان گفت که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در سالهای اخیر مدیون آقای نوبخت و حمایتهای ایشان از این موضوع است که تحولی در نظام بودجه ریزی به شمار می رود.
کرد بچه با اشاره به این که از سال ۱۳۹۲ اصلاح روش بودجه بندی و استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در دستور کار قرار گرفت گفت که در این رابطه اقدامات موثری انجام شد از جمله کارگاههای آموزشی و همچنین تهیه برنامه های سالانه از سال ۱۳۹۳  تا ۱۴۰۰ که همراه لوایح بودجه به مجلس ارائه شد.
وی افزود: برآورد بهای تمام شده تمام فعالیت های ۹۵ درصد از دستگاه‌ها و ردیف های دارای اعتبارات هزینه ای با تعیین اهداف کمی مربوط به هر یک از فعالیت ها در بودجه سالانه صورت گرفت و تاکنون تمامی سه مرحله بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد برای اکثر دستگاه‌های اجرایی به طور کامل اجرا شده و برای بقیه دستگاه‌ها دردست اقدام است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar