کدام کالاهای ایرانی در اروپا مشتری دارند؟
ايسنا/رييس کنفدارسيون صادرات ايران با اشاره به اينکه صادرات ما به اتحاديه اروپا کاهش يافته ميگويد نميتوان آمارها و عملکرد صادراتي کشور در سالهاي گذشته را بدون توجه به واقعيتهايي مانند تحريمهاي آمريکا ارزيابي کرد.
محمد لاهوتي اظهار کرد: همانطور که در بخشي از مناظرههاي انتخاباتي مطرح شد، ميزان تجارت ما در سالهاي گذشته کاهش يافته و در اين ميان صادرات ما به اتحاديه اروپا نيز به شدت پايين آمده است. اما براي تحليل اين آمار و پاسخ دادن به چرايي اين موضوع بايد تمام جنبههاي کار مورد توجه قرار داد و ناديده گرفتن واقعيتها نميتواند براي ما راهگشا باشد.
وي با اشاره به عملکرد تجاري ايران و اتحاديه اروپا پيش از تحريمهاي اخير، توضيح داد: نگاهي به آمارها نشان ميدهد که کشورهايي مانند آلمان و ايتاليا جزو پنج کشور يا ۱۰ کشور اصلي واردکننده کالا از ايران و حتي صادرکننده به ايران بودهاند اما تحت تاثير تحريمها، اعداد کاهش يافته است. صرف نظر از اتحاديه اروپا که به هر حال متحد آمريکا به شمار ميرود، تجارت ما حتي با کشورهايي مانند چين و هند نيز کاهش يافته که اين نشان دهنده محدوديتهايي است که تاجران ايراني در سالهاي گذشته با آن مواجه بودهاند.
رييس کنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينکه کالاهايي که ايران به کشورهاي همسايه مانند عراق و افغانستان صادر ميکند از نظر ماهيتي با صادرات به اتحاديه اروپا متفاوت است، تشريح کرد: ما امکان آن که به برخي کشورهاي همسايه کالاي مصرفي يا کالايي با ارزش افزوده بيشتر صادر کنيم را خواهيم داشت و در سالهاي گذشته نيز اين روند را ديدهايم اما امکان صادرات گسترده محصولات مصرفي يا توليد شده با ارزش افزوده بيشتر به اروپا را نداريم، البته اين امر به هيچ وجه مطلق نيست اما واقعيتهاي اقتصادي امروز ارائه تصويري ديگر را دشوار ميکند.
لاهوتي ادامه داد: هرچند ما به اتحاديه اروپا محصولات غذايي و خشکبار که مصرف نهايي ميشوند صادر ميکنيم اما محصولات توليدي ما در بازار اروپا شانس رقابت کمتري دارند. از اين رو محصولات پتروشيمي يا برخي مواد اوليه يا واسطهاي توليد که در ايران توليد ميشوند ميتوانند بيشترين سهم را از بازار اروپا داشته باشند. در اين ميان قطعات خودرو يا برخي ديگر از صنايع اين چنيني نيز در صورت دريافت حمايتهاي لازم شانس حضور در اين بازارها را دارند.
وي با تاکيد بر اينکه کاهش آمار تجارت يا محدود شدن بازارهاي صادراتي به معني کم کاري در اين حوزه نيست، خاطرنشان کرد: ما از سويي در سالهاي اخير با تحريمهاي اقتصادي گسترده مواجه بودهايم و از سوي ديگر براي آنکه جاي پاي خود را در بازارهاي صادراتي محکم کنيم بايد مسائل مهمي مانند افزايش ارزش افزوده، بالا بردن سطح بهره وري، بهبود زيرساختها مانند حمل و نقل و کاهش موانع توليد و صادرات را در دستور کار خود قرار دهيم و نمايان شدن ظرفيت واقعي حضور کالاهاي ايراني در بازارهاي متنوع مانند اتحاديه اروپا بعد از کنار رفتن اين موانع خود را نشان ميدهد.
به گزارش ايسنا، آمارهايي که از تجارت ايران در سالهاي گذشته منتشر شده نشان ميدهد که جز چين، بخش مهمي از تجارت ايران به چند کشور همسايه و منطقه ممنوع شده و در اين ميان ميزان تجارت مشترک با اتحاديه اروپا به شکلي جدي کاهش يافته است.
در آمارهايي که از تجارت دو ماهه ايران در سال ۱۴۰۰ منتشر شد، تنها آلمان و سوييس به عنوان صادرکنندگان کالا به ايران در فهرست ۱۰ شريک اصلي تجاري قرار داشتند.