ايسنا/موقعيت سنگاپور به عنوان تامين کننده اصلي سوخت دريايي در آسيا با رقابت جدي چين روبرو شده است که با توسعه سريع بنادر و تاسيسات پالايشگاهي، کشتيهاي بيشتري را به سواحل خود جذب مي کند.

فروش سوخت دريايي چين که در صنعت به عنوان بانکرينگ معروف است، طي پنج سال گذشته تقريبا دو برابر شده و اين کشور روي جذب کشتيهايي که به بنادر نزديک در اقتصادهاي بزرگي مانند کره جنوبي و ژاپن سفر مي کنند، حساب باز کرده است. اگرچه سنگاپور همچنان موقعيتش را به عنوان تامين کننده اصلي اين بخش در بازار آسيا که بيش از ۳۰ ميليارد دلار ارزش دارد، حفظ کرده اما رشد چين شتاب گرفته است.

مرکز بانکرينگ چين، مجمع الجزاير ژوشان در جنوب سواحل شرقي شانگهاي است. بعضي از جديدترين و بزرگترين پالايشگاههاي نفت چين در اين منطقه ساخته شده اند و همزمان اين کشور مشوقهاي مالياتي را معرفي کرده که سوختهاي چيني را رقابتي تر مي کند.

سنگاپور که بزرگترين قطب سوخت گيري مجدد کشتيها در جهان است، سال گذشته حدود ۵۰ ميليون تن سوختهاي بانکر فروخت که معادل يک پنجم از اين صنعت جهاني است. شرکت مشاوره "اويل چم" برآورد کرده که فروش چين براي پنجمين سال متوالي رشد کرده و به ۱۶.۹ ميليون تن رسيده است. آژانس اطلاعات دريايي "سي کِرد" ارزش بازار سوخت بانکر آسيا را ۳۱ تا ۳۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۰ ارزيابي کرده است.

پرازدحام ترين بنادر جهان در چين قرار دارند که به مدد صنعت توليد عظيم اين کشور و افزايش ظرفيتهاي بانکرينگ است که از فعاليتهاي اين بخش حمايت کرده است. دولت محلي براي توسعه لنگرگاه و ساخت کانالهاي جديد کشتيراني در ژوشان ۵۲۰ ميليون يوان (۸۰ ميليون دلار) هزينه کرده است. پالايشگاهها هم حجم بالاتر نفت کوره حاوي سولفور اندک را توليد مي کنند که اکنون تحت مقررات جهاني کشتيراني براي استفاده از سوختهاي پاکتر ضروري است.

چين بيش از ۱۰ مجوز بانکرينگ به شرکتهايي صادر کرده که در منطقه تجاري آزاد ژوشان فعاليت مي کنند و قرارداد معاملات آتي نفت کوره حاوي سولفور اندک را در بورس انرژي بين المللي شانگهاي به منظور بهبود شفافيت قيمت گذاري معرفي کرده است. طبق آمار بورس بانکر دريايي، نفت کوره حاوي سولفور اندک (LSFO) روز دوشنبه در بندر ۵۴۶ دلار در هر تن فروخته شد که سه دلار بالاتر از سنگاپور بود در حالي که در آوريل قيمت چين ارزانتر از سنگاپور بود.

ايوون ريتفلت، مدير تامين بانکر شرکت کشتيراني استنا بالک که نفت و فرآورده هاي نفت را حمل مي کند، اظهار کرد: ژوشان امسال با قيمتهايش رقابتي بوده و کشتي هاي استنا بالک که به چين سفر مي کنند، احتمالا از اين بندر براي سوخت گيري مجدد سوخت به دفعات بيشتري استفاده خواهند کرد. با اين حال سنگاپور از نظر تحويل به موقع و کارآمد سوخت مطمئنتر است.

سنگاپور در گذرگاهي قرار گرفته که قرنها مسير تجاري متصل کننده آسيا به اروپا، خاورميانه و منطقه گلف کاست آمريکا بوده و از اين نظر از برتري جغرافيايي برخوردار است. ساخت نخستين بندر کانتينري جنوب شرقي آسيا در سال ۱۹۷۲ کمک کرد اين کشور جايگاه تامين کننده برتر سوخت دريايي را پيدا کند و در حال حاضر سرگرم برنامه ريزي براي بزرگترين پايانه اتومات جهان است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سنگاپور شبکه وسيعي از مخازن و پالايشگاهها را براي ثابت نگه داشتن روند تامين سوخت کشتيها دارد و شفافيت و مقررات سخت گيرانه اي که به اجرا گذاشته، به کشتي داران درباره کيفيت سوختي که خريداري و دريافت مي کنند، اطمينان مي دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar