آیا پروژه اتصال راهآهن «زنجان ـ تبریز» به خط «همدان ـ سنندج» اجرایی میشود؟
تسنيم/عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از اتمام مرحله نخست مطالعات و بررسي تامين مالي پروژه اتصال راهآهن «زنجان ـ تبريز» از شمال غرب به خط «همدان ـ سنندج» غرب کشور خبر داد.
عليرضا زنديان، عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال که آخرين وضعيت پروژه اتصال راهآهن «زنجان ـ تبريز» به خط «همدان ـ سنندج» به کجا رسيد؟، از اتمام مرحله نخست مطالعات (توجيه قطعي و نهايي) و بررسي تامين مالي طرح اتصال راهآهن «زنجان ـ تبريز» از شمال غرب به خط «همدان ـ سنندج» غرب کشور خبر داد و اظهار داشت: با همياري شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، مقدمات انعقاد تفاهمنامه و تامين مالي پروژه با سيستم بانکي در سازمان برنامه و بودجه فراهم و بهزودي شاهد امضاي تفاهمنامه و اجرايي شدن و آغاز پروژه خواهيم بود.
وي با تأکيد بر اينکه مطالعات مرحله دوم مسير و ابنيه فني خاص بايد انجام شود، افزود: ايجاد کريدور شمالي- جنوبي، اتصال مستقيم ناحيه ريلي شمالغرب به راه آهن تهران- همدان- سنندج، اتصال شهر بيجار به شبکه ريلي به عنوان يکي از مراکز جمعيتي و اتصال چشمههاي بار بارهاي صنعتي و معدني (در حوزه نفوذ طرح) از جمله اهداف اين پروژه است.
نماينده مردم بيجار در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه مدت زمان انجام مطالعات 18 ماه و مدت زمان اجراي طرح 61 ماه است، خاطرنشان کرد: در سالهاي اخير گزينههاس متعددس به لحاظ فني و اجرايي با رويکرد جذب حداکثر بار و مسافر براي اتصال محور راه آهن زنجان- تبريز به محور راه آهن همدان- سنندج توسط مهندسين مشاور اتحاد راه مطالعه شده و نسبت به اخذ تاييديه سازمانهاي مختلف از جمله سازمان محيطزيست اقدامات لازم صورت گرفته است.
وي به شيوه اجراي اين طرح پرداخت و گفت: اين پروژه از ايستگاه بناب در فاصله 05 کيلومتري ايستگاه زنجان آغاز شده و پس از عبور از چشمههاي بار محدوده شهر زرينآباد در مجاورت جاده زنجان - بيجار حرکت کرده و به بيجار ميرسد و در نهايت در ايستگاه قروه به راه آهن همدان - سنندج متصل ميشود.
زنديان با بيان اينکه مسير انتخابي در ابتداي مسير بدليل سهولت دسترسي و راحتي جابجايي مسافر بصورت دو يال که يکي به سمت ايستگاه بناب و ديگري به سمت ايستگاه سلطانيه طراحي شده است، خاطرنشان کرد: طول کل اين مسير از ايستگاه بناب تا ايستگاه قروه در راه آهن همدان-سنندج حدود 311 کيلومتر خواهد بود.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با ذکر اينکه گزارش توجيه طرح، ابزار بنيادي و مهمي براي تصميمگيري است، يادآوري کرد: هدف آن است که منابع محدود کشور به بهترين شيوه، براي تحقق هدفهاي تعيين شده در برنامه عمراني، تخصيص يابد چراکه هدف هر تصميمگيري آن است که از سرمايهگذاري و کاربرد منابع کمياب، بيشترين فايده اقتصادي عايد کشور شود.