ايرنا/ همزمان با هشتاد و ششمين برنامه افتتاح طرح‌هاي جهش توليد، فردا و به دستور رييس جمهوري ۱۰ هزار و ۹۱۰ ميليارد تومان طرح آزادراهي و ريلي در هفت استان کشور به بهره‌برداري مي‌رسد.

فردا (پنج شنبه) در هشتاد و ششمين برنامه افتتاح طرح‌هاي جهش توليد در دولت تدبير و اميد ۱۰ هزار و ۹۱۰ ميليارد تومان طرح ريلي و آزادراهي افتتاح مي‌شود.

اين طرح ها با دستور رييس جمهوري در استان‌هاي يزد، فارس، زنجان، قزوين، اصفهان، البرز و مازندران به بهره‌برداري خواهد رسيد.

نخستين طرح مهمي که فردا با دستور رييس جمهوري افتتاح خواهد شد، عبور آزمايشي از «تونل البرز» به عنوان بزرگترين تونل جاده‌اي خاورميانه به همراه راه‌هاي دسترسي به آن به طول ۹ کيلومتر است که در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال قرار دارد.

منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با همکاري و مشارکت بنياد مستضعفان و دولت در حال احداث است. دولت قصد دارد در فاز نخست تونل البرز شرقي و دو جاده دسترسي ابتدا و انتهاي آن را افتتاح کند. طول جاده‌هاي دسترسي دو طرف ۲.۵ کيلومتر و طول تونل البرز هم ۶.۴ کيلومتر در مجموع حدود ۹ کيلومتر است.

قرار است اين مسير براي ايام پيک ترافيک يا زمان‌هايي که ضرورت ايجاب مي‌کند باز شود تا مردم بتوانند از اين مسير عبور کنند و گردنه سخت، برف‌گير و حادثه‌خيز جاده موجود حذف شود. بدين ترتيب مسيرِ رفت از طريق جاده دسترسي و داخل تونل البرز و مسير برگشت هم از طريق جاده قديم و داخل تونل قديم کندوان انجام مي شود.

جزييات مسيرهاي ريلي قابل افتتاح

فردا هم چنين عمليات بهره‌برداري و افتتاح مسير ريلي «يزد-اقليد»  آغاز خواهد شد. راه‌آهن يزد-اقليد از ابرکوه مي گذرد و  امکان اتصال ريلي به ياسوج را هم در آينده فراهم مي کند. طول راه‌آهن يزد-اقليد ۲۷۰ کيلومتر است و از مزاياي آن انتقال بار مراکز مهم صنعتي، معدني، کشاورزي و جمعيتي حوزه نفوذ طرح در شبکه سراسري راه‌آهن و انتقال مسافر است.

دولت در تلاش براي تکميل حلقه مفقوده محور ترانزيت ريلي شمال شرق-جنوب غرب و نيز جنوب شرق - جنوب غرب کشور، اين خط‌آهن را ساخت و اکنون افتتاح مي‌کند. 

بر اساس اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازي در سال اول بهره‌برداري از اين مسير ريلي، ميزان ترافيک اين خط ريلي ۴ ميليون تن بار و يک ميليون نفر مسافر خواهد بود و در سال بيستم بهره‌برداري اين رقم به ۷ ميليون تن بار و ۳ ميليون نفر مسافر مي‌رسد.

خط‌آهن يزد-اقليد تسهيل جابه‌جايي بار و مسافر در درون شبکه ريلي کشور را رقم مي‌زند و تاثير بسزايي براي استان‌هاي جنوب شرقي کشور و ارتباط آنها با مرکز کشور دارد؛ همچنين ‌استان‌هاي شمال شرق و جنوب غرب کشور از مزاياي اين خط ريلي برخوردار مي‌شوند.

فردا هم چنين عمليات ريل گذاري مسير راه‌آهن خاش - زاهدان به عنوان بخشي از راه‌آهن چابهار - زاهدان و مسير ريلي بستان‌آباد به ايستگاه خاوران در تبريز نيز به پايان خواهد رسيد. 

۲ پروژه «خط دوم ريلي قزوين - زنجان»  به طول ۱۸۲ کيلومتر و بخش باقي‌مانده از «خط دوم راه آهن بافق به زرين‌ دشت اصفهان» نيز به طول  ۱۰۶ کيلومتر از پروژهاي آماده افتتاح است. افزايش ظرفيت خطوط قديمي مهترين دليل افتتاح خط دوم اين مسيرهاي ريلي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar