کاهش خرید و فروش خودروهای اروپایی رکود ۲۳ ساله را شکست/ لوکس ها همچنان پرمشتری
خبرآنلاين
بروزرسانی
خبرآنلاين / رکود حاکم بر بازارهاي اتومبيل اروپا و ارقام کاهش ميزان خريد و فروش رکورد 23 سال گذشته را شکست.
به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامۀ فيگارو، توليد اتومبيلهاي نو در اتحاديه اروپا در ماه ژانويه با کاهش 8.6% در طول يکسال روبرو بوده و در پائينترين سطح خود از سال 1990 قرار دارد. موسسۀ اروپايي سازندگان اتومبيل، تعداد اتومبيلهاي توليدشده در ماه ژانويه را 885.159 عدد اعلام کرده است. اين موسسه همچنين اعلام کرده که اين پائين ترين رقم توليد در اروپا طي 23 سال اخير بوده است. با اين حال بازار اتومبيل در برخي کشورها از جمله انگلستان(با افزايش 11.5+%) از رشد برخوردار بوده است، در حاليکه در ساير کشورها اعم از فرانسه(15.1-%)، اسپانيا(9.6-) و آلمان (8.6-%) از کاهش قابل توجهي برخوردار بوده است.
با اين حال آلمان با 192.090 عدد خودرو همچنان اولين توليد اتومبيلهاي نو در اروپاست، انگلستان (با 143.643) فرانسه(124.798) و ايتاليا(113.525) در رتبههاي بعدي قرار دارند.
در ژانويه 2013 بازار اتومبيل اسپانيا تنها 49.671 خودرو داشت در حاليکه اين ميزان در بلژيک (که جمعيت آن 4 برابر کم اهميتتر است) 50.684 بوده است.
در اين ميان بياموه و دايملر به ترتيب با 6.4% و 3.7% شاهد افزايش فروش بودند. به استثناي دو سازندۀ اتومبيل آلماني، کيا- برند کرهاي- از معدود سازندگان خودرو بود که شاهد افزايش فروش بوده است.(با 7.7%) جگوار لندرور(با 20.6+%)، مزدا(13.7+%) و هوندا(با 11.8+%) از ديگر برندهايي بودند که شاهد رشد در فروش بودهاند.
در مقابل در کمال تعجب گروه فولگس واگن با کاهش 5.2 درصدي، رنو 5.6-%، جنرال موتورز 5.5-% و فيات 12.3-% روبرو بودهاند.
در اين ميان توليد و فروش اتومبيلهاي لوکس از افزايش برخوردار بوده است. مرسدس بنز با 4.7%، بيام و 9.8%، اُپل 4.5%، سيت 6.0% و داسيا با 8.8% از رشد قابل توجهي برخوردار بودهاند. توليد خودروهاي مارک ساير برندها از کاهش برخوردار بوده است که عبارتست از: فولکس واگن 12.1-% پژو 16.6-%، سيتروئن 15.9-%، رنو 10.1-%، تويوتا 14.6-%، فورد 25.5-%.
براي جبران اين خسارات برخي از گروههاي خودروسازي دست به ابتکارهايي زدهاند. توليد خودروهاي کوچک و ارزان قيمت از جمله آنهاست. ابتکار پژو نيز در خور توجه است.
به گزارش پايگاه اينترنتي چلنج چندي پيش پژو از همکاري با شرکت نفتي توتال براي توليد يک اتومبيل جديد خبر داد. اين خودروي سوختي و الکترونيکي پژو 208 هيبريد نام دارد و با ارتقاء و بهبود وضعيت ايروديناميکي سبکتر و کممصرفتر است، از کشش و قدرت بکسل بالايي برخوردار بوده و داراي 3 سيلندر است. اين اتومبيل با هدف کاهش مصرف سوخت توليد خواهد شد.
در اين ميان توليد اتومبيلهاي لوکس به رغم وخامت وضعيت بازار اتومبيل اروپا همچنان بالاست و مشتريان خود را دارد. به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامۀ تريبون، ليموزين بنتلي به تازگي و در آستانۀ گشايش سالن اتومبيل ژنو، از مدل جديدي رونمايي خواهد کرد. فلائينگ اسپورFlying Spur اتومبيل زيبايي که قرار است در سالن ژنو در اوايل ماه مارس رونمايي شود، توسط گروه بنتلي- که سهامدار مهم آن فولگس واگن است- ساخته شده و گفته ميشود پرسرعتترين و قدرتمندترين خودروي توليد شده در عمر اين برند لوکس است.
خودروي مذکور 12 سيلندر دو توربيني به قدرت 625 اسب بخار دارد و تنها 343 گرم گاز دي اکسيد کربن در کيلومتر توليد ميکند. سرعت اين خودرو 320 کيلومتر در ساعت است، 5.30 متر درازا و 2.5 تن وزن دارد.
با توجه به اينکه بازار خريد و فروش اتومبيلهاي لوکس همچنان داغ است، پيشبيني ميشود فروش اين خودروهاي مارک از هم اکنون تا سال 2018 دوبرابر شود.
گفتني است افزايش فروش برند بنتلي در سال 2011 رقم 54%(7.400 عدد) و در سال 2012 با افزايش 22% رقم 8.150 عدد را نشان ميداد. با افزايش 22 درصدي در رشد فروش برند بنتلي به نظر ميرسد بحران اقتصادي تأثيري بر بازار اتومبيلهاي لوکس نداشته است و همچنان اين مارکهاي گرانقيمت مشتريان خاص خود را دارد. بنتلي در آمريکاي لاتين شاهد افزايش فروش 22 درصدي بوده و در چين نيز افزايش فروش اين برند لوکس به ميزان 23% بوده است.