آشفته بازار بلیت پروازهای اربعین

ايسنا/در شرايطي که قيمت بليت هواپيما براي پروازهاي اربعين پنج تا شش ميليون تومان (به صورت دو طرفه) اعلام شده بود، بليت دو طرفه هنوز در بازه زماني مورد توافق موجود نيست و قيمتهاي عجيب و غريبي در مسير زائران اربعين به چشم ميخورد.
به گزارش ايسنا، هفته گذشته سازمان هواپيمايي کشوري و شرکتهاي هواپيمايي توافق کردند تا قيمت بليت پروازهاي اربعين پنج و شش ميليون تومان بسته به فرودگاه مبداء (به صورت دو طرفه) فروخته شود اما تا کنون بليت دو طرفه با نرخهاي اعلامي در هيچ يک از سايتهاي اينترنتي عرضه کننده وجود ندارد و در اين ميان نرخهاي عجيب و غريبي نيز به چشم ميخورد.
محمد حسن ذيبخش -سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري- چهارشنبه هفته گذشته در اين باره اعلام کرد که جلسه ستاد اربعين در سازمان هواپيمايي کشوري براي تعيين نرخ نهايي بليت پروازهاي اربعين تشکيل شد و نتايج خيلي خوبي داشتيم. بر اين اساس قيمت بليت هواپيما براي پروازهاي تهران، شيراز، اصفهان، تبريز و اهواز به مقصد نجف پنج ميليون تومان به صورت دو طرفه و يکطرفه سه ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و پروازهاي مشهد شش ميليون تومان به صورت دوطرفه و يکطرفه ۴ ميليون تومان تعيين شد.
وي با بيان اينکه تعيين قيمت براي بليت هواپيما و پروازهاي اربعين توجه کنيد تنها در بازه زماني ۲۸ شهريور ماه تا ۱۰ مهر ماه است، افزود: چنانچه هر کدام از شرکتهاي هواپيمايي و آژانسهاي مسافرتي از اين مبلغي که مورد توافق سازمان هواپيمايي کشوري و انجمن شرکتهاي هواپيمايي هست تخطي کنند و نسبت به گرانفروشي اقدام کنند، مسافران ميتوانند از طريق سايت سازمان هواپيمايي و سامانه شکايات مردمي اقدام کرده، قطعاً در سازمان با توجه به پيشبيني صورت گرفته خيلي سريع نسبت به اين موضوع رسيدگي خواهد شد.
اين توافق در حالي صورت گرفته که نه تنها بليت هواپيمايي براي زائران به صورت دو طرفه و در قالب نرخ توافق شده وجود ندارد، بلکه به نظر ميرسد پروازهاي اربعين به گونهاي برنامهريزي شده که بتوان از سقف اين توافق نرخي فرار کرد.
به گونهاي که در بازه زماني ۲۸ شهريور ماه تا ۱۰ مهر ماه هيچ بليت پرواز دو طرفهاي وجود ندارد و همه بليتها به صورت يکطرفه عرضه شده است. در حالي که اگر زائري يک روز پس از اين بازه زماني (يعني ۱۱ مهر ماه) برگردد، بليت دو طرفه براي او در اين سايتها باز ميشود اما با قيمت هفت تا بيش از هشت ميليون تومان آن هم از مبدا تهران که بايد حداکثر پنج ميليون تومان باشد!
البته اپراتور و مسئولان فروش برخي سايتهاي عرضه کننده بليت هواپيما هم در پاسخ به اين وضعيت اينگونه پاسخ ميدهند که آنها هيچ نقشي در ارائه و برنامهريزي در زمينه نحوه ارائه اين بليتها ندارند و اين برنامهريزي توسط شرکتهاي هواپيمايي صورت گرفته است. از سوي ديگر تقريبا همه بليتهاي دو طرفه که با شرايط بالا عرضه ميشود، چارتر شده و مشخص نيست آيا مجوز آن از سوي سازمان هواپيمايي کشوري صادر شده است يا خير؟