برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

راهنمای بدون دردسر خرید موتور دست دوم؛ با خیال راحت خرید کنید

منبع
بازار
بروزرسانی
راهنمای بدون دردسر خرید موتور دست دوم؛ با خیال راحت خرید کنید

بازار/ به‌تازگی گواهینامه موتور گرفته‌ام و قصد خرید یک موتور دست دوم را دارم؛ اما هیچ اطلاعاتی در این خصوص ندارم. باید به چه نکاتی دقت کنم؟ نگران این مسئله نباشید؛ برای اینکه در این مطلب پاسخ این پرسش را برای شما نوشته‌ایم. اینکه نکات خرید موتور دست دوم چیست و چه مراحلی را باید طی کنید.
نکات خرید موتورسیکلت دست دوم
در هنگام خرید موتور دست دوم بهتر است که نکات زیر را در نظر بگیرید:
انتخاب مدل رایج
در هنگام خرید موتورسیکلت دوم به دنبال مدلی باشید که رایج باشد. به هر حال شما یک موتورسیکلت کارکرده را خریداری کرده‌اید. وسایل نقلیه موتوری زمینی بعد از چند سال کار کردن به‌اصطلاح به خرج می‌افتند. در این حالت به دنبال مدلی باشید که در شهر محل سکونت شما رایج است تا هم بتوانید تعمیرکار باتجربه پیدا کنید و هم در خرید لوازم جانبی آن به دردسر نیفتید.
تعیین میزان بودجه
چقدر بودجه دارید؟ بر اساس بودجه خود به دنبال خرید مدل مناسب باشید. البته دقت کنید که همه بودجه خود را صرف خرید موتور نکنید. به هر حال هزینه‌ای را باید بابت دفترخانه و دیگر مخارج کنار بگذارید.
خرید از فروشنده معتبر و در جای مطمئن
همین الآن اگر در دیوار جست‌وجو کنید، آگهی‌های فروش موتور زیادی را مشاهده خواهید کرد؛ اما متأسفانه بارها گزارش‌هایی در خصوص سوءاستفاده از این آگهی‌ها منتشر شده است. اینکه فروشنده قبل از قرار، مبلغی را به عنوان بیعانه طلب می‌کند یا بخواهد در جایی خارج از شهر یا ساعت خلوت قرار بگذارد و از شما درخواست پول نقد کند. چه بار اولتان باشد که اقدام به خرید می‌کنید یا در این خصوص تجربه دارید، بهتر است که از یک بنگاه اقدام به خرید کنید. یکی از مراحل خرید موتور دست دوم مراجعه به نمایندگی معتبر فروش انواع موتورسیکلت است.
دریافت ضمانت نامه کتبی
اگر از یک بنگاه یا شخص عادی خریداری می‌کنید، حتماً یک ضمانت نامه کتبی بگیرید. ضمانت نامه مبنی بر اینکه در صورت وجود مشکل تا یک ماه آینده، فروشنده ملزم به پرداخت هزینه تعمیر یا فسخ قرارداد شود. البته در این خصوص حتماً با یک وکیل مشورت کنید.
بررسی توسط کارشناس
حتماً قبل از خرید، موتور را نزد یک کارشناس خبره ببرید تا سلامت آن را تعیین کند. بهتر است که پیش کارشناسی ببرید که آشنای هیچ یک از دو طرف نباشد. به این صورت مشکلی هم به وجود نمی‌آید. البته همه مشکلات همیشه در کارشناسی خود را نشان نمی‌دهند؛ برای همین در بالا نوشتیم تا یک ضمانت نامه کتبی را دریافت کنید.

در بررسی کارشناسی، موارد زیر باید به‌دقت مورد بازبینی قرار بگیرند:
·       سالم بودن بدنه
·       فرمان پذیری موتور
·       اگزوز
·       پدال دنده و ترمز
·       گلگیر جلو و عقب
·       فلاپ عقب
·       باک
بررسی مدارک موتور
حتماً قبل از خرید و بستن قرارداد، مدارک موتور را بررسی کنید. اول از همه سند و کارت موتور را بررسی کنید و آن را با اطلاعات فروشنده مطابقت دهید. علاوه بر این، شماره شاسی در کارت را با شماره روی موتور مقایسه کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات نوشته شده در کارت با اطلاعات ثبت شده روی بدنه موتور باید مطابقت داشته باشند.
مورد بعدی، پیگیری کارت سوخت موتور است. اینکه آیا موتور کارت سوخت دارد یا خیر. فروشنده باید کارت سوخت را به شما تحویل دهد. اگر به هر دلیلی گم کرده بود، از او مدرک پیگیری کارت سوخت را بخواهید.
علاوه بر این، همراه با مالک به دفاتر پلیس+10 بروید تا خلافی موتور را بررسی کنید. علاوه بر این، کاغذ تسویه مالیات و عوارض شهرداری را هم از مالک تحویل بگیرید. پرداخت تمامی این هزینه‌ها بر عهده فروشنده است.
مدرک بعدی، بیمه شخص ثالث موتور است. تمامی موتورها باید بیمه داشته باشند. در صورتی که موتوری بیمه نداشت، از مالک کاغذ تسویه جریمه پرداخت نکردن بیمه و تمدید بیمه شخص ثالث را دریافت کنید.
 مراحل قانونی خرید موتورسیکلت دست دوم
مراحل خرید موتور دست دوم شامل موارد زیر است:
1.    اول از همه به دنبال فروشنده معتبر باشید. مهم نیست که فروشنده شخص یا یک فروشگاه موتور سیکلت باشد؛ بلکه مهم این است که همه مراحل به‌صورت قانونی طی شود.
2.    قولنامه بنویسید. ممکن است که موتور را در روز جمعه خریداری کنید و از این رو دفترخانه‌ای باز نباشد تا قولنامه را رسمی‌ کنید. البته قولنامه حتماً باید در دو نسخه و همراه با مبلغ بیعانه، تاریخ، نام خریدار و فروشنده شاهد باشد. علاوه بر این تمامی اطلاعات موتور را هم ثبت کنید.
3.    بعد از نوشتن قولنامه به یک دفترخانه بروید. البته لازم نیست که حتماً قولنامه رسمی بنویسید؛ بلکه نیاز است تا فروشنده وکالت‌نامه‌ای برای تعویض پلاک موتور بدهد. نکته مهم اینجاست که قبل از واریز مابقی پول، حتماً خلافی و هزینه پرداخت مالیات را دریافت کنید. علاوه بر این تمامی مدارک را از فروشنده دریافت کنید.
4.    بعد اقدام به تعویض پلاک کنید. در تعویض پلاک باید مدارکی ازجمله اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده، اصل سند، خلافی، هزینه پرداخت مالیات، برگ معاینه فنی و اصل کارت موتور را داشته باشید. البته اگر فروشنده وکالتی به شما دهد، دیگر نیازی به دریافت اصل کارت و شناسنامه او نیست.
گواهینامه را فروش نکنید
بدون گواهینامه پشت موتور نشستن ریسک بزرگی است. اگر اتفاقی بیفتد، شما کامل مقصر خواهید بود. دریافت گواهینامه موتور خیلی ساده است؛ ساده‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید.
خرید بیمه موتور
موتور را بدون بیمه خریداری نکنید. حتی با آن‌هم در سطح شهر تردد نکنید. چون اگر بیمه نداشته باشید، علاوه بر پرداخت هزینه کامل خسارات، ازنظر قانون هم جرم کرده‌اید. اگر موتور بیمه نداشت، حتماً از فروشنده بخواهید تا آن را تمدید کنید. علاوه بر این باید هزینه جریمه دیرکرد را هم بپردازد. اگر خودتان بخواهید بیمه کنید، خیلی راحت از طریق آنلاین می‌توانید اقدام کنید. با خرید آنلاین بیمه موتور، در سریع‌ترین زمان بیمه‌نامه برای شما صادر خواهد شد.

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره