مهر/ درگذشت انيو موريکونه آهنگساز برجسته سينما يکي از اتفاقات مهم حوزه موسيقي در هفته گذشته بود که موجب واکنشهايي متفاوت و بعضا جالب توجه ميان علاقمندان موسيقي در ايران شد.
روز دوشنبه شانزدهم تيرماه بود که رسانههاي داخلي و خارجي خبر درگذشت انيو موريکونه آهنگساز برنده جايزه اسکار و خالق موسيقي متن فيلمهايي چون «خوب، بد، زشت» و «ماموريت» در سن ۹۱ سالگي را منتشر کردند.
اين استاد موسيقي ايتاليايي در طول ۵۰ سال بيش از ۵۰۰ موسيقي براي فيلمهاي سينمايي و تلويزيوني ساخت و هم براي اين حجم از کار و هم براي کيفيت بي نظير آثارش شناخته شده بود. حداقل يک دوجين از اين آثار به آثار کلاسيک و فراموش نشدني سينما بدل شدهاند که موسيقي فيلمهاي وسترن اسپاگتي دهه ۱۹۶۰ از جمله «خوب، بد و زشت» و «روزي روزگاري در غرب» از جمله آنها هستند. موسيقي متن فيلمهاي «ماموريت» و «سينما پاراديزو» در دهه ۱۹۸۰ هم از اين جملهاند.
موريکونه ۶ بار نامزدي اسکار را کسب کرد که براي ساخت موسيقي فيلمهاي «روزهاي بهشت»، «ماموريت»، «تسخيرناپذيران»، «مالنا» و «هشت نفرتانگيز» بود. او براي اين فيلم آخر سرانجام جايزه اسکار را کسب کرد. سال ۲۰۰۶ آکادمي اسکار يک اسکار افتخاري براي مشارکت وي در هنر موسيقي در سينما به وي اهدا کرد. او يکي از ۲ چهره عرصه موسيقي است که در تاريخ اسکار جايزه اسکار افتخاري براي مجموعه آثارش دريافت کرد. اين هنرمند با کارگردانان بسياري چون سرجو لئونه، برناردو برتولوچي، رومن پولانسکي، فرانکو زفيرلي، اليور استون، کوئنتين تارانتينو، جوزپه تورناتوره، و پير پائولو پازوليني همکاري داشت.
اما يکي از نکات قابل توجهي که پس از انتشار خبر درگذشت اين آهنگساز برجسته دنياي سينما در فضاي مجازي بسيار به چشم آمد سيل پيامهاي تسليتي بود که از جهات مختلف به خورد مخاطبان شبکههاي مجازي داده شد.
پيامهاي همدردي که فارغ از علاقهمندي برخي هنرمندان، نوازندگان و شنوندگان واقعي موسيقي که همواره به آثار موسيقايي بزرگان جهان در طول فعاليتهاي خود در شبکه مجازي توجه ويژهاي داشته و دارند، شرايطي را فراهم کرد که خيليها حتي بدون شناخت از اين هنرمند مطرح موسيقي به ابراز ارادت غمگينانه خود از مرگ يک استاد موسيقي با شکلکها و اي موجيهاي مختلف بپردازند!
بسياري از اين کاربران حتي يک بار هم با آثار موريکونه مواجه نشده نبودند، به خاطر اينکه از قافله پرسرعت دنياي مجازي جا نمانند سعي کردند با نمايش متفاوتترين عکسها و پوسترهاي جناب موريکونه فقيد که حتي در آلبوم خانوادگي او هم يافت نميشد، در فضاي مجازي عرض اندام کنند. عرض اندامي که غير واقعي بودن ارادتهاي آن با توجه به سابقه و پيشينه برخي از کاربران کاملاً مشخص بود که فقط براي جلب توجه بيشتر و رخ نمايي بود.
بازار