

تسنيم/ اميد اصغري صدابردار موسيقي کشورمان معتقد است که بسياري از خوانندگان مديون صدابرداراني هستند که ايرادهاي کارشان را اصلاح ميکنند.
پاي صحبتهاي اميد اصغري نشستيم تا با او و هنرش در عرصه صدابرداري آشنا شويم.
اين ادعا درست است که صدابردار ميتواند صداي خوانندهاي که اصلاً صداي خوب ندارد را، زيبا و شنيدني کند؟
به تازگي دستگاههايي به مجموعه ميکس و مسترينگ اضافه شده است که ميتواند کيفيت صدا را بهتر کند، اما اين تجهيزات نميتوانند ذات صدا را تغيير دهند. وقتي صداي خوبي ميشنويد به اين معناست که آن صدا ذاتِ خوبي دارد و صدابردار فقط به بهتر شنيده شدنش کمک کرده است.
در صدابرداري و ميکس و مسترينگ، نميتوان يک صداي بد را خوب کرد، اما ميشود صدايي خوب را بد کرد. کيفيت کار ما به شدت روي موسيقي تاثيرگذار است. خوانندهاي که از نظر تکنيک مشکل دارد را به يکي از بهترين استوديوها که ميبريم و ضبط را شروع ميکنيم، هرگز نميتوان نتيجه خوبي از اين اتفاق گرفت.
درباره اشتباههاي خواننده در هنگام خوانندگي يا به اصطلاح وقتي خواننده «فالش» ميخواند چطور؟ آيا صدابردار اين ضعفها را ميتواند پوشش دهد؟
فالشيهاي هر اجرا را صدابردار ميتواند درست کند. خيلي از خوانندگاني که امروز مشغول کارند، به شدت به ما صدابرداران مديوناند. ما هميشه پشت پردهايم و آرام کارمان را انجام ميدهيم.
صدابردار هم ارکستراسيون را معنا ميدهد و هم اينکه بسياري از فالشيهاي اجرا را درست ميکند تا صدا به درستي به گوش مخاطب برسد. البته اين کار در هر اجرايي امکان پذير نيست. براي اينکه بتوان صدايي را ژوست کرد، بايد در استوديو ضبط شده باشد. صدايي که در کنسرت ضبط ميشود، به خاطر وجود ديگر صداها امکانِ ژوست شدنش نيست. در اجراهاي گروهي هم امکانِ اصلاح صداي خواننده وجود ندارد چون صداي محيط و ديگر سازها در صداي خواننده شنيده ميشود.