نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موسیقی

سرودی که در حکومت نظامی ساخته شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سرودی که در حکومت نظامی ساخته شد

ايسنا/ قطعه «ايران ايران» يا «الله الله الله» پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ساخته شد و پس از انتشار، به يکي از مشهورترين و ماندگارترين سرودهاي انقلابي تبديل شد. اين در حالي است که رضا رويگري، خواننده آن لحظه اي هم تصورش را نمي کرد که اين اثر از استوديو خارج شود.

۴۲ سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد؛ انقلابي که موسيقي در آن نقشي پررنگ داشت. آثار موسيقايي که براي انقلاب ۵۷ ساخته شدند، تا حدي داراي شور، هيجان و ساخت خوب بودند که حتي امروز هم اگر آنها را بشنويم، همان شور و هيجان را در مخاطب زنده و خاطرات را برايش زنده مي‌کند.

قطعه «ايران ايران» از ماندگارترين آثار موسيقايي دوران انقلاب اسلامي است؛ اثري که خيلي‌ها رضا رويگري را به واسطه آن شناختند.

اين قطعه موسيقي توسط فريدون خشنود آهنگسازي شد و شعر آن را افشين سرافراز سروده است.

جرأت نمي کردند کنارمان باشند

خشنود در سال ۹۵ و در اختتاميه بخش سرود جايزه بزرگ موسيقي انقلاب درباره ساخت قطعه «ايران ايران» توضيح داده بود: اين اثر را در حکومت نظامي ساختيم و براي ساخت آن من و رضا رويگري حضور داشتيم و هيچ کس ديگر کنارمان نبود؛ زيرا جرأت نمي کردند در کنار ما باشند. الله اکبر روي پشت بام‌ها مانند يک ارکستر سمفونيک بود که باعث شد من اين اثر را بسازم. صداهايي که از شرق و غرب و جنوب و شمال با يکديگر سوال و جواب مي‌کردند، تن من را به لرزه درمي‌آورد. پيش از اين‌که به استوديو وارد شويم، ماموران به دنبال من و رضا رويگري افتادند. تا صبح «الله الله» گفتيم تا صداي گروه کر را بسازيم. ما اين کار را با اشک انجام مي‌داديم.

فکرش را نمي‌کردم اين اثر از استوديو خارج شود

همچنين رضا رويگري در هفتمين جشنواره بين المللي شعر انقلاب حوزه هنري در سال ۹۶ درباره قطعه «ايران ايران» عنوان کرده است: آن زمان اصلا فکر نمي کردم که اين سرود، از استوديو خارج شود؛ زيرا همچنان حکومت پهلوي دوم روي کار بود. پيشنهاد خواندن اين سرود را آقاي خشنود آهنگساز کار با من مطرح کردند. صداي من را شنيده بودند و مي خواستند صدايي اين ترانه را بخواند که قبلا شنيده نشده باشد و در عين حال با حال و هواي ملودي سازگار باشد. گويا به يکي دو نفر هم پيش از اين پيشنهاد داده بودند.

رويگري به حرفهايش اضافه کرده است: آن زمان سال‌ها از آغاز فعاليتم در تئاتر مي‌گذشت و در تلويزيون هم بازي داشتم. مدتي بود که از پخش «محله بهداشت» گذشته بود و تصويرم تا حدودي براي مردم آشنا بود اما گاهي فکر مي کنم مردم بيشتر از هر نقشي من را با اين سرود مي شناسند. به نظرم موفقيت اين سرود و ترانه‌اش مديون مردم است؛ زيرا اساسا براي مردم هم خوانده شده و آنها اين خلوص را دريافت مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar