علی باغفر: حامد بهداد دو سر و گردن از بازیگرانی که خواننده شدند بالاتر است

موسيقي ما/ «گيج گاه» يکي از فيلمهاي سينماي کمدي – تراژيک جشنواه فجر بود که بهمن ماه سال گذشته به نمايش در آمد. اين فيلم امسال هم در روزهاي اخير در جشنواره جهاني فيلم فجر مورد توجه قرار گرفته است. يکي از نکات اين فيلم، حضور «علي باغفر» در جمع بازيگرانش است. موزيسين باسابقه و سرشناسي که تا کنون آثار متعددي را منتشر کرده و با خوانندگان گوناگوني هم همکاري داشته است. از جمله «حامد بهداد» که زمستان سال گذشته اولين آلبوم خود را با همکاري علي باغفر و مسعود فياضزاده ارائه کرد. آلبوم حامد بهداد و همچنين نمايش فيلم گيج گاه در جشنوارههاي فيلم فجر بهانهاي بود تا دقايقي را با علي باغفر گپ بزنيم. او در اين مصاحبه از فعاليتش در دنياي سينما و موسيقي و تجربه همکاري با حامد بهداد صحبتهاي جالبي را مطرح کرد.
*شما در جشنواره فيلم فجر با فيلم «گيج گاه» حضور داشتيد. پروژهاي که بازيگرش بوديد و تجربه متفاوتي در کارنامه کاري شما بود. درباره اين فيلم و کلاً حضورتان در دنياي بازيگري براي ما بگوييد که چقدر جدي است؟
سينما براي من مانند موسيقي، جدي است. بيست سال است که درگير موسيقي هستم و به صورت حرفهاي کار ميکنم. ملودي ميسازم و درامز مينوازم و کارهاي مختلفي انجام دادهام. اما راجع به سينما بايد بگويم که از قديم با هنرمندان مختلف سينما ارتباطات و همکاريهايي داشتيم. با «حامد بهداد» هم رفت و آمد داشتيم و کلاً سينما هميشه براي من بوده است. اما در جريان پروژه «فروشنده» حضور داشتيم و با آقاي «اصغر فرهادي» قرار بود که موسيقي کار کنيم. در ادامه وارد فيلم ايشان شدم و سپس چند پيشنهاد نقش اول داشتم که يکي از آنها فيلم آقاي معتمدي شد. در حقيقت «گيج گاه» سومين فيلم سينمايي من و فيلم دوستانم است. «حامد بهداد» و «عادل تبريزي» و «حنيف سروري» همگي از دوستان قديمي من هستند و کارگردان فيلم هم دوست داشت که اين نقش را بازي کنم. فيلم گيج گاه با فضايي که هميشه در موسيقي داشتم متفاوت بود چرا که کمدي بود و فضاي شادي داشت. از سوي ديگر نوعي از موسيقي را ارائه ميکرد که من نقطه مخالف آن را هميشه کار کردهام. اين کاراکتر من در فيلم گيج گاه از ابتدا تا انتهاي فيلم حضور دارد ولي حضورش به اندازه است يعني نه پررنگ و نه کمرنگ است. ضمن اينکه فضاي اين فيلم کاملاً دوستانه بود و به همين دليل قبول کردم که حضور پيدا کنم.
*يک حقيقت تلخ اين است که به جز خوانندهها ساير فعالان حوزه موسيقي با حضور در دنياي بازيگري چندان ديده نميشوند.
نيت من از حضور در اين فيلم، ديده شدن نبود چون کار من در موسيقي است. سينما براي من تجربه است و به واسطه رفت و آمدهاي زياد خودم و علاقهاي که دارم در اين فضا هم حضور پيدا کردهام. اين اتفاق براي هرکسي ممکن است رخ دهد و هر کسي ممکن است که مايل به تجربهاي جديد باشد. خيلي مهم نيست که چقدر عکس شما روي پوستر باشد يا نباشد ولي مهم براي من اين بود که در لحظه حضورم در اين فيلم بتوانم کار درست را انجام بدهم. فکر هم ميکنم که اينطور بوده باشد. مثلاً در فيلم «راه رفتن روي سيم» يک نقش محوري داشتم ولي فضاي متفاوتي نسبت به فيلمسينمايي گيج گاه داشت. ممکن است که فيلم گيج گاه در گيشه هم اقبال خوبي داشته باشد اما دو فيلم ديگري که کار کردم فضاي متفاوتي داشتند. حضور من در فيلم فروشنده بيشتر از طريق موسيقي بود و فيلم آقاي معتمدي هم حدود دو سال توقيف بود و بعد از آن نتوانست اکران خوبي داشته باشد.
*اکنون که به فيلم گيجگاه نگاه ميکنيد با توجه به سوابق گذشتهاي که در موسيقي داشتيد از خودتان راضي هستيد؟
ساز من درامز است ولي فعاليتهاي ديگري در حوزه موسيقي داشتم که از جمله آنها ميتوانم به سانگرايتري و خواندن اشاره کنم چون در حال توليد آلبوم جديد خودم هم هستم. چند موزيکويديو هم درست کردهام و به مرور در مسير خواندن ترانههاي خودم حرکت خواهم کرد. حضور من در فيلم گيجگاه چالش زيادي داشت و نگران بودم ولي به کارگردان پروژه اعتماد داشتم و ميدانستم که او يک فضاي نوستالژيک را ميخواهد. در زمان اکران مطبوعاتي فيلم هم که حضور پيدا کردم ديدم که خروجي کار، خوب شده است. اين کار من در سينما بود و ارتباطي به موسيقي نداشت و يک کاراکتري را صرفاً بازي کردم و به جز خوانندهها، موزيسينهاي ديگر در بازيگري سينما کمتر ديده ميشوند. پس از چالش و نگرانيهاي که داشتم الان بابت بازي در فيلمسينمايي گيج گاه سر من بالا است و ديدم که فيلم آبرومندي شده است.
*درباره خوانندههايي که وارد دنياي بازيگري شدهاند چه نظري داريد؟
يک فيلم به نام «عصباني نيستم» به تازگي از «رضا کولغاني» ديدم که خوب بود چون در حقيقت، خودش بود. اگر کسي خودش باشد همه چيز حل است! اگر آن شخصيت به خودتان نزديک باشد چيزي را از دست نميدهيد. تجربه بازيگري دوستان خواننده پاپ مثل «فرزاد فرزين» را دوست نداشتم. چون اغلب اين دوستان از پايه حرکت تجاري انجام دادهاند و هنري در آن نميبينم.
من مخالف حضور خوانندهها يا موزيسينها در دنياي بازيگري نيستم چون براي خودم صرفاً علاقهمندي بوده است. علاقه من به سينما در حد موسيقي نيست چون کلاً موسيقي، زندگي من است و هرچه از آن دارم از موسيقي و سازم است. در اين سالها پيشنهادات بسيار زيادي هم خصوصاً از تلويزيون و سريالها داشتم اما سمت آنها نرفتم. پيشنهاداتي هم که تا کنون براي بازيگري قبول کردم صرفاً يا دوستانه بوده يا بررسي زيادي روي آنها انجام دادم. شايد از اين به بعد پلن جديتري براي بازيگري داشته باشم اما تا کنون اينطور نبوده است.
*درباره بازيگراني که خوانندگي را تجربه کردند چه نظري داريد؟
من به جز حامد بهداد صداي شخص ديگري را نشنيدهام که بخواهم نظر بدهم اما شک نکن که حامد بهداد دو سر و گردن از ساير بازيگراني که خواننده شدند بالاتر است. به لحاظ هنر و انتخاب ژانر و انتخاب آدمهاي اطرافش و از هر لحاظ ديگر با سايرين قابل مقايسه نيست.
*در جشنواره فيلم فجر، فيلم گيجگاه در بخش بازيگري نامزد نشد. دليلش چه بود؟ نظر شما درباره تصميم داوران چه بود؟
من آنقدر درگير سينما نبودهام که هر سال جشنواره فيلم فجر را دنبال کنم و سال گذشته هم همينطور بود. ظاهراً تصميمگيري داوران جشنواره فيلم فجر خيلي سليقهاي است و نميدانم سياست آنها چه شکلي است. اما در کل انتخابهاي جشنواره فيلم فجر سورپرايزکننده بود چون در ميان بازيگران خانم و آقا آنها که شهرت بيشتري داشتند ميان نامزدها نبودند. من فيلم «بي همه چيز» را هم ديدم که اتفاقاً «باران کوثري» در آن فيلم و همين فيلم خودمان حضور بسيار خوبي داشت اما حتماً بازيهاي بهتري بوده است و من ساير فيلمهاي جشنواره فجر را نديدم. به هرحال هميشه عدالت زيادي وجود ندارد چون سليقه و سياستهاي کلي وجود دارد و من خودم متوجه جزئيات نيستم.
*در فصل زمستان شما در اولين آلبوم موسيقي «حامد بهداد» به نام «هزار هيچ» هم حضور داشتيد. از اين آلبوم و سابقه آشنايي خودتان با حامد بگوييد.
دوستي من و حامد به مشهد و استوديويي که مسعود و هادي و داريوش داشتند باز ميگردند. اين دوستي شکل گرفت و در اين سالها هم همکاريهايي داشتيم و طي سه چهار سال اخير هم در خدمت حامد و مسعود بوديم. من و مسعود هم زمان زيادي را با هم هستيم و نود و نه درصد پروژههاي ما مشترک بودهاند. بالاخره پس از چند سال خوشحال هستم تمامي هنرمنداني که در اين آلبوم حضور داشتند همگي از دوستان من هستند. مخصوصاً مسعود فياضزاده که مثل برادر من است و هميشه از او چيزهاي زيادي ياد گرفته ام. حامد بهداد آرتيست کاربلد است و دست به هرکاري که ميزند به اندازه نام حامد بهداد خوب ميشود.
حامد بهداد پيش از بازيگري حرفهاي، موسيقي ضبط شده داشته است. او از سن خيلي کم دغدغه موسيقي و خواندن داشته است. او فارغ از اينکه بازيگري است که برخي به او انگ ميزنند که چرا ميخواند؟ بايد بگويم حامد بهداد در خوانندگي خيلي قديمي است و بايد ميخواند. هر کسي اختيار دارد که امتحان کند و اينکه تا الان فقط بازيگري را دنبال ميکرده است منعي براي حضورش در خوانندگي ندارد. حامد بهداد هيجان و استعداد زيادي در خوانندگي دارد در حالي که من در ساير بازيگراني که وارد اين عرصه شدهاند چنين چيزي را نديدم. او يک رهايي دارد که به خواندنش خيلي کمک ميکند.
*نام حامد بهداد در بخش آهنگسازي اين آلبوم هم وجود داشت. او پيش از اين هم کار آهنگسازي انجام داده بود؟
حامد جان در اين آلبوم آهنگسازي کردند اما نظارت مسعود فياضزاده هم بوده است و آهنگسازيها ميان آنها مشترک انجام بوده است. تمها براي خود حامد است و در مواردي ممکن است در برخي موارد مسعود فياضزاده تغييراتي در آنها با مشورت حامد اعمال کرده باشد. در کل نظارت کلي روي مجموعه را مسعود عزيز انجام دادهاند.
*از اين آلبوم چه بازخوردهايي دريافت کرديد؟
بازخوردهاي مثبت و منفي وجود داشته است ولي آن بخش که مربوط به کار خودم ميشود خدا را شکر درجه يک بوده است. يک بخش قضيه سليقه است و يک بخش هم حسي و تکنيکال است. برخي آدم هستند که سطحي ميشنوند و برخي هم صرفاً قضاوت ميکنند که با چنين افرادي کار نداريم. اما نقد آدمهايي که ميدانستم کارها را چند مرتبه شنيدهاند به من ميچسبيد و اکثر نظرات مثبت بوده است.
*اصولاً ورود بازيگرها به عرصه خوانندگي با صرف هزينههاي زياد و پروژههاي پرخرج انجام ميشود. آلبوم حامد بهداد هم به همين شکل توليد شد؟
هيچکدام از عوامل اين آلبوم به خاطر پول کار نکردند. اگر در زمان توليد آلبوم حضور داشتيد متوجه ميشديد که رابطه من و حامد و مسعود صرفاً براساس مراودات مالي باشد. ما با موسيقي بزرگ شدهايم و اين هنر، زندگي ما بوده است. به شما حق ميدهم که چنين سوالي را مطرح کنيد چون زماني که چنين پروژههايي سر و صدا ميکند مردم تصور ميکنند که چقدر پول در جريان توليد و انتشار آنها بوده است ولي راجع به بندي که اين آلبوم را توليد کرده است بايد بگويم که اينطور نيست. توليد آلبوم حامد بهداد خيلي دليتر از اين حرفها جلو رفت.
*حامد بهداد قصد برگزاري کنسرت دارد؟
قطعاً پلن براي برگزاري کنسرت داريم و اين آلبوم منتشر شده است که کنسرتهايش را برگزار کنيم. حتماً در زمان مناسب و پس از بهبود شرايط کرونا، حامد بهداد در اين زمينه اطلاعرساني خواهد کرد.
*و کلام آخر؟
آلبوم خودم به زودي مراحل توليد را به اتمام ميرساند و اميدوارم از خواندن من هم حمايت شود! از ساز زدن ما چون جريان فرعي هستيم خيلي حمايت نميشود و جدي گرفته نميشويم و از نزديک کسي کاري به ما ندارد. اما اميدوارم بچههايي که استخوانبندي در موسيقي بلد هستند و افرادي مثل ما که با موسيقي رشد کرديم و موسيقي را حداقل در اقليم خودمان رشد داديم بيشتر در معرض توجه باشند. طي چند سال اخير رسانههايي آمدهاند که بيشتر به جريان فرعي ميپردازند اما سايت «موسيقي ما» به عنوان رسانهاي که تريبوني دارد که ميتواند در دسترس همه باشد، بايد با وسواس بيشتري روي موسيقيهاي استخواندار تمرکز کند. همچنين به موزيسينهايي که سالها در ژانر خودشان کار کردهاند توجه داشته باشد. نه صرفاً موزيسينهايي که چند ماه کلاس ميروند و روي استيج ميروند و قرار نيست ساز بزنند و بخوانند و به هرحال به عنوان موزيسين مطرح ميشود. براي من آن مدل موزيسينها جدي نيستند. موزيسينهاي زيادي ميشناسم که خاک اين هنر را خوردهاند و يک دهم کساني که حقشان نبوده مورد حمايت قرار نگرفتهاند. البته به اين اعتقاد دارم که کسي که بلد باشد و کاري که قوي باشد جاي خودش را باز ميکند و آدمها مجبور هستند که ببينند و بشنوند. اما به هرحال رسانه هم در اين مورد اهميت زيادي دارد. مخصوصاً شما که اسم رسانهتان موسيقي ما است و تنها تريبون هستيد و بايد يک مقدار بار موسيقي جدي را بيشتر به بار تجاري ترجيح بدهيد. من در سايت «موسيقي ما» دوستان خيلي خوبي دارم ولي اين اولين بار است که با اين رسانه مصاحبه ميکنم. من بيست سال است که موسيقي کار ميکنم و شما خودتان شاهد هستيد که چه آلبومهايي را داشتهام و با چه هنرمنداني کار کردهام.