ايسنا/ گوهري در گفت و گويي با ايسنا صحبتهايش در نقد جشنواره موسيقي فجر را اينگونه آغاز مي‌کند: جشنواره‌ها و فستيوال‌ها يکي از علاقه‌ها و دغدغه‌هاي مهم من در طول دوران کاري‌ام بوده؛ به همين دليل علاوه بر رهبري ارکستر، از سال ۱۳۹۴ به عنوان مدير هنري فستيوال بين‌المللي موسيقي معاصر تهران مشغول به فعاليت هستم. اگر نگاهي دقيق به جشنواره‌ها و فستيوال‌ها داشته باشيم، خواهيم ديد که حضور افرادي به عنوان شوراي سياستگذاري، مدير هنري، مدير اجرايي و ... معمولا کوتاه مدت نيست و در يک بازه حداقل پنج‌ساله در اين مسئوليت‌ها مشغول به فعاليت هستند.

او ادامه مي‌دهد: اما نکته اينجاست که اسناد بالادستي که مجموعه‌اي از اهداف، عملکردها، فعاليت‌ها، سياستگذاري‌ها، شيوه‌نامه‌ها و ... هستند براي بازه‌هايي ۱۵ الي ۲۰ ساله تدوين مي‌شوند و در مقاطع زماني مختلف مورد بازنگري و تکميل قرار مي‌گيرند. يک جشنواره استاندارد، بدون داشتن اين اسناد و نظارت بر اجراي دقيق آنها، عملا ناکارآمد خواهد بود.

گوهري تصريح مي‌کند: بنابراين تکرار مداوم اشخاص در سمت‌ها يا مسئوليت‌ها، به خودي خود مساله‌ي قابل بحث و جدلي نيست. آنچه که قابل بررسي و نقد هست، عملکردهاي مجموعه‌ها و رويدادهايي است که تحت مديريت و سياستگذاري اشخاص مختلفي با استناد به اساسنامه‌ها و شيوه‌نامه‌ها برگزار مي‌شوند. اصولا موفقيت جشنواره‌ها محصول يک کار تيمي و مشارکت ستادها و کارگروه‌هاي مختلفي است که هرکدام بايد از افراد باتجربه و متخصص تشکيل شده باشند و در يک تعامل درست و تنگاتنگ با بقيه تيم‌ها عمل کنند و مديران جشنواره‌ها معمولا مسئوليت هماهنگي آنها را عهده‌دار هستند.

سيستم و ساختار مورد بازنگري قرار بگيرد

اين هنرمند توضيح مي‌دهد: بنابراين اگر يک آيين‌نامه مشخص درباره نحوه برگزاري جشنواره که تمامي زيرمجموعه‌ها، حوزه اختيارات و وظايف هرکدام را شفاف توضيح داده باشد در دسترس نباشد، طبيعتا نمي‌شود انتظار بالايي از آن رويداد داشت. جشنواره موسيقي فجر بزرگترين و مهم‌ترين رويداد موسيقي در کشور بعد از انقلاب بوده است. با اين وجود آيين نامه برگزاري آن در سال ۱۳۹۷ تصويب شده است يعني تقريبا بعد از گذشت ۳۲ سال! عليرغم اينکه به نظر من آيين نامه جشنواره بعد از اين همه سال، هنوز بسيار کلي و در مواردي ناقص است، بايد ديد که همين آيين نامه هم چطور اجرا مي‌شود؟

او با بيان اينکه اگر سيستم و ساختار مورد بازنگري قرار بگيرد، ديگر نگاه سليقه‌اي وجود نخواهد داشت، در اين زمينه ادامه مي‌دهد: براي اينکه دقيق‌تر بگويم، مثلا جشنواره موسيقي فجر هر سال داراي يک رويه‌ي متفاوت براي برگزاري اين رويداد است. اين رويه‌ها به قدري سليقه‌اي و دوره‌اي انتخاب مي‌شوند که نه تنها شرکت‌کننده‌ها، که گاهي خود برگزارکننده‌ها هم تکليفشان را با برگزاري جشنواره نمي‌دانند. گاهي پيش آمده که افراد متخصص و جوان به شوراهاي داخلي و انتخابي فجر دعوت شده‌اند، اما آنقدر درگير مسائل پيچيده مديريتي و اعمال سليقه‌هاي شخصي شده‌اند که به نيمه راه نرسيده، استعفا داده و بيرون آمده‌اند. معتقدم که آيين نامه اجرايي فجر هنوز يک سند درست و کامل نيست و علاوه بر آن همين سند هم به درستي اجرايي نشده و بر اجراي آن نظارتي نبوده است.

نظام جديدي از سياستگذاري برقرار شود

گوهري در پاسخ به اينکه «بهتر نيست نام‌هاي تکراري برگزارکننده جشنواره موسيقي فجر، جاي خود را به نيروهاي جوان‌تر بدهند؟» مي گويد: تکرار مداوم افراد فقط در مورد ساختار جشنواره فجر نيست متاسفانه همه‌جا مي‌شود اين رويه را مشاهده کرد. همانطور که اشاره کردم،‌ چيزي که به نظرم مي‌تواند راهگشا و کمک کننده باشد،  بروزرساني و برقراري نظام جديدي از سياستگذاري و تعيين اهداف برگزاري رويدادها، ارکسترها و نحوه تخصيص بودجه‌ها در اسناد بالادستي است. درغير اينصورت، حتي اگر حضور افراد جديد و جوان در پست‌هاي اجرايي محقق شود، بازهم راه به جايي نخواهد برد و نواقصي که در همه‌ي اين مجموعه‌ها مزمن شده، قابل درمان نخواهد بود.

او ادامه مي‌دهد: به شخصه معتقدم، حضور افراد جوان‌ و متخصص در اين زمينه بايد درجهت اصلاح ساختار و نظام برگزاري اين رويدادها باشد که مسلما اين امر بايد در مرحله اول مورد توجه مديران ارشد قرار بگيرد. براي مثال بياييد جشنواره جوان را درنظر بگيريم. تاجايي که اطلاع دارم، در اين جشنواره هم افرادي به صورت مداوم سال‌ها است که به عنوان مديران جشنواره و يا داوران درحال فعاليت هستند. درست است که حضور افراد جديد مي‌تواند ايده‌ها و خلاقيت‌هاي جديدي را در جهت ارتقاء جشنواره وارد سيستم کند اما جشنواره جوان به نظرم در بين ديگر جشنواره‌هاي دولتي از نواقص کمتري برخوردار است و هنوز پويا است. به علاوه که از طرف نوازندگان جوان هم به شدت با استقبال روبرو مي‌شود. اين بيشتر به اين خاطر هست که جشنواره جوان، نظام مشخصي دارد، اهداف مشخصي دارد و براي رسيدن به اين اهداف، شيوه‌نامه‌ مشخصي دارد.

حتي راهي براي نقد عملکرد برگزارکنندگان جشنواره نيست

از گوهري سوال مي‌کنيم که آيا نقدي به عملکرد اين نام‌هاي تکراري دارد؟ مي‌گويد: وقتي مي‌توانم عملکرد افراد را نقد کنم که حيطه وظايف و اختياراتشان برايم روشن باشد و بر اساس آن بتوانم نحوه عملکردشان را بررسي کنم. وقتي هيچ شيوه مشخص و شفافي در برگزاري جشنواره فجر،‌ سياستگذاري و نحوه تخصيص بودجه براي آن وجود ندارد (که لااقل جامعه موسيقي و رسانه‌ها از آن مطلع باشد)‌ با چه ميزاني مي‌شود عملکرد افراد را در آن نظام نقد کرد؟

با او اين سوال را مطرح مي‌کنيم که تا چه حد حضور مکرر برخي نام‌ها در عرصه تصميم گيري موسيقي را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  مي‌داند؟ مي‌گويد: تعيين سمت‌هاي جشنواره و مدت تصدي اين پست‌ها، شرح وظايف و اختيارات مديران و ... همگي موضوعاتي است که بايد در يک ساختار نظام‌مند براي هر رويدادي مشخص شود و اين از مهمترين وظايف وزارت ارشاد و متوليان موسيقي است که با دعوت از متخصصان و نيروهاي جوان و با انگيزه، به تدوين شيوه‌نامه‌هايي با شفافيت بالا و همگام با نيازهاي امروز جامعه موسيقي مبادرت کنند.

او ادامه مي‌دهد: به نظر من اگر جشنواره موسيقي فجر از جشنواره‌اي صرفا دولتي، که گاهب دغدغه‌ها و سياستگذاري هايي مرتبط با سياست‌هاي دولت دارد، به جشنواره‌اي هنري که متولي آن دولت است تغيير کند و بر اساس يک شيوه‌نامه درست اجرايي و حضور افراد متخصص در همه حوزه‌هاي موسيقي مديريت و برگزار شود، ظرفيت‌هاي بسياري دارد و مي‌تواند جايگاه خود را به عنوان مهمترين رويداد موسيقي کشور دوباره به دست بياورد. تنها در اين صورت است که هم هنرمندان و هم دولتمردان مي توانند به يک اندازه از اين جشنواره منتفع شوند. اما اگر هنرمندان روز به روز از اين جشنواره بيشتر فاصله بگيرند، طبيعتا دولتمردان هم نمي‌توانند از برگزاري آن و خروجي‌هايش نفعي داشته باشند.

اين هنرمند همچنين درباره يازدهمين حضور رياحي به عنوان دبير جشنواره موسيقي فجر تصريح مي کند: اين متن آيين نامه اجرايي جشنواره موسيقي فجر هست که صراحتا نحوه انتخاب دبير را توضيح مي‌دهد و به نظرم بعد از مطالعه اين متن مشخص است که بايد ديد اين شورا متشکل از چه کساني بوده‌اند و بايد از ايشان بپرسيد که با استناد به چه دستاوردهايي مجددا ايشان را به عنوان دبير پيشنهاد کرده اند؟

نويد گوهري در پايان صحبت هايش براي يادآوري بخشي از متن آيين نامه اجرايي جشنواره موسيقي فجر درباره انتخاب دبير را در اختيار ايسنا قرار داد که به شرح زير است:

«۳- شوراي پيشنهاد دبير

۳/۱- تعريف: شوراي پيشنهاد دبير به منظور بررسي و رايزني و انتخاب گزينه هاي مناسب براي تصدي مسئوليت دبير جشنواره تشکيل مي‌شود.

۳/۲-نحوه گزينش: شورا و جلسات آن با دعوت و رياست و پيگيري رئيس جشنواره تشکيل خواهد شد. ترکيب شورا شامل ۹ عضو به شرح ذيل خواهد بود و جلسات شورا با حضور حداقل ۵ عضو رسميت خواهد يافت. در صورت به حد نصاب نرسيدن هر جلسه‌اي تاريخ جلسه بعد در اولين فرصت ممکن مشخص شده و با حضور هر تعداد از اعضا رسميت خواهد داشت.

۳/۲/۱- رئيس جشنواره (به عنوان رئيس جلسه)

۳/۲/۲- نمايندگان سه مرکز مهم دانشگاهي کشور در حوزه موسيقي( انتخاب دانشگاه‌ها بر عهده رييس جشنواره است)

۳/۲/۳- نماينده خانه موسيقي ايران

۳/۲/۴- مديرعامل انجمن موسيقي ايران

۳/۲/۵- سه نفر از جامعه موسيقي ايران به پيشنهاد رئيس جشنواره و تائيد معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ترجيحاً با زمينه کاري متنوع و متفاوت.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar