حسین علیزاده از اجرای دلشدگان توسط ارکستر ملی ایران میگوید
موسيقي ما/ از آن روزهاي همنفسي سي سال ميگذرد و همچنان «حسين عليزاده» (آهنگساز و نوازندهي برجستهي موسيقي) فروتنانه و با مهرِ بسيار از «علي حاتمي» سخن ميگويد و تاکيد ميکند که حاتمي ساز را با سينما به مردم نشان داد.
«علي حاتمي» را سعديِ سينماي ايران ميدانند؛ کارگرداني که آثارش همواره پيوندي عميق ميانِ سينما و موسيقي داشت و «دلشدگان» نقطهي عطفي براي آنکه، او به اين هنر اداي دين کند.
سعدي سينماي ايران که در سوتهدلان قطعهي «پير فرزانه» را استفاده کرده بود، در «دلشدگان» از دو تن از مفاخر و اساتيد گرانمايهي موسيقي (محمدرضا شجريان و حسين عليزاده) بهره برد. اين فيلم براي هزارهي باربد و دربارهي تاريخ موسيقي ايران ساخته شد.
مانا نام «علي حاتمي» در نظر داشت که از زندهياد «حسين دهلوي» و «حسين عليزاده» به صورتِ مشترک براي آهنگسازي اين اثر بهره بگيرد؛ اتفاقي که خوشايند هيچکدام از اين دو چهرهي موسيقي نبود و سرانجام استاد دهلوي مسوؤليتِ کار را به عليزاده سپرد و نتيجه بدل به يکي از ماندگارترين موسيقيهاي تاريخِ سينماي ايران شد. استادِ آهنگساز از آن روزها خاطراتِ خوش، بسيار دارد و ميگويد: «هر روز که سر فيلمبرداري ميرفتيم انگار به جشني بزرگ دعوت بوديم. همه دستاندرکاران فيلم سخت ذوق و شوق داشتند. فيلمبرداري آقاي حاتمي نماد آن چيزهايي بود که در جامعه ما ديده نميشود: مهرباني، احترام به بزرگان سينما، به هنرپيشهها و تمام عوامل فيلم. همه افراد با جان و دل کار ميکردند. هيچ کس، هيچ چيزي کم نميگذاشت. اين اتفاق در دل همه ما مهر ايجاد ميکرد.»
جوهره و کلام تمام موسيقيها از خود حاتمي بود
فريدون مشيري شعرها را فنيتر کرد
تمهاي اصلي فيلم دلشدگان را از شعرهاي حاتمي گرفتم
اين اشعار خود به خود يک زمينهي موسيقيايي براي من به وجود ميآوردند
در اين فيلم پيوندي عميق بين همه ما وجود داشت
حاتمي يک معلم و يک رفيق بود
دلشدگان در موسيقي فيلم جزو تجربههاي اول من بود
حاتمي هنوز در آثاري که از خود بهجاي گذاشته است، ادامه دارد