آخرين خبر/ مجموعه اجراهاي علي قمصري با نام «تارايراني» در قسمت ۲۳ به خوزستان و قطعه ي خوناب (دم-ماء) رسيد. علي قمصري در توضيح اين اثر نوشت:
بيقراري اي که مرا از گيلان به اهواز کشاند ، در خاک خوزستان به اين قطعه تبديل شد. اصلا در مسير خوزستان به اينکه چه بايد نواخت فکر نمي کردم. مي دانستم حسي که دارم مسير را براي خلق هموار مي کند. حسم غم تنها نبود ، ترکيبي از غم ، خشم ، کنشگر بودن ، بي قراري و عصيان بود. «خوناب» مانند پازلي پراکنده که تکه هايش از گيلان تا اهواز متولد شده بود در همين لحظه که ميبينيد ، يعني زمان اجرا کامل شد. چرا که بسياري از ملودي هاي تار کاملا بداهه است.
خوزستان خارج از نوبت ، «تارايراني» را ميهمان خود کرد تا اين اثر را در بخش هاي خشک شده ي خوزستان ضبط کنيم. سوء مديريت ، بعضي شهرهاي اين استان سرشار از رودخانه را با بحران آب و معيشت مواجه کرده. به طوري که اهالي شهرهايي که پر از منابع نفت ، آب وگاز هستند ، خود از حداقل امکانات محرومند. من به عنوان يک انسان نمي توانم در برابر اين کوتاهي ها سکوت کنم. قطعه ي «خوناب» را دو روز پيش تحت تاثير اين شرايط در خاک خوزستان ساختم و با هنرمندان خوزستاني و با استفاده ي نمادين از دبه هاي آب اجرا کرديم. خودم نيز با توجه به اينکه مردم خوزستان با حداقل ها مي سازند ، تنها با سيم بمِ تار اين قطعه را اجرا کردم. چرا که سيم بم ، در نواختن کمترين استفاده را دارد. جملات اولي هم مربوط به قطعه ي فولکلور عربي «حيّک» است که به صورت کند شده اجرا کردم.
تشکر ويژه از احسان مقدس پور ، دوست هميشگي ، که پس از شنيدن خبر حضورم از تهران خود را رساند و در تمام خطرات اين ضبط در کنارم بود.
مصباح جانم ، سپاس و سپاس و سپاس به خاطر معجزه اي که در پالايش صدا کردي.
تشکر از امير اسحاق زاده هنرجوي عزيزم که با همراهانش از دزفول خودرا براي همراهي رساندند.
و تشکر از احسان انصاري و همراهانش که در حالي که دورمان خالي شده بود ، اهوازي هايي بودند که ماندند و نواختند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar