آخرین خبر/ پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ی علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر اجرایی با محوریت ساز تار ضبط می‌کند. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به شکل تصویری ضبط و منتشر می‌شود.

قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، بهشهر، مهاباد، بابل، یزد، کرمان، میبد، رشت، شوشتر، ساری، بم، زنجان و کاشمر سفر کرده است.

قمصری در سفرش به استان گیلان و منطقه تالش، آهنگی تالشی را با حضور یکی از گروه‌های این منطقه ضبط و پخش کرد.

آرمین فریدی، هوشنگ حاجی بداغی و گروه کادوس در این اجرا در کنار علی قمصری حضور دارند.

علی قمصری درباره این اجرا که در دلِ طبیعتِ منطقه تالش ضبط شده، اینچنین نوشته است:

«رشته کوه و منطقه قومی تالش فراتر از یک شهر است و حدود فعلی ماوا و مسکن قوم کهن تالش از غرب سپید رود در «استان گیلان» که در گذشته اسمش «گیلان و طوالش» بود؛ آغاز و تا رود کورا در جنوب جمهوری آذربایجان ادامه دارد. قوم تالش هزاران سال در این رشته کوه از رودبار و ماسوله و قلعه رودخان تا لنکران و لریک و مغان زندگی کرده و تمدن و فرهنگ بکر و زیبایی را پدید آورده‌اند. زبان تالشی بسیاری از واژگان اوستایی و مادی و پهلوی شمال غربی ایران را حفظ کرده است. در بیست سال اخیر پژوهش‌های گسترده آرمین فریدی و گروه کادوس جان تازه‌ای به موسیقی دیار هادی حمیدی و قسمت خانی‌ها بخشیده است. احیای تمبوره‌ی فراموش شده‌ی تالش بخشی از این تلاش‌ها بوده است.

موسیقی تالش بسیار گسترده و شامل بخش آوازها که با واژه‌ی «هوا» تفکیک و با دو بیتی‌هایی یازده هجایی به نام دستون خوانده می‌شوند و مقام‌های سازی پیچیده‌اش با نام «پرده» با لله و سرنا و تمبوره نواخته می‌شوند؛ ترانه‌ها؛ موسیقی شالیزار موسیقی مذهبی و آیینی همه بخش‌های متنوع موسیقی قوم تالش است .
ترانه سیاریحون که می‌شنوید از ترانه‌های عاشقانه‌ی زیبای تالشی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar