نماد آخرین خبر

تولد یک «فراکسیون جدید» در مجلس؛ کوچکی‌نژاد: پایداری‌ها عضو فراکسیون جدید هستند

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
تولد یک «فراکسیون جدید» در مجلس؛ کوچکی‌نژاد: پایداری‌ها عضو فراکسیون جدید هستند

خبرآنلاین/ در حالی که عضو فراکسیون انقلاب اسلامی از اختلاف اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و در نهایت تشکیل فراکسیون جدید می‌گوید، عضو دیگر این فراکسیون نه تنها این قضیه را رد می‌کند بلکه می‌گوید در مورد تشکیل فراکسیون جدید چیزی نشنیده است.

چنددستگی اصولگرایان در مجلس دوازدهم، گمانه‌ای بود که بعد از اعلام نتایج انتخابات ۱۱ اسفند ماه مجلس مطرح می شد، حتی با وجود قرار گرفتن همگی تحت لوای فراکسیون انقلاب اسلامی، کماکان گمانه اختلاف و تفرقه اصولگرایان پابرجا بود تا اینکه گمانه مذکور در جریان رأی اعتماد به کابینه پزشکیان خودنمایی کرد.

رأی کامل به کابینه پیشنهادی آنهم در شرایطی که برخی از وزرای پیشنهادی در جلسه فراکسیون انقلاب حدنصاب رأی آوری را نیاورده بودند و احتمالا درباره رأی نیاوردن آنها بالا بود، فاصله بین موضع گیری در فراکسیون و عمل در صحن مجلس را به نمایش گذاشت، موضوعی که می توان آن را نوعی وزن کشی سیاسی جدید در پارلمان و آغازی برای چند دسته شدن اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی دانست.

موضوعی که از سوی جبار کوچکی‌نژاد از چهره‌های نزدیک به طیف قالیباف مورد تایید قرار می گیرد و او در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از «تشکیل فراکسیون جدید در درون مجلس خبر می‌دهد.»

عدم عضویت قالیباف در فراکسیون جدید و اختلاف اصولگرایان حاضر در مجلس از جمله محورهایی است که این نماینده مجلس مطرح می‌کند. او تاکید دارد که «در اوایل تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی پیش‌بینی ما این بود که این فراکسیون در بحث‌های سیاسی فراکسیون منسجمی نمی‌شود.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جبار کوچکی‌نژاد، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی و نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای کوچکی‌نژاد! رأی اعتماد به کابینه دولت چهاردهم حکایت از آن داشت که اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی به صورت یکپارچه عمل نکردند، ارزیابی شما جیست؟

فراکسیون انقلاب اسلامی تحت عنوان اصولگرایان دو نگرش دارند، یعنی داخل اصولگرایان حاضر در مجلس دو نگاه وجود دارد که اولین گروه به اعتدالیون نزدیک هستند که جمعیت قابل قبولی را تشکیل می‌دهند و عده‌ای هم مقابل این نگاه هستند.

در اوایل تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی پیش‌بینی ما هم بر همین اساس قرار داشت که این فراکسیون در بحث‌های سیاسی فراکسیون منسجمی نمی‌شود، به همین دلیل معتقد هستم که در مجلس فراکسیون جدیدی تحت عنوان فراکسیون انقلابی و چنین اسمی شکل می‌گیرد.

اصولگرایان مجلس باهم اختلاف دارند و نمی‌توانند در کنار هم بایستند

اعضای این فراکسیون جدید نزدیک به ۱۰۰ نفر هستند و احتمالاً مجلس دوازدهم ۳ فراکسیونی باشد مانند زمان ریاست لاریجانی بر مجلس که ۳ فراکسیون اصولگرایان، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان بودند، تقریباً چنین جمعی شکل می‌گیرد و پیش‌بینی بنده این است که اینها داخل فراکسیون انقلاب اسلامی درباره نگاه‌های سیاسی، اعتقادی، نگاه به بیرون، نگاه به داخل و مسائل اقتصادی با هم هماهنگ نیستند و نمی‌توانند در کنار هم بایستند و حتی اختلافاتی باهم پیدا می‌کنند. 

تولد یک «فراکسیون جدید» در مجلس /کوچکی نژاد: پایداری ها عضو فراکسیون جدید هستند /سلیمی: خیر، بچه های انقلاب دو دسته نشده اند

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی باقی می‌مانم

*شما عضو کدام فراکسیون خواهید شد؟

بنده از ابتدا عضو فراکسیون انقلاب اسلامی بودم، هستم و ادامه می‌دهم.

*فراکسیون جدیدی که قرار است شکل بگیرد توسط طیف نزدیک به جلیلی و پایداری‌ها که همان تندروها هستند، تشکیل می‌شود و یا توسط طیف نزدیک به قالیباف؟

تندرو نیستند، در هر صورت این افراد نگاه‌هایی که سیاست خارجی، داخلی، اقتصاد و فرهنگ نگاه‌هایی دارند و اتفاقاً اینها در نگاه سیاسی معتدل هستند.

اعضای جبهه پایداری عضو فراکسیون جدید اصولگرایان هستند

*منظور این است که اعضای جبهه پایداری عضو فراکسیون جدید خواهند شد؟

جبهه پایداری بخشی از این فراکسیون است اما همه اینها عضو جبهه پایداری نیستند.

وزن‌کشی جدیدی در مجلس شکل گرفت

*بنابراین می‌توان گفت وزن‌کشی جدیدی در مجلس صورت گرفت؟

قاعدتاً شکل گرفته شاید بر روی آن اسم نمی‌گذارند اما نشست‌ها گویای این نکته است که این فراکسیون جدید شکل گرفته است.

*چه کسی ایده فراکسیون جدید را مطرح کرده و رئیس فراکسیون جدید مشخص شده است؟

جمعی از دوستان دور هم جمع و بهم نزدیک شدند و فراکسیون جدید را تشکیل دادند اما بر روی اینکه چه کسی در این فراکسیون جدید مسئولیت می‌پذیرد، هنوز زیاد بحث نشده اما تقریباً در مواضع سیاسی با هم هماهنگ هستند و نزدیک ۱۰۰، ۱۱۰ نفر عضو آن فراکسیون شده‌اند.

*فراکسیون جدید چه زمانی به صورت رسمی اعلام موجودیت می‌کند؟

اطلاع ندارم. باید بعد از تعطیلات، آنچه در جلسه رأی اعتماد پیش آمده را تحلیل کنیم و ببینیم چه اقدامی باید انجام دهیم.

*قالیباف در حال حاضر عضو فراکسیون انقلاب اسلامی است، آیا او به فراکسیون جدید می‌رود و یا در همین فراکسیون می‌ماند؟

قالیباف نقش لاریجانی را در مجلس بازی می‌کند.

*رأی منفی برخی از وزرا نظیر ظفرقندی، صااحی امیری و میدری بیشتر از سایر وزرا بود، آیا به معنای این است وزرایی که رأی لب مرزی گرفتند، استیضاح آنها نزدیک‌تر باشد؟

خیر، اگر عملکرد وزرا درست باشد، قطعاً مورد حمایت قرار می‌گیرند.

*بنابراین رأی منفی تاثیری بر استیضاح زودرس ندارد؟

خیر.

تولد یک «فراکسیون جدید» در مجلس /کوچکی نژاد: پایداری ها عضو فراکسیون جدید هستند /سلیمی: خیر، بچه های انقلاب دو دسته نشده اند

سلیمی: بچه‌های انقلاب دو دسته نشدند

ادعای جبار کوچکی نژاد، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی درباره تشکیل فراکسیون جدید اما مورد تایید علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس و از دیگر اعضای این فراکسیون نیست. چنانچه او در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تشکیل فراکسیون جدید توسط اصولگرایان را تکذیب کرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با علیرضا سلیمی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای سلیمی! به نظر می‌رسد در جریان جلسه رأی اعتماد آنچه که تحت عنوان عدم وحدت نیروهای فراکسیون انقلاب مطرح بود، به واقعیت پیوست، می پذیرید؟

بنده اعتقاد دارم که بچه‌های جبهه انقلاب منسجم و متحد هستند. بهرحال اتفاقاتی افتاد و صحبت از این شد که همه کابینه در مشورت با رهبری معرفی شدند، که این نکته بر روی برخی از دوستان تاثیر گذاشت. بنابراین این را نباید حمل بر این کرد که میان بچه‌های فراکسیون انقلاب اسلامی دو دستگی صورت گرفته است، بنده این تحلیل را تایید نمی‌کنم.

البته رهبری روز سه‌شنبه فرمودند که برخی از اعضای کابینه پیشنهادی را تایید و برخی را تاکید کردم و در مورد عده زیادی گفتم اصلا نمی‌شناسم که «این عده زیاد» معنا دارد. در هر صورت فضا روشن شد. اما صحبتی که در مجلس بیان شد تاثیر خود را بر روی برخی افراد گذاشت.

صحبتی درباره تشکیل فراکسیون جدید نشنیدم

*گفته شده فراکسیون جدیدی از دل فراکسیون انقلاب اسلامی در حال شکل‌گیری است...

خیر، بنده چیزی در این مورد نشنیدم.

*یعنی بر این باور هستید که وزن‌کشی جدیدی میان اصولگرایان حاضر در مجلس اتفاق نیفتاده است؟

خیر، اینها تحلیل‌هایی هستند که از بیرون ساخته می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر