نماد آخرین خبر

جعفرزاده: اگر همان موقع که مهسا امینی فوت کرد افسران داخل ون محاکمه می‌شدند، ما این همه زخمی و کشته نداشتیم

منبع
ايلنا
بروزرسانی
جعفرزاده: اگر همان موقع که مهسا امینی فوت کرد افسران داخل ون محاکمه می‌شدند، ما این همه زخمی و کشته نداشتیم

ایلنا/ نماینده پیشین رشت در مجلس، گفت: حادثه لاهیجان نافی تلاش‌های و زحمات نیروی انتظامی نیست، نباید فرصتی ایجاد شود که خادمین نیروی انتظامی هم مورد اتهام قرار گیرند و بر عملکردشان خدشه‌ای وارد شود اما ریشه مشکل در جای دیگری است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده پیشین رشت در مجلس شورای اسلامی، درباره حادثه قتل یک متهم بازداشت‌شده در یکی از کلانتری‌های شهر لاهیجان و عملکرد دولت در رابطه با این واقعه، گفت: حادثه لاهیجان یک شبه ایجاد نشده است. دیشب هم ویدیو منتشر شد که یک نفر را به زور سوار ماشین می‌کنند. چند وقت پیش هم در یکی از کلانتری‌ها شرق گیلان، سارق یک کابل را تا صبح به جرثقیل بستند. این نافی تلاش‌های و زحمات نیروی انتظامی نیست، نباید فرصتی ایجاد شود که خادمین نیروی انتظامی هم مورد اتهام قرار گیرند و بر عملکردشان خدشه‌ای وارد شود اما ریشه مشکل در جای دیگری است.

باید قانون اصلاح شود
وی افزود: مشکل در جایی است  که  ما قانون را را زیر پا گذاشتیم. انتظاری که من از دکتر پزشکیان دارم و مطمئنم که ایشان خودشان این برآورد را دارند، این است که همه به سمتی برویم که قانون اصلاح شود و کسی مجری قانون نشود. ما قوه قضاییه داریم، ضابط قضایی ما یعنی نیروی انتظامی موظف است شخصی را که تخلف کرده است تحویل دستگاه قضا دهد. ممکن است ده‌ها اتفاق مثل اتفاق آقای موسوی و از این دست افتاده باشد اما صدای آن در نیامده است.

نتوانستیم فرهنگ پلیس خوب و مقتدر را در کشور ایجاد کنیم
جعفرزاده در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی از سوی نیروی انتظامی می‌تواند نقش پیشیگری داشته باشد، تصریح کرد: ما به پلیس و تامین امنیت نیاز داریم اینکه شب در خانه آرام می‌خوابیم، به دلیل این است که پلیس وجود دارد. یک بخشی از پلیس را درگیر چهارتا دانه تار مو کردیم؛ سرقت،‌ دزدی و قاچاق مواد مخدر هم به آن اضافه شد. پلیس حق ندارد توهین کند یا به جامعه خشم و خشونت را تزریق کند،‌ ما هم نتوانستیم فرهنگ پلیس خوب و مقتدر را در کشور ایجاد کنیم. چرا الان دختران ما پلیس را می‌بینند وحشت می‌کنند. یک روزی پلیس مرجع امنیت زنان ما بود اما امروز که پلیس را می‌ببینند، وحشت می‌کنند. الان پلیس وقتی در خیابان است یک استرسی به جامعه می‌دهد، به نحوی که مردم حضور پلیس را به هم هشدار می‌دهند.
اگر همان موقع که مهسا امینی فوت کرد افسران داخل ون محاکمه می‌شدند، ما این همه زخمی و کشته نداشتیم
وی در پاسخ به این پرسش که سرعت عملکرد مجموع دستگاه ذی‌صلاح در این جریان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: کند بود. عزل رییس پاسگاه دردی را دوا نمی‌کند. بحران زاهدان را از یک رییس پاستگاه می‌بینیم و تمام بحران مهسا امینی از نحوه عملکرد نادرست دو پلیس به وجود آمد. کشور هزینه‌های کمی بابت این ها داده است؟ اگر همان موقع که مهسا امینی فوت کرد افسران داخل ون بازداشت و محاکمه می‌شدند، ما این همه زخمی و کشته نداشتیم. چقدر کشور درگیر شد، این‌همه در دنیا  راهپیمایی شد. کسی نیست همه این هزینه‌ها را محاسبه کند؟

پزشکیان دستور دهد هیچ کس اجتهاد نکند و خودسرانه عمل نکند تا عدالت اجرا شود
این نماینده پیشین مجلس در رابطه با اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی، گفت:‌ ما باید به سمت قانون ‌گرایی برویم یعنی هرچه قانون می‌گوید. کسی به خودش اجازه ندهد، مجری قانون شود؛ قوه قضاییه یعنی مجری قانون. الان جای آقای اژه‌ای را خالی می‌بینم و دادستان باید ورود کند. می‌گویند خشم آن‌ افسران را گرفته است، اشتباه کردند خشم گرفتتشان، چون خشمگین شدند باید آن جور عمل کنند. فیلم‌هایی که منتشر شد بسیار ناراحت ‌کننده‌ است. از ‌آقای پزشکیان انتظار داریم که خودشان به عنوان الگو که قطعا اینطوری است، عمل کنند و خودش پرچم قانون را بالا ببرد و به همه دستگاه ‌ها دستور دهد که هیچ کس اجتهاد نکند و خودسرانه عمل نکند تا عدالت اجرا شود. همه باید با تکیه بر قانون باشیم. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره