نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

مقامِ ارشد پدافند هوایی ارتش: ایران جزو ۶ کشور برتر جهان از نظر برد موشک‌های زمین به هواست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مقامِ ارشد پدافند هوایی ارتش: ایران جزو ۶ کشور برتر جهان از نظر برد موشک‌های زمین به هواست

ایرنا/ فرمانده منطقه شمال‌غرب پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران از نظر برد موشک‌های زمین به هوا جزو ۶ کشور اول جهان است و این دستاورد مهم و غرورانگیز در سال های پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس حاصل شد.

امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس پدافند هوایی به فرمان رهبر انقلاب، افزود: قبل از انقلاب همه تجهیزات و امکانات پدافند هوایی از خارج وارد کشور می‌شد اما امروز توسط دانشمندان و متخصصان داخلی تولید می شود به گونه ای که برد رادارهای کنونی به بیش از ۳۰۰ کیلومتر می رسد درحالیکه قبل انقلاب حدود ۴۵ کیلومتر بود.
وی تاکید کرد: شرایط جنگ و صلح به‌هیچ عنوان برای پدافند هوایی معنی ندارد و این مجموعه نظامی به‌صورت تمام وقت در حالت آماده باش است.
امیر عظیمی با بیان اینکه مفهوم پدافند هوایی در هیچ نقطه ای از جهان مطلق نیست، تعابیری همچون گنبد آهنین که از سوی سران رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود را کذب خواند و گفت: در جریان عملیات وعده صادق و نیز موشک‌باران سرزمین های اشغالی توسط حزب الله لبنان دروغ بودن این ادعا برای جهانیان آشکار شد.
وی با اشاره به توانمندی بالای نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف، خاطرنشان کرد: سازمان جهانی هوانوردی در سال ۱۳۹۵ با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد آسمان ایران، امن‌ترین در جهان است که این موضوع افتخاری برای نیروی پدافند هوایی و نشانه ای از توانمندی فنی و رزمی آن محسوب می‌شود.
سرتیپ دوم عظیمی، پدافند هوایی شمال غرب ایران را یکی از مناطق نه‌گانه این نیرو و از نظر جغرافیایی و سیاسی یکی از با اهمیت‌ترین مناطق کشور خواند و گفت: آسمان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان توسط این منطقه رصد، کنترل و هدایت پروازی می شود.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان تردد هوایی متعلق به منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور مستقر در تبریز است، افزود: به‌طور میانگین بین ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ پرواز از منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور در شبانه روز رصد، پایش و هدایت می‌شود که آماری قابل توجه است.
امیر عظیمی، هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه، جمهوری‌ آذربایجان، ارمنستان، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان را از مهمترین ویژگی پدافند هوایی شمال غرب کشور برشمرد و اظهار کرد: وجود پایگاه‌های هوایی فرامنطقه ای در این کشورها بر اهمیت پایش و رصد آسمان منطقه افزوده است.
وی، وسعت ماموریت پدافند هوایی منطقه شمال غرب ایران را بیش از ۱۰۵ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد که یک پانزدهم مساحت کشور را شامل می شود.
فرمانده پدافند هوایی شمال غرب کشور، پیشرفت ها و توسعه کمی و کیفی این نیرو در سال های پس از انقلاب به ویژه پس از دوران دفاع مقدس را بسیار مهم دانست و یادآور شد: در سال های پیش از انقلاب تنها ۳۰ درصد آسمان کشور تحت مدیریت این نیرو بود که اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است.
امیر عظیمی، طراحی و ساخت رادارهای جدید و تاکتیکی، تقویت امکانات جنگ الکترونیکی و سامانه های موشکی، ارتقای رشته های تخصصی پدافند هوایی، طراحی و ساخت سامانه قادر، تولید انواع شبیه سازها، تولید رادار کشف ریزپرنده، رادارهای سه بعدی بینا و پهپادهای رزمی ناصر را از جمله دستاوردهای بسیار مهم نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از عملیات غرورآفرین وعده صادق، منطقه شمال‌غرب کشور در آماده باش کامل بود و اجازه کوچکترین تعرض به آسمان منطقه داده نشد.

۱۰ شهریور سال ۱۳۸۷ با فرمان فرمانده معظم کل قوا، نیروی مستقل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر