تا انتخابات/ نتیجه انتخابات بر روند فعالیت هستهای ایران تاثیرگذار نیست
فارس
بروزرسانی
فارس/ نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري درمورد نحوه پيشبرد فعاليتهاي هستهاي با يکديگر اختلاف نظر دارند، اما اختلافات آنها اغلب در سطح تاکتيکي است، نه استراتژيک، چراکه همه آنها بر تداوم فعاليتهاي هستهاي ايران تاکيد موکد دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پرونده هستهاي يکي از پر چالشترين مباحثي است که هر 6 کانديداي انتخابات رياست جمهوري يکديگر را بر سر آن به چالش ميکشند و ميکوشند روش و مشي خود را براي هدايت و مديريت آن، برتر و بهتر از ديگري جلوه دهند.
شايد همين درگيريهاي لفظي در نقد رويکردهاي تيمهاي فعلي و قبلي مذاکرهکننده بود که موجب شد برخي ناظران بينالمللي و حتي داخلي به اين ذهنيت برسند که با روي کارآمدن هر يک از کانديداهاي اصولگرا و اصلاحطلب، سرنوشت پرونده هستهاي ايران به گونه ديگري رقم خواهد خورد.
اما واقعيت ماجرا چيز ديگري است. با اينکه بعضي از نامزدهاي رياست جمهوري ايران در مورد «روش» مذاکره با قدرتهاي بزرگ جهان اختلاف نظر دارند، اما همگي کانديداها بر حق مشروع ايران در داشتن انرژي صلحآميز هستهاي اتفاق نظر دارند و هيچ يک به دنبال واگذار کردن اين حق مشروع نيست.
شاهد اين مدعا، موضعگيري هر کدام از اين 6 کانديداست. به عنوان مثال، از نظر حسن روحاني، رئيس اول تيم مذاکرهکننده هستهاي ايران، «غنيسازي حقي مشروع و تحريمها غيرقانوني است.»
او معتقد است، مسئله هستهاي يک موضوع ملي و افتخار ملي است و بايد آن را حفظ کرد، اما، در عين حال بر اين باور است که بايد با کمترين هزينه و بيشترين فايده، مثل ديگر موارد در روابط خارجي عمل کرد.
حسن روحاني، «تصميم سازي» را اصل مهمي در قبال کساني ميداند که در قبال ما تصميمگيري ميکنند و ميگويد، «قاعدتا در بحث غنيسازي دنبال توسعه هستيم، بنابراين اصل توسعه کشور است و بايد محاسبه کنيم که در اين توسعه چه چيزهايي نقش اول يا دوم را دارد.»
محسن رضايي، يکي از نامزدهاي اصولگراي انتخابات رياست جمهوري نيز معتقد به «تغيير جهتگيري» است و ميگويد: «تا به حال مذاکرات به تشديد تحريمها منجر شده است.»
او بر اين باور است، «راهحل ميانه براي اين موضوع وجود دارد که بازي برد برد را رقم بزند تا نه ما شکست بخوريم و نه طرف مقابل فکر کند، از جانب ما تهديدي متوجه دنياست.»
علي اکبر ولايتي، ديگر کانديداي اصولگرا که سالها سکان وزارت خارجه ايران را به دست داشته، نظري مشابه دو کانديداي قبلي دارد و معتقد است، «مناقشه بر سر فعاليتهاي هستهاي ايران ميتواند به گونهاي حل و فصل شود که کشور بدون تحريمها از انرژي صلحآميز هستهاي بهرهمند شود.»
به عبارت ديگر، وي بر اين باور است، مسئله هستهاي ايران بدون از دست دادن فناوري هستهاي، قابل حلوفصل است. ولايتي نيز ايران را به عنوان يکي از اعضا آژانس بينالمللي انرژي اتمي، محق به استفاده از فناوري هستهاي براي دستيابي به اهداف مسالمتآميز ميداند و ميگويد: «در مورد تحريمهاي اعمال شده ميشد کاري انجام داد که انرژي هستهاي صلحآميز را داشته باشيم و تحريم نشويم.»
سعيد جليلي که در حال حاضر رياست تيم مذاکره کننده هستهاي ايران را برعهده دارد، قطعا در صورت پيروزي روند فعلي را در پيش خواهد گرفت. به عقيده او، آنچه اهميت دارد لزوم دستيابي ملت ايران به حقوق مشروع خود بر اساس انپيتي است که البته به گفته اين کانديداي اصولگرا، در روند همکاريها بايد اعتماد ملت ايران جلب شود.
محمد باقر قاليباف نيز در جلسات انتخاباتي خود اطمينان داده، در صورت پيروزي در انتخابات «دولت بعدي با روشي سازنده بر اساس منافع ملي و ارزشهاي انقلابي اين مسير را ادامه خواهد داد.»
او نيز مانند سعيد جليلي، مقاومت در مسئله هستهاي را رويکردي مستحکم و هوشمندانه ميداند با اين تفاوت که او معتقد است ضعف عمده کنوني، در سطح تاکتيکي است و آرمانگرايي شعاري و وادادگي در پرونده هستهاي به ما ضربه زده است.
محمد غرضي، ديگر کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري درباره برنامههاي خود براي پيگيري برنامه هستهاي گفته، «عضو سازمان ملل هستيم و بر اساس قوانين بينالمللي انرژي هستهاي را پيگيري ميکنيم.»
وجه اشتراک همه اين اظهارنظرها يک چيز است؛ «تداوم روند توسعه و پيشرفت برنامه هستهاي ايران». علت آن نيز در يک چيز نهفته است؛ پرونده هستهاي يک پرونده ملي و کلان است که طبعا همه دولتها در چارچوب کلان نظام براي سر و سامان دادن به آن حرکت ميکنند.
به بيان ديگر، در موضوع هستهاي، بايد ميان سطح استراتژي و سطح تاکتيک تمايز قائل شويم. چراکه استراتژي، حرکت و راهبرد نظام در موضوع هستهاي را مشخص ميکند که استراتژي نظام جمهوري اسلامي در حال حاضر، مقاومت با هدف تامين منافع در چارچوب حقوق قانوني است. اما دستگاه سياست خارجي يا شوراي عالي امنيت ملي، در مقام مجري، بايد از طريق مجموعهاي از رفتارها و اقدامات، در مسير تحقق اين هدف گام بردارد که همين مورد، محور اختلافات 6 کانديداي حاضر در يازدهمين دور انتخابات رياست جمهوري است، نه اصل هدف.
اطلاع از همين نکته بود که موجب شد، جان کري، وزير امور خارجه آمريکا چندي پيش بگويد، انتظار ندارد، تغيير رئيس جمهوري ايران در برنامه اتمي اين کشور اثرگذار باشد چراکه تصميمگيري درباره تغيير يا حفظ سياست اتمي ايران با رهبر اين کشور است و برنده انتخابات رياست جمهوري در سياست هستهاي ايران نقش چنداني ندارد.