به گزارش مهر، اين روزها شمار قطارهاي مترو که با تاخير به ايستگاه مي رسند نسبت به گذشته بيشتر شده است. حالا مسافران هر روزه مترو به تاخير هايي که هر دقيقه اش مي تواند بر شمار مسافران منتظر بيافزايد عادت کرده اند. واگن هايي که به دليل شلوغي به قول يکي از اعضاي شوراي شهر مسافران را تبديل به کتلت مي کند. البته اين مشکلات واگن هاي مترو و تاخيرها براي مديريت شهري قابل پيش بيني بود و پيش از اين شهردار تهران در جلسه غير علني شورا به اعضا نسبت به بروز اين مشکلات در آينده اي نزديک خبر داده بود. محمد بافر قاليباف اين مشکلات را در نامه اي به رئيس جمهور شرح داده و خواستار دريافت سهم دولت در مترو و اتوبوس شده بود.
هشدار شهردار در جلسه غير علني / نامه به رئيس جمهور
قاليباف در جلسه اي از شورا که پيش از آغاز سال تحصيلي برگزار شده بود، گفته بود: شهرداري تهران براي تجهيز ناوگان حمل و نقل ريلي و اتوبوسراني مجبور شده است صددرصد بودجه نگهداري حمل و نقل را در نيمه اول سال هزينه کند، اين در حالي است که دولت سهم مترو و اتوبوس را از يارانه ها در سال جاري تاکنون يک ريال پرداخت نکرده است و سال گذشته نيزکمتر از ۵۰ درصد از سهم يارانه مترو و اتوبوس پرداخت شد. شهردار تهران هشدار داده بود: درسال جاري براي تامين هزينه نگهداري در حوزه حمل ونقل دچار بحران خواهيم شد. موارد مربوط به حمل و نقل عمومي را طي نامه اي به رييس جمهور ياد آور شده ام. عمر قطار هاي مترو به ۱۳ سال رسيده است در حالي که قطارهاي مترو طبق استاندارد بايد هر ۱۰ سال يکبار نوسازي و بازسازي شوند و تنها در اين مدت زماني است که مي تواند از خدمات پس از فروش بهره جست. وي تاکيد مي کند: چنانچه يک قطار در خط خراب شود موجب بسته شدن خطوط به مدت بيش از ۲ ساعت خواهد بود که اين موضوع مسائل اجتماعي ومشکلات امنيتي را ايجاد مي کند . شهردار تهران در آن جلسه غير علني سخناني را مطرح کرد که مدت ها بود مسافران با آن در گير بودند . قطارهايي که ناگهان دود مي کرد و مردم گمان مي کردند قطار آتش گرفته اما تمام مشکل ناشي از نقص فني بود. تاخيرهايي که در زمان پيک سفر تنها مسافران جان بر کف را به مقصد مي رساند .
قطارها نياز به اورهال دارند اما پولي بابت آن نداريم
علي محمد قلي ها،مديرعامل شرکت بهرهبرداري متروي تهران هم اين مشکلات را مي پذيرد و به مهر مي گويد: با گذشت هفت ماه از سال و سه برابر شدن قيمت قطعات يدکي هنوز اعتبارات دولتي به مترو پرداخت نشده است که درصورت ادامه اين روند نيمي از ناوگان ما دچار مشکل ميشود و ناچار ميشويم خدمات رساني در اين بخش را متوقف کنيم. او از احتمال توقف خدمات رساني بخشي از قطارهاي مترو خبر مي دهد و مي گويد: عدم پرداخت يارانه ها ما را با مشکلات جدي در بخش تامين قطعات يدکي ناوگان مواجه کرده است و اگر روند کنوني ادامه پيدا کند ايمني ناوگان دچار مشکل مي شود و ناچاريم خدمات رساني را در آن بخش ها متوقف کرده و نتوانيم با وجود استقبال مردم از همه ظرفيت هاي خود استفاده کنيم. بسياري از قطارها نياز به اورهال دارند اما پولي بابت آن نداريم و با توجه به هزينه هاي حقوق و دستمزد، پولي براي بحث هاي فني باقي نمي ماند. مدير عامل متروي پايتخت تاکيد مي کند: مسئولان وضعيت بحراني مترو را جدي بگيرند اگر سريعا يارانه مترو پرداخت نشود نمي توان خدمات رساني را ادامه داد هر چند تا اين لحظه با وجود تمام سختي ها و با کمک هاي مديريت شهري توانسته ايم مشکلات را تحمل و به مسافران با حداکثر توان خدمات رساني کنيم.
رقم فرسودگي بالا نيست / پرداخت اعتبارات چاره مشکل واگن هاي فرسوده
اما معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران نيز با بيان اين که رقم فرسودگي قطارها بالا نيست به مهر مي گويد:هر وسيله مکانيکي و الکترونيکي يک عمر مفيد مصرف دارد که خوشبختانه واگن ها مترو به دليل سازه بسيار خوب و تجهيزات مناسبي که در آنها نصب شده است عمر طولاني دارند. چندين مرحله تعميرات بايد روي واگن ها انجام شود يک مرحله تعميرات درزمان بهره برداري، تعميرات دوره اي کوتاه مدت، ميان مدت و تعميرات دپويي يا اورهال. در تعميرات اورهال تمام قطعات از واگن ها جدا شد و هر قطعه به صورت جداگانه از لحاظ کيفي و ايمني بررسي شود و در صورتي که استاندارد بودن آنها تاييد شود مجددا در واگن ها نصب مي شود و چنانچه دچار نقص باشد تعويض مي شود. تشکري هاشمي اضافه مي کند: اين که مي گوييم عمر اين ها به پايان مي رسد منظورمان دور انداختن واگن ها نيست بلکه بايد واگن ها پروسه تعميرات اساسي را طي کنند که اين مسئله زمانبر و هزينه بر است و زماني که اين تعميرات بخواهد انجام شود خلايي در ناوگان ايجاد مي کند که براي جبران آن بايد ناوگان کافي در اختيار داشته باشيم تا خدمات رساني مترو دچار خلل نشود.
معاون شهردار تهران با بيان اين که مهمترين مسئله اي که براي تعميرات اورهال وجود دارد، تامين اعتبارات لازم است مي گويد: متاسفانه هر سال ما با اين موضوع مواجه ايم. اين اعتبارات به موقع و کامل پرداخت نمي شود. مسئله دوم مشکلات ارزي در کشور است چرا که ما از ارز مرجع نمي توانيم استفاده کنيم هرچند ارز مرجع هم قيمت بالايي دارد.
اولين واگني که وارد مترو شد / عمر ۱۳ ساله واگنها
برخي از قطارهاي مترو ساليان دراز است که ميزبان مسافران هستند، برخي نيز نو و تازه نفس هستند، به تازگي هم واگن ها جديدي هم وارد خطوط شده اند و ظرفيت خدمات رساني را افزايش داده اند. اما پيرترين قطار مترو چند ساله است؟ حسين شمس معاون ناوگان و عمليات متروي تهران به مهر مي گويد: فعاليت متروي تهران از سال ۷۷ شروع شده است و اولين قطارهايي که در خطوط سرويس دهي کردند از اواخر سال ۷۷ و ابتداي سال ۷۸ بود مي توان گفت قديمي ترين قطارها ۱۳ سال عمر دارند. او ادامه مي دهد: حدود ۵۰ قطار از سال ۷۸ کارشان را آغاز کرده اند وعمر بالاي ده سال دارند. قطارها هر دهه بايد اورهال کامل شوند که به دليل بحران شديد قطعه يدکي که به دليل عدم دريافت بودجه است با مشکل روبرو هستيم.
بحران قطعه يدکي نيز در راه است و نيمي از ناوگان را درمعرض خطر قرار داده است. گراني و ترافيک بسياري از شهروندان را مترو سوار کرده است و هر روز بر شمار مسافران مترو افزوده مي شود. ايستگاههاي شلوغ و واگن هايي که شبيه قوطي کنسرو مي ماند جايي براي تعطيلي قطارها بر جا نمي گذارد.