جام نيوز/هر چند تا اواخر هفته گذشته تنها تريبون قطعهسازان براي دعوت از خودروسازان و قطعهسازان جهاني در کنفرانس بينالمللي ايران فعال بود؛ اما پنجشنبه گذشته ايرانخودرو نيز با اعلام خبر رسمي در اين زمينه خواستار حضور خودروسازان برتر در همايش مذکور شد.به گزارش سرويس اقتصادي جام نيوز، با اعلام رسمي وضعيت تحريمي صنعت خودرو ايران بسياري از خودروسازان خارجي و يا شرکتهاي توليد کننده داخلي بهطور کامل از صنعت خودروي ايران جدا شدند، اين در شرايطي است که با روند رو به مثبت مذاکرات هستهاي روزنهاي براي لغو تحريمهاي ياد شده بهوجود آمد .بدين ترتيب انجمن قطعهسازان در اين زمينه پيشگام شد تا شايد بتواند خودروسازاني را که تنها به علت تحريم، فعاليت خود را در ايران کاهش دادند يا کاملا از صنعت خودروسازي کشورمان جدا شدند بازگرداند.
بر همين اساس دبير انجمن قطعهسازان طي مصاحبهاي مطبوعاتي در هفته گذشته بهطور مفصل به تشريح جزئيات برگزاري اين همايش پرداخت، حال آنکه خودروسازان که ذينفعان اصلي اين همايش هستند، طبق معمول سکوت پيشه کردند، اما پنجشنبه گذشته معاون استراتژي و برنامهريزي ايرانخودرو در ديدار با هيات کارشناسي صندوق بينالمللي پول با تاکيد بر برگزاري اين همايش تصريح کرده که ايران خودرو از همه خودروسازان برتر جهان خواسته تا در کنفرانس بينالمللي که 30 نوامبر امسال در تهران برگزار ميشود، شرکت کنند.تقوينژاد اين همايش را نوعي ديپلماسي اقتصادي– صنعتي توصيف کرده و افزوده است که در هفتههاي اخير همزمان با ارسال نامههايي براي خودروسازان برتر جهاني جهت حضور در کنفرانس بينالمللي تهران و به تبع آن حضور در عرصه خودرو ايران، دستگاه ديپلماسي کشور در مذاکره با کشورهاي غربي از آنها خواسته تا تحريمها را عليه ايران کاهش دهند.
تقوينژاد همچنين با اشاره به تحريم صنعت خودرو ايران تصريح کرده که به جرات ميتوان گفت هر شرکت ديگري در موقعيت کنوني ايران خودرو قرار ميگرفت، بيش از 40 درصد نيروي انساني خود را تعديل ميکرد، اما ايران خودرو ظرفيت نيروي انساني خود را بهرغم زياندهي حفظ کرده است.وي با اشاره به قطع ناگهاني رابطه کاري ايران خودرو و پژو بعد از 20 سال، اظهار کرد: با وجود اين اقدام پژو، شرکت رنو رفتار متفاوتي را در پيش گرفت و با تشديد تحريمها از اول جولاي گذشته، همکاري خود را متوقف نکرد، بلکه آن را کاهش داد.
معاون استراتژي ايران خودرو نياز سالانه خودروسازي ايران به پول را 3700 ميليارد تومان و ميزان مورد نياز ايران خودرو براي خروج از شرايط کنوني را حداقل هزار ميليارد تومان ذکر کرد و گفت: براي تامين اين مبلغ مذاکرات بسياري در يک و نيم سال اخير با بانک مرکزي انجام شده اما نتيجهاي حاصل نشده است