روایت الهام از ناگفته های روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن
بروزرسانی
شبکه ايران به نقل از ايرنا:ˈغلامحسين الهامˈ سخنگوي دولت در گفت و گوي با ويژه نامه روزنامه جوان به تشريح موضوعاتي درباره انتخابات سال 88 و پس از آن پرداخت که در اين گفت و گو به برخي از آنها اشاره شده است.
وي درباره واکنش به سخنرانيش به جاي رييس جمهوري در مصلي تهران در سال 88 زماني که سخنگوي دولت به شمار مي رفت، افزود: در آن مقطع سخنگوي آقاي احمدينژاد بودم، و چيزي نميتوانست مرا از فعاليت سخنگويي منع کند.
الهام در ادامه با طرح اين سوال مبني براينکه چه منع قانوني وجود داشت که سخنگوي دولت نتواند نظر رييسجمهوري را در مورد موضوعي که فوقالعاده هم اهميت داشته است، به اطلاع مردم برساند؟،خاطرنشان کرد:رييس جمهوري به دليل ازدحام جمعيت براي حضور در اين جلسه نتوانست از اين جمعيت عبور کند تا خود را به جايگاه برساند.
وي در ادامه تصريح کرد: از آنجايي که من قصد داشتم از نزديک شاهد حضور و نوع رفتار و فعاليتهاي انتخاباتي باشم،خود را براي حضور در جلسه به مصلي رساندم و از آنجايي که رييس جمهوري به دليل ازدحام جمعيت نتوانست خود را به جايگاه برساند و جز من فرد مورد وثوقي نبود ،به همين منظور با حضور در جايگاه براي جلوگيري از آسيبهاي احتمالي، از شرکت مردم در انتخابات تشکر کردم.
***ادعاي تخلف قبل از انتخابات سال 88
سخنگوي دولت در ادامه با اشاره به ادعاي تخلف قبل از انتخابات از سوي ديگر کانديدها در نسبت دادن خدمات دولت به مردم اظهار داشت: اقدامات خدمات دولت نظير توزيع سهام عدالت و سفرهاي استاني را که به عنوان استفاده از امکانات دولتي براي تبليغات انتخابات رياست جمهوري مطرح کردند، مبتني بر يک تئوري است که در صورت پذيرفتن، فاجعهاي براي کشور محسوب مي شود.
وي در باره اين تئوري که ˈنبايد خدمت کرد، چون محبوب ميشوي و بعد رأي ميآوري، لذا خدمت به مردم گناه استˈ ،تاکيد کرد: اين مواردي که مدعيان درباره تخلفات قبل از انتخابات نظير توزيع سهام عدالت، مسکن مهر، سفرهاي استاني و دهها برنامه ديگري که دولت براي خدمات به مردم انجام داده است را به انتخابات منتسب کرده اند ،جاي تاسف دارد.
وي در ادامه گفت و گوي خود اظهار داشت:اهانتي بزرگتر از اين به يک ملت نديدم که اينها مدعي طرفداري از آنها هستند، آن هم ملتي که در دنيا از نظر پايبندي به اصول و ارزشها و پايمردي در راه حفظ آنها، سرآمد هستند عدهاي بگويند که تصميمات سياسي چنين ملتي بر اساس توزيع سهام عدالت و غيره است.
***راي مردم در سال88 به خاطر يک سيب زميني؟
الهام با بيان اينکه انسان، اين درد و فاجعه را از تحليل کساني که مدعي حمايت از اين ملتاند و در واقع خودشان را نماينده، مظهر و نماد اين ملت بزرگ ميدانند و معتقدند رأي آوردهاند، به کجا بايد ببرد، گفت: اين تحليل ها از سوي عده اي جاي ابهام است ،يعني مردم رأي دادهاند، اما رأيشان به خاطر يک سيبزميني بوده است!؟اين شرمآور نيست که نگاه، شناخت و تحليل انسان از يک ملت بزرگ، اين مقدار مبتذل و سخيف باشد؟.
وي اضافه کرد: اقداماتي که مدعيان در مورد آنها شبهه ايجاد ميکنند، اقداماتي بود که دولت در يک فرآيند چهار ساله براي ملت انجام داده بود.
سخنگوي دولت در ادامه با بيان اينکه در موضوع سهام عدالت بايد گفت در جاهايي پرداخت شده و در جاهايي نيز مورد پيگيري قرار گرفت،افزود: البته در جاهايي هم اشکال وجود داشت که چرا پرداخت نشده،اما بررسي آن جهت رفع اشکالات و اجراي آن طي آن چهار سال ادامه داشت که جزو اقدامات اساسي و برنامهريزي شده دولت بود که البته براي رييس جمهوري محبوبيت آورد و مورد اقبال مردم قرار گرفت،ˈحال اين تئوري که به مردم خدمت نکنيد تا محبوب نشويد که مي گويند، تِز وحشتناکي استˈ.
*** حاميان احمدي نژاد جشن پيروزي نگرفتند
الهام در بخش ديگري با اشاره به اينکه طبيعت انتخابات بر اين است که عدهاي کانديداي مورد نظرشان پيروز ميشود و تمايل دارند جشن بگيرند که البته در حد مربوط به انتخابات قابل قبول و طبيعي است،گفت: در سال 84 هم بعد از پيروزي آقاي احمدينژاد حاميان وي دوست داشتند که پيروزي و نشاط ناشي از موفقيتشان را نشان بدهند، اما به دليل مصالحي، که بزرگان فرمودند که کاري انجام نشود ، نشد.
وي در ادامه با اشاره به آن گردهمايي پيش آمده در روز يکشنبه ،گفت: رييس جمهوري طي سخنراني به رقابتها و گفتوگوهاي انتخاباتي پايان داد وحتي با شال سبزي که به گردن انداخت ، گفت که ديگر اين تفکيک وجود ندارد و اين شال هم نمادي از احترام و سيادت در کشور و متعلق به همه است و ديگر نماد اختلاف نيست و ميتواند نمادي براي وحدت و همدلي باشد.
***ˈتقلبˈاتهام سنگين و نابخشودني به نظام
الهام با طرح اين سووال که چرا اين پيام مثبت در آن نشست شنيده نشد؟ افزود: عدهاي به عنوان اتهام سنگين و نابخشودني به نظام که ˈتقلبˈ شده است و عده کثيري هم در جامعه بودند که ميدانستند به چه کسي رأي دادهاند و تقلبي نشده است و در برابر چنين حرکات خيابانياي به ميدان آمدند و دنبال بهانه بودند.
الهام تصريح کرد: به نظر مي رسد اقدامات آنها دولت نبوده، بلکه به دست گرفتن دولت از طريق غيرمشروع، يعني غير از انتخابات هدفگيري شده بود.
وي با اشاره به مطالبه طيف جريان معترض انتخابات88 گفت:اين طيف مطالبه نامشروعي داشت و با سياستهاي دولت هم مخالف بود، اما حد مخالفتش تعريف شده نيست که با چه چيزي مخالف است.
***اقدامات جريان مخالف در روز عاشورا بر سر دين و سيد الشهدا بود
سخنگوي دولت با بيان اينکه اين دولت اساساً به شعارها و گفتمان انقلاب اسلامي متکي و شاخص آن بازگشت به آرمانهاي انقلاب اسلامي و امام راحل بود،و همانطور که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشته اند،اظهار داشت: اين جريان در روز عاشورا تابلوي علني برداشت و ثابت کرد که مشکلش با دين و سيدالشهدا(ع) و باورهاي ديني مردم است.
وي تشريح کرد:شاهد بوديم که تعداد جمعيت معترض بعد از انتخابات به تدريج کمتر و کمتر شد و در روزهاي 13 آبان و روز قدس به حداقل رسيد گرچه در روز عاشورا حرمت شکنان جسارتهاي فراواني کردند اما اين نشاندهنده کاهش اقبال مردم از آنها بود.
***روشنگريهاي رهبرانقلاب مهمترين عامل کاهش مقبوليت فتنه گران
به گفته الهام يکي از مهمترين عوامل اين کاهش اقبال عمومي، روشنگريهاي رهبر معظم انقلاب در به اقناع رساندن عموم جامعه در خصوص رفتارهاي جريان فتنه بوده است.
سخنگوي دولت در تحليل از عوامل کاهش مقبوليت فتنهگران در بين مردم اظهار داشت:
بتدريج رفتارهاي بعدي اين طيف ماهيتشان را بيشتر آشکار کرد و رفته رفته نسبت آنها با انقلاب، نظام و ارزشهاي مورد ادعايشان براي مردم روشنتر شد و بسياري از خانوادهها متوجه شدند توهم يا قدرتطلبي عدهاي چقدر براي آنها هزينه ايجاد ميکند.
الهام اضافه کرد: با روشنگري هاي رهبر انقلاب و پس از عاشوراي سال 88 به نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي ميرسيم که همان 9 دي است.
***حماسه نهم دي نگاهي فراتر از سياست
وي با طرح اين سووال که علل ريشههاي اجتماعي و فرهنگي خروش مردمي در روز 9 دي چه بود و چرا اين خروش عظيم ملت زودتر رخ نداد؟ گفت: 9 دي نگاهي فراتر از سياست دارد، وقتي ميگوييم سياست عين ديانت است، يعني اعتبار سياست مبتني بر دين است.
وي ياداور شد:ممکن است دين در عرصه سياست دچار آسيبها و آفتهايي شود، چنانکه برخي از کساني که با وحدت دين و سياست مشکل دارند، يکي از ادعاهايشان اين است که اگر در حکومت ديني کارگزاران سياست دچار اشتباه شوند، آسيب آن به دين وارد ميشود، البته اين ،حرف قابل تأملي است، از اين جهت نگرانند که حکومت ديني موجب تضعيف اعتقادات مردم ميشود و باورهاي ديني را تضعيف ميکند.
سخنگوي دولت با تاکيد براينکه مردم نشان دادند هر نوع مسالهاي که بين کارگزاران وجود داشته باشد، اصالت ، درستي و حقانيت پايههاي ديني را مخدوش نميکند،گفت: مردم تشخيص مي دهند و ميبيند که آنها براي عبور از اين حکومت، بايد باورهاي ديني مردم را خراب کنند و اين طيف هم به اينجا رسيد که اين از حماقت يا کينهاش نسبت به باورهاي ديني برميخيزد.
وي خاطر نشان کرد: اين رفتارها نشان ميدهد مشکل آنها باورهاي ديني مردم است و مردم هم به باورهاي دينيشان فراتر از حکومت و دولت توجه ميکنند و اساساً اين دولت را در خدمت اين آرمانها ميخواهند.
الهام با توضيح اينکه هيچ روزي مثل عاشورا نميتوانست ماهيت اين جريان را آشکار کند، گفت: حماسه نهم دي ماه حرکتي فراتر از دولت بود و دولت بر آن پايه، مشروعيت دارد، 9 دي يک نگاه ديني و عاشورايي است و عمق حب به ولايت مردم است.
وي تاکيد کرد: اشخاصي که به سياست از دريچه دين بهطور کامل و محض نگاه نکنند، دير يا زود، دچار اين آفتها خواهند شد بنابراين عقل و درايت سياسي آنها ميتواند تعيينکننده حد و مرز باشد.
الهام تصريح کرد: کساني که از عينک سياست به قدرت نگاه ميکنند، وقتي که منافعشان به خطر بيفتد با توجيهاتي از همه چيز عبور ميکنند و وقتي عقلانيت در کار نباشد و فقط قدرتطلبي محض باشد انسان را کور ميکند.
وي افزود: البته 9 دي در جهت بيان وابستگي مردم به دين بود و عاشورا بيان انفصال يک گروه سياسي از دين بود، آنهايي هم که منفصل شدند، رفتهاند و ميروند.
***مميزه فصل 9 دي، مميزه اباعبدالله(ع) است
سخنگوي دولت در ادامه با بيان اينکه عدهاي به اسم سياست آمدند و در برابر اباعبدالله(ع) قرار گرفتند و مردم به آنها نه گفتند،خاطرنشان کرد: اين خط قرمز ماست، اباعبدالله(ع) با جان ما درآميخته است،ما زير پرچم اباعبدالله(ع) حکومت تشکيل ميدهيم، به خاطر اباعبدالله(ع) حکومت را نگه ميداريم و هر کسي هم در مقابل اباعبدالله(ع) بايستد، در مقابل او ميايستيم و جان مي دهيم .
وي در پايان افزود: روز 9 دي حسيني است و هيچ تفسير ديگري هم ندارد. نه به احمدينژاد، نه به غير او وابسته نيست و فراتر از اين حرفهاست. هر کسي هم به نسبت اعتقادش به اباعبدالله(ع) ، در اين صحنه هست.