نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ظریف خطاب به مردم: یک بار دیگر طعم انزوا را به آمریکا خواهیم چشاند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ظریف خطاب به مردم: یک بار دیگر طعم انزوا را به آمریکا خواهیم چشاند

ايرنا/ وزير خارجه کشورمان در پيامي در صفحه اينستاگرام خود، با اشاره به تلاش واشنگتن براي بازگرداندن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، خطاب به مردم ايران نوشت: به ياري خدا حتما يک بار ديگر طعم انزوا را به قانون‌شکنان آمريکايي خواهيم چشاند.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پنجشنبه‌شب در صفحه اينستاگرام خود، خطاب به مردم ايران نوشت: مدتي است که مي‌خواستم مانند هميشه راحت و بي‌تکلف از شرايط جهان براي شما عزيزان بنويسم که به خاطر مشغله کاري اين افتخار نصيبم نشد. در هفت سال خدمت در وزارت امور خارجه، تمامي تلاش همکارانم و بنده بر ترويج و تثبيت چهره‌ي مقتدر و منطقي ايران در عرصه بين‌الملل بود.

ظريف افزود: در ماه‌هاي اخير، ترامپ و وزير خارجه‌اش به تلاش‌هاي نافرجام خود براي فشار به ايران و نابودي برجام افزوده‌اند. در هفته‌ي گذشته، تمام دنيا نظاره‌گر شکست تحقيرآميز يکجانبه‌گرايي بود و اين‌که چگونه آمريکا  حتي توانايي همراه کردن متحدان اروپايي خود در شوراي امنيت عليه ايران را ندارد و در برابر ساختار حقوقي برجام ضعيف است.

رييس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ترامپ که زماني با افتخار خروج خود از برجام را اعلام مي‌کرد و توافق با ايران را ناچيز مي‌شمرد، امروز به اين نتيجه رسيده است که «با زبان زور نمي‌توان با ايران صحبت کرد.» امروز بيهوده تلاش مي‌کند که با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت، به مقابله با همان قطعنامه و حتي تماميت شوراي امنيت برود؛ خود را سراسيمه «مشارکت کننده» در برجام معرفي مي‌کند که بتواند بدون کمترين حقي از سازوکار پيچيده و زمان‌بر بازگرداندن قطعنامه‌هاي لغو شده عليه ايران—آن هم از مسير ميان‌بر—سوءاستفاده کند؛ اما اين بار هم در برابر توان ديپلماسي قدرتمندِ متکي به مردم دلاور ايران کم مي‌آورد.

وي يادآور شد: امروز هم با دبيرکل ملل متحد تلفني مذاکره کردم و هم يک نامه حقوقي محکم و قوي (که جوانان متخصص و متعهد اين کشور ظرف چندين روز گذشته در تدوين آن به بنده کمک کردند) به رييس دوره‌اي شوراي امنيت (اندونزي) ارسال کردم تا با يکجانبه‌گرايي و قانون‌گريزي آمريکا مقابله کنيم که به ياري خدا حتما يک بار ديگر طعم انزوا را به قانون‌شکنان آمريکايي خواهيم چشاند. 
شايد براي برخي کليشه باشد اما اين بار هم نشان داديم که «هيچ‌وقت يک ايراني را تهديد نکن.»

ظريف نوشت: به هر حال، هر نتيجه‌اي رخ دهد، پيروزي از آن ملت ايران است، چرا که هميشه با منطق و بيان نيکو از منافع کشور و مردم دفاع کرده‌ايم نه با هياهو و جنجال. جا دارد از تمامي همکاران خود تشکر کنم. با شروع ماه محرم که امسال مردم ايران شور و شعور حسيني را با تبديل همه خانه‌ها و فضاي مجازي به حسينيه در هم‌خواهند آميخت، ما نيز در وزارت خارجه چند هفته‌ پرکاري در پيش داريم اما ايمان دارم که موفق خواهيم شد، همه‌ي ما باهم.

ظريف امروز در نامه‌اي به رييس شوراي امنيت سازمان ملل متحد اقدام غيرقانوني ايالات متحده آمريکا براي سوء استفاده از ساز و کارهاي مندرج در توافق هسته‌اي براي احياي تحريم‌هاي ايران را مردود دانسته و تأکيد کرده است که آمريکا هيچ حقي براي تلاش در جهت احياي تحريم‌ها ندارد و از همين رو اين اقدام آمريکا بايد از سوي شورا و جامعه بين‌المللي رد شود.

ترامپ در ارديبهشت ماه سال ۹۷ خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحريم هاي رفع شده توسط اين توافق را در دو مرحله در ۱۵ مردادماه و ۱۴ آبان ماه عليه ملت ايران بازگرداند. 

با اين وجود مقام هاي آمريکايي از جمله مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا در ماههاي اخير مدعي شده اند که آمريکا همچنان در برجام حضور دارد و خواستار تمديد محدوديت تسليحاتي در مورد ايران و بکارگيري مکانيسم ماشه براي بازگرداندن تحريم هاي بين المللي عليه ايران شده‌اند.


تلاش آمريکا براي تمديد تحريم تسليحاتي عليه ايران جمعه گذشته با ۱۱ راي ممتنع و دو راي مخالف به شکستي سخت انجاميد و اکنون واشنگتن قصد دارد با استدلالي سست از مکانيسم پيش‌بيني شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت براي بازگرداندن همه تحريم‌ها عليه ايران و از بين بردن برجام سوء استفاده کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر