نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام

منبع
فارس
بروزرسانی
زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام

فارس/ کميسيون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک با حضور نمايندگان ايران،‌ روسيه،‌ چين،‌فرانسه، انگليس و آلمان روز 11شهريور ماه در وين اتريش برگزار مي‌شود.

 خبرگزاري فرانسه خبر داد که کميسيون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک روز اول سپتامبر (11 شهريور) در وين اتريش برگزار مي‌شود.

اين کميسيون در حالي قرار است که تا چند روز ديگر در وين برگزار شود که دولت آمريکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌اي به رئيس شوراي امنيت، رسماً اين شورا را از خواست خود براي بازگرداندن تمامي تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران مطلع کرد.

آمريکا که خود در ارديبهشت سال 1397 خروج خود از برجام را اعلام کرده، در اين نامه ايران را به «نقض اساسي» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسير خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت از يکي از بندهاي مندرج در برجام که با نام‌هايي مانند «مکانيسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» يا «ساز و کار بازگشت خودکار تحريم‌ها» شناخته مي‌شود براي بازگرداندن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران استفاده کند.

کارشناسان مي‌گويند آمريکا از آن جهت که ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌هاي مشارکت‌کننده در «برجام» نيست و نمي‌تواند از بندهاي اين توافق براي تمديد تحريم‌ها عليه ايران استفاده کند.

مقام‌هاي دولت آمريکا ادعا مي‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمريکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» ياد شده اين کشور مي‌تواند از ايران بابت «نقض اساسي برجام» شکايت کرده و خواستار بازگشت تحريم‌ها عليه اين کشور شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر