برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

نتایج بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اعلام شد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
نتایج بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اعلام شد

تسنيم/ رئيس سازمان هواپيمايي کشوري نتيجه بازخواني اطلاعات جعبه سياه (FDR و CVR) هواپيماي شرکت هواپيمايي اوکراين اينترنشنال را اعلام کرد.

تورج دهقاني زنگنه در نشست اعلام نتيجه بازخواني اطلاعات جعبه سياه (FDR و CVR) هواپيماي شرکت هواپيمايي اوکراين اينترنشنال اظهار کرد: عرض تسليت دارم خدمت خانواده محترم بازماندمانگان و آرزوي رحمت الهي براي درگذشتگان.

وي ادامه داد: قبل از اينکه صدور نهايي گزارش سانحه را خدمت شما عرض کنم بايد عرض کنم گزارش مستقل درباره پروازي بالاخص توصيف اطلاعاتي آنها از نظر فني و تخصصي براي عموم مردم امري مرسوم نبود در هيچ سانحه اي چنين اتفاقي نيفتاد. لکن به دليل موضوعات مربوط به سانحه 752 و دستور صريح رياست محترم جمهور و وزير محترم راه و شهرسازي که در خصوص شفافيت صرف با مردم و به خصوص با داغديدگان اين سانحه سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان مرجع رسيدگي به اين سانحه نتايج حاصل از بازخواني اطلاعاتي را که دريافت کرده آن دسته از اطلاعاتي که مورد توجه عموم مردم است به سمع و نظر مردم شريف ايران مي رساند.

وي گفت: جعبه سياه از تاريخ 27 تير 99 تا 3 مرداد 99 در آزمايشگاه بررسي سانحه دفتر تحقيقات و تحليل ايمني هواپيماي کشوري در فرانسه بازخواني شد. اين کار تحت مسئوليت سازمان هواپيمايي کشوري و مسئول بررسي سانهح و با امکانات و مساعدت فني کشور فرانسه انجام شد. نمايندگان کشورهايي از جمله آمريکا به عنوان سازنده هواپيما و کشور اوکراين به عنوان بهره بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فني در اين فرآيند سازمان هواپيمايي کشوري را کمک کردند.

وي گفت: نمايندگاني از کشورهاي کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهايي که اتباع آنها در اين حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در اين فرآيند شرکت داشتند. نماينده اي از سازمان بين المللي هواپيمايي کشوري جهت تسهيل همکاري هاي بين کشورها در اين ماموريت شرکت داشت. داده هاي هر دو جعبه سياه به خوبي و بدون مشکل فني بازيابي و به اطلاعات قابل تحليل تبديل شدند. همزمان با زمان محاسبه شده توسط تيم بررسي سانحه درخصوص عمل کردن مجاورتي موشک ثبت اطلاعات و ضبط کننده داده هاي پروازي در زمان 6:14 و 56 ثانيه متوقف شده است تا اين زمان تمام متغيرهاي پروازي ثبت شده شرايط عادي داشته و هواپيما تا قبل از اين شرايط در شرايط پروازي فني نرمال بود و در پروفايل پروازي پيش بيني شده قرار داشت. 

دهقاني زنگنه ادامه داد: جعبه سياه ضبط کننده صداي درون کابين تا 19 ثانيه پس از انفجار موشک مکالمات را ضبط کرده است. در کابين پرواز سه نفر گروه پرواز حضور داشتند که يکي از آنها معلم بوده که هر سه متوجه شرايط غير عادي بودند و متناسب با صداي غير عادي کابين تا آخرين لحظه مشغول کنترل و هدايت هواپيما بودند. معلم خلبان درون کابين برخي راهنمايي هاي لازم را مي دهد از اين مکالمه مي توان نتيجه گرفت که هواپيما دچار مشکل الکتريکي شده که باعث مي شود گروه پروازي واحد برق کمکي را روشن بکند و معلم خلبان تشخيص خود مبني بر فعال بودن هر دو موتور هواپيما را در ثانيه هاي پس از انفجار به خلبانان اعلام مي کند. هيچ صدا و يا نشانه اي از وضعيت کابين مسافران در صداها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازي نشان از سلامت جسماني آنها در اين لحظات بوده است. با توجه به اينکه ضبط صداي کابين در 19 ثانيه بعد از انفجار متوقف شده است و حداقل 25 ثانيه بعد از انفجار اول موشک دوم به مجاورت هواپيما رسيده است تحليلي درباره عملکرد و آثار موشک شليک شده دوم از اطلاعات جعبه سياه به دست نيامد.

وي افزود: انفجار موشک اول باعث آسيب قابل توجهي به هواپيما شده و برخورد قطعاتي ناشي از آن به هواپيما باعث قطع FDR و CVR در مدت زمان 19 ثانيه بعد از آن شده است. اقدامات و مشارکت هاي صورت پذيرفته در فرآيند بازخواني جعبه سياه کاملا حرفه اي و بر اساس انطباق با استانداردهاي ايکائو بوده است.

دهقاني زنگنه تصريح کرد: سازمان هواپيمايي کشوري ايران از دفتر تحقيقات و تحليل ايمني هواپيمايي کشوري فرانسه جهت پذيرش درخواست کمک فني و اجراي مناسب آن تشکر و قدرداني مي کند.

دهقاني زنگنه گفت: اطلاعات استخراج شده در اختيار نمايندگان کشورهاي ذيربط قرار گرفته تا تحليل هاي ايمني و فني خود را در چارچوب استانداردهاي ايکائو به مسئول بررسي سانحه ارائه کنند. اين اقدامات و اين اطلاعات تنها با هدف ايمني و پرهيز از رخداد مشابه صورت مي پذيرد و هر نوع استفاده سياسي از اين فرآيند ضمن اينکه در تعارض با اهداف مورد نظر و مورد تصديق ايکائو است روند رسيدگي به سانحه را تحت الشعاع قرار مي دهد و سازمان هواپيماي کشوري از تمام علاقه مندان و ذينفعان درخواست مي کند که از هر نوع تحليل و يا استفاده از اين اطلاعات و اقدامات که در راستاي اهداف ايمني نباشند خودداري کنند و در اينجا به کليه شرکت هاي هواپيمايي که در گذشته از آسمان ايران استفاده ميکردند و الان نمي کنند و يا کشورهايي هم اکنون از آسمان ايران استفاده مي کنند اطمينان مي دهيم که پرواز بر فراز آسمان ايران مطمئن و ايمن خواهد بود.



به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر